hej där! det är så att jag ska riva en vägg mellan mitt kök och vardagsrum i min etta då köket är så trångt så man får mer eller mindre klaustrofobi därinne. men, jag har aldrig rivit en vägg förut och funderar på hur svårt det kan vara? hur gör man i taket där den tidigare regeln har suttit? är det bara att spackla, slipa o måla? golvet ska ändå läggas nytt i hela lägenheten så det struntar jag i.
på ena sidan av dörröppningen sitter ett eluttag, behöver det kopplas ut innan jag river väggen eller kan jag liksom riva runt omkring?
tack för hjälpen.
mvh johanna
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
O
Glöm inte att informera styrelsen
Vad är det för vägg?
 
nej det har jag koll på :). men en tidigare granne har gjort likadant i sin lägenhet så har svårt att tro att det skulle vara något problem. men ska absolut kolla innan. jag kan lägga upp en bild senare men väggen går från vardagsrummet in till köket med en dörröppning i mitten.
 
Styrelsen har normalt sett inte något med ett sådant ingrepp att göra.
 
Vad är det för vägg? lättbetong, trä?
 
En regelvägg river du lätt. Eluttaget bör du koppla ur innan du börjar. Det matas antagligen via ett rör som kommer ned från taket.

Beroende på vad du har för tak kan det vara allt från enkelt till omöjligt att göra en osynlig övergång mellan rummen. Det kan vara så att det snyggaste är att sätta någon form av list i skarven mellan de två taken.
 
jag tror att det är en regel men inte säker. tror att det är regel - gips - lättbetong (då hela lägenheten spacklades innan jag flyttade in pga ojämna väggar). kan det stämma tro? om jag har en tigersåg och en kofot borde det väl gå att bara såga bort väggen?
 
O
injonil skrev:
Styrelsen har normalt sett inte något med ett sådant ingrepp att göra.
Du har inte helt rätt faktiskt... Men man kan tolka det lite olika.
Styrelsen har normalt sett absolut någonting att göra med om man river en vägg...
 
O
Tigersåg låter som en bra vän! om du ska riva!
Om du river väggen så ta bort ända upp till taket... framförallt om det är lättbetong vägg...
 
Odjuret skrev:
Du har inte helt rätt faktiskt... Men man kan tolka det lite olika.
Styrelsen har normalt sett absolut någonting att göra med om man river en vägg...
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp,
värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

I de flesta fall är det inte en väsentlig förändring att riva en icke bärande vägg.
 
Det är ju föreningens vägg, inte TS.
 
Du får väl påpeka det för de som skrivit Bostadsrättslagen.
 
O
injonil skrev:
Du får väl påpeka det för de som skrivit Bostadsrättslagen.
tja... problemet är vad som är en väsentlig förändring av lägenheten.... Det är det som är problemet...
Det går inte att säga så säkert som du gör... Så jag tänker stå på mig... i det här fallet ger du fel rekommendation.
Motbevisa mig gärna med rättsfall så tror jag dig...
Annars så är jag tämligen säker på min sak... Just denna fråga har jag själv erfarenhet av. Och diskuterat med en erfaren jurist.
 
Det kan inte varit någon kunnig jurist du talat med.

Se t ex SOU 2002:2 s 184

"I övrigt har vi emellertid svårt att se att hinder bör finnas för bostadsrättshavaren att göra ändringar på egen hand. Vi menar att t.ex.förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten typiskt sett inte innebär några mer betydelsefulla konsekvenser för föreningen. Sådana åtgärder är jämbördiga med andra åtgärder som man nog allmänt anser bör vara tillåtna. Vi tänker då på sådant som ommålning, tapetsering och ny golvbeläggning."

Se även HSB's svar från en lägenhetsinnehavare: https://www.hsb.se/varmland/styrels...r-och-svar-i-ditt-boende/41-icke-barande-vagg
 
Mikael_L
När man river ska man vara observant och försiktig med alla slags installationer.
Det kan röra sig om vattenrör, avloppsrör, radiatorrör, el, gas osv.
Är man inte helt bombsäker på att det inte finns något sådant i väggen så tar man det nätt och försiktigt och öppnar upp lite mindre inspektionshål först innan tigersågen urskillningslöst får gå på stora stycken.

Vilken mardröm att stå där med sprutande vatten eller gas ... :eek:
 
  • Gilla
Sutterängvillan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.