Av dom 2 skulle jag välja Esab just för att dom brukar funka helt ok men du behöver 16 amp säkring om du ska svetsa lite grövre och så många pinnar i rad klarar den inte utan att bli överhettad verkar faktiskt som att Biltemas modell klarar lite mera.
 
M
Köp absolut inte esab buddy arc! Jag köpte den i tron om att det gick att svetsa ok48 med den och det är stört omöjligt. Den skickades tillbaka på garantin en vända men återvände till mig utan åtgärd. Skräp tyvärr. Jag köpte till slut en caddy arc för 7000 istället som går galant.

Jag ångrar lite grann att jag inte slog till på en Fronius transpocket 1500 på tradera för strax över 2000 spänn, den är riktigt fin. Nu är jag inte någon expert på något sätt, de enda svetsarna jag använt är dessa tre nämnda och den enda av dem jag inte skulle betala hundra spänn för ens är esabs kina-svets buddy arc.

Begagnad riktig svets slår nog en ny skit-svets...
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Jag är också förespråkare för en beg proffssvets än en ny budgetsvets!
 
MaxPax skrev:
Köp absolut inte esab buddy arc! Jag köpte den i tron om att det gick att svetsa ok48 med den och det är stört omöjligt. Den skickades tillbaka på garantin en vända men återvände till mig utan åtgärd. Skräp tyvärr. Jag köpte till slut en caddy arc för 7000 istället som går galant.

Jag ångrar lite grann att jag inte slog till på en Fronius transpocket 1500 på tradera för strax över 2000 spänn, den är riktigt fin. Nu är jag inte någon expert på något sätt, de enda svetsarna jag använt är dessa tre nämnda och den enda av dem jag inte skulle betala hundra spänn för ens är esabs kina-svets buddy arc.

Begagnad riktig svets slår nog en ny skit-svets...
Tråkigt, men vad tror ni om Biltema svetsen? Har även kollat runt på blocket m.m efter svetsar i närheten men hittade inget som intresserade mig
 
Ha tålamod och jaga begagnat. Köpte själv en begagnad Minarc 150 med en massa tillbehör och elektroder för dryga tretusen. Med den lärde jag mig svetsa MMA och svetsade ett nio meter långt balkongräcke i 2mm rörgods förra sommaren. Trevlig maskin även om jag inte har något att jämföra med när det gäller MMA.
 
Om inte svetsen behöver vara liten finns det nog mycket begagnat att få tag i och 3 fas är ju ett måste om du ska svetsa lite grövre. 2.5 mm pinnar funkar bra med 1 fas 3.2 mm går fast inte så många om det är en bra 1 fasare. För 20 år sen gick det knappt att svetsa alls med bärbara 1 fasarna så det har skett en otrolig utveckling.
 
rassea98 skrev:
Halloj, ska nu bli dags och köpa mig min första svets, hade tänkt att köpa en svetsinverter för max 3000kr och ska svets lite tjockare gods.
Hur tjockt?
Du kanske måste ha mer ampere än de 145 som Buddy´n ger...
Kolla oxå intermittens på det aggregat du tänker köpa, dvs hur länge i tid den orkar ge på olika effekter....(kortfattat)
 
Den sista är nog inte så dum och uttag för fjärr är det också vilket är bra om man ska göra nått lite mera avancerat.
 
Remne skrev:
Hur tjockt?
Du kanske måste ha mer ampere än de 145 som Buddy´n ger...
Kolla oxå intermittens på det aggregat du tänker köpa, dvs hur länge i tid den orkar ge på olika effekter....(kortfattat)
Lite blandat i tjocklek, men ska svetsa på lite åkgräsklippare m.m. Hittade http://www.fyndmax.se/p/maskiner-ve...m=cpc&utm_campaign=pricerunnerse#.VIROr-Zd065 denna svets och verkar vara bättre intermittens 'n esab svetsen samt var det 150 A, vad tror du om den?
 
Vart hittar du uppgiften om intermitens ? Ska du endast rep svetsa på en åkgräs klippare så lär nästan alla klara jobbet och är verkligen Esab buddy så dålig även om intermitensen var dålig på den Esab brukar inte ha usla grejer ?
 
M
Precis.

Jag tänkte också att "esab kan ju knappast sälja något som är sämre än helt okej". Så jag köpte den. När jag insåg att det knappt gick att tända svetsjäveln (när man väl lyckades tända den så gick det inte att hålla bågen längre än ett par sekunder) - med OK48 - 2mm!. så lät jag en kompis, som är utbildad svetsare, testa den.

Han försökte tända upp en båge i en halvtimme trixandes med olika ampere-inställningar och växla + och -, hans slutsats var att "det måste vara något fel på denna". Skickades som sagt tillbaks till esab på garantin pga det men den återvände med kommentaren att "det är inget fel på den". Glad blev jag att duabhuset gick med på att ta tillbaka den och istället sälja en caddy arc till mig. Enligt duab-service skickades, samtidigt som min, tre andra esab buddy tillbaka till esab på garanti av samma anledning. Det kanske säger lite om läget med denna modell...

Jag kan inte riktigt förstå hur esab kan urholka sitt eget varumärke med att sälja sådant skräp, men det är likt förbannat skräp. De kanske lever på att folk tror att "det faller på sin egen orimlighet" precis som många andra kvalitetsmärken gör periodvis.
 
Provade en liknande enklare Esab för nått år sen och den funkade helt ok. Att Esab skulle ha en så dålig modell att den ska vara omöjlig att svetsa med låter otroligt framförallt när den kommer från ett av de mest kända märkena men jag har inte provat nån. Däremot skulle jag inte köpa den för den har rätt dålig intermitens vilket är viktigt om man ska bränna lite fler pinnar på raken.
 
M
smurfen72 skrev:
Provade en liknande enklare Esab för nått år sen och den funkade helt ok. Att Esab skulle ha en så dålig modell att den ska vara omöjlig att svetsa med låter otroligt framförallt när den kommer från ett av de mest kända märkena men jag har inte provat nån. Däremot skulle jag inte köpa den för den har rätt dålig intermitens vilket är viktigt om man ska bränna lite fler pinnar på raken.
Saker är inte alltid som man tror.

Hursomhelst har jag bidragit med min erfarenhet, att du tror jag ljuger får stå för dig.

Vilken modell var det du testade?

Om man endast svetsar med rutila elektroder så fungerar den okej, men inte med OK48'or som är att föredra om man vill ha svetsfogar som håller för lite belastning vad jag förstår.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.