Den här veckan kör vi en julig tävling. Jag vet att ni bakar massor av fina, charmiga, pampiga och roliga pepparkakshus där ute, för vem kan vara duktigare på att bygga pepparkakshus än en av oss Byggahusare?

Så, den här veckan vinner finaste, charmigaste, roligaste pepparkakshuset en adventsljusstake luciatåg!

adventsljusstake.jpg

Så här tävlar du:

Lägg upp en bild på ditt pepparkakshus i den här tråden och berätta hur du byggde det.

Vinnaren utses av en jury bestående av mig själv, Elina, Per, Aaron och Marcus (de två senare jobbar med teknisk utveckling på Byggahus).

Det är alltså det pepparkakshus som vinner juryns hjärta som vinner. Vi kommer att var och en utse tre favoriter. Det pepparkakshus som återfinns bland alla jurymedlemmars 3-i-topplista vinner.

Tävlingen stänger fredag förmiddag 12 december.
 
Redigerat:
När är sista dagen att tävla? :)
 
Vinnaren dras på fredag nästa vecka så jag skulle rekommendera alla som vill vara säkra på att deras bidrag kommer med, att tävla före fredag kl 09.00.

Det dröjer nog längre innan vi kommit överens allihop, men för säkerhets skull :p
 
Man kanske skulle slå ihop trådarna?

Tävlingen var inplanerad sedan tidigare och jag såg att det dök upp en tråd till. Tänkte att man kan lägga sitt hus i båda trådarna om man vill kanske.

Mikael_L skrev:
Aningens synd att splittra upp bilder på alla fina pepparkakshus i två olika trådar ... :confused:
[länk]
 
Mikael_L
Egentligen blir det nog bäst ifall folk helt enkelt lägger in en bild i bägge trådarna om man är sugen på det.

Dels vill man kanske inte tävla, alternativt inte visa upp sitt alster rent allmänt, då finns ju den friheten kvar.
Dels tycker man kanske att olika bilder är lämpliga för tävlande och för allmänt beskådande och skrytande ... ;)


Full frihet så här alltså. + att vi nu även pekat ut den andra tråden. :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Egentligen är det min fru som gjort vårt pepparkakshus, i skala 1:50 av vårt riktiga hus! =)
Hon gjorde pappersmallar och gjorde sedan alla delar för sig i en egenbakad deg!

Orginalet:
20141207_112601.jpg

Pepparkakshuset:
20141207_112456.jpg


//Niklas
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
En svamp med belysning. En liten utmaning innan jag fick till hatten. Men med hjälp av en skål och ett glas så fick jag till det till slut. Borrade hål för belysning så med lite tålamod så ordnade det sig med den också.
20141202_231725.jpg
 
Aldrig gjort varken deg eller mallar förut så blev nöjd😊
20141207_193648.jpg
 
DSC_0810.jpg
Vi drömmer om att bygga hus på Gotland (vi har en tomt) men här hemma bor vi i ett flervåningshus vilket vi försökt bygga som pepparkakshus! Detta var första gången vi gjorde ett eget pepparkakshus och det var riktigt kul! Det borde båda gott för framtiden! Vi hittade en ritning på nätet och skar ut delarna på utkavlad, egenhändigt gjord deg ovanpå bakplåtspapper.
 
kyrkanuppifranb.jpg
Eds kyrka är så vacker så jag gav mig på att bygga den i först i kartong sen i lego och tillsist i pepparkaksdeg.
 
Kyrkansnettframifrån.jpg Som tur är fanns en gammal ritning på nätet över kyrkans totala "golvyta"
 
Kyrkanframifrpn.jpg Kyrkan finns i Upplands Väsby...
 
  • Gilla
AnneFi
  • Laddar…
Skärmklipp.JPG

Inget stort hus - bara ett litet, litet fågelbo ! ! !
Tomte, släde och djur är skurna efter kopior av mallar (> 50 år gamla) från min mamma. Träd, fåglar, ekorrar, troll m.m. skuret på fri hand. Allt limmat med smält socker. Dekorerat med kristyr, delvis färgat med karamellfärg. Hemlagad kola får vara paket.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I år blev det ett stort pepparkakshus i måtten 40x25 cm. Jag hoppas ni ser vad det föreställer? Stockholms stadshus i miniatyr. Mallarna har jag gjort själv utifrån eget huvud med hjälp av ritningarna från stadshuset. Mycket nöjd med resultatet trots att jag aldrig gjort vare sig pepparkaksdeg eller pepparkakshus innan. :)

IMG_2659.jpg
IMG_2663.jpg
IMG_2667.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.