Min robot har fungerat bra nu en längre tid förutom en mystisk händelse som upprepar sig lite då och då.

Nån gång efter färdig laddning så verkar det som den kör ut och försöker följa slingan som går bakom laddaren, alltså inte den delen som går under laddningsstationen som den vanligtvis följer för att komma ut och klippa. Slingan på baksidan är dock blockerad, så när man kommer ut dagen efter så står roboten still utanför stationen med en varning om att motorn är överbelastad.

Inga schemainställningar är inlagda så jag förstår inte varför den kör ut utan anledning. Det finns inte heller något som skulle kunna trycka till knapparna av misstag.

En till lite konstig sak jag kom på nu är att beroende om man startar "auto" på fjärrkontrollen eller direkt på klipparen så kör den in i området på olika ställen. Den följer alltså slingan olika långt beroende på hur klipparen startas.

Nån som varit med om nåt liknande?
 
Ibland, när jag vill klicka igång roboten manuellt, väljer jag Auto + Grön, alternativt Grön + Grön. Men, ibland vägrar den starta , den bara piper som den brukar göra vid start, men inget händer. Har vid vissa av dessa tillfällen kunnat starta den med fjärrkontrollen.

Nu kan jag starta den med Auto på roboten, men fjärren har helt slutat fungera... Någon mer som upplever liknande problem?
 
Dit problem är att den tappat kontakten med laddstationen "wi-fi" loggan i vänstra hörnet är inte tänd...
Starta om maskinen så tänds den
 
Det hjälpte inte. Symbolen längst till vänster är tänd. Men, börjar luta åt att det är en bugg, för klipparen verkar vägra att starta hur jag än gör, den bara säger HOME och åker hem och laddar, fast den är fulladdad. Den kör dock sina program, men manuell astart vägrar den (för det mesta).
 
B
m71 skrev:
den bara säger HOME och åker hem och laddar, fast den är fulladdad.
Vad har du för batterispänning när du trycker AUTO och klipparen står mitt på gräsmattan (med loggan i vänstra hörnet tänd)?
 
Den är fulladdad, dvs strax under 28v. Börjar tro att det är en bugg som gör att när maskinen anser att den har kört dagens minuter, eller inte är proggad att köra, då går den hem, fast jag startar manuellt. Men jag vet inte, bara såekulerar. Ruskigt irriterande iaf att man inte kan starta manuellt...
 
Ser att dom har lagt ut en mjukvara på Outl1.se. Är det någon som har provar den och vet vad det är för några förbättringar? Har lite problem med min. När man har lärt den slingan så går den rätt men nästa gång den går ut så skiter den i slingan och smiter.... Har provat flera gånger och det händer igen och igen.
 
Jag har inte provat mjukvaran ännu, men det skall tydligen finnas en hel del förbättringar, se listan nedan..

För mjukvaran Main PCB:

1:Rörelse mönster är uppdaterad.

Innan: Klipparen går inte ut från laddstation trots att det finns tid kvar i schemat.

Nytt: Klipparen går ut utan fördröjning så länge tid finns i schemat.

2: När regn sensor är aktiverad poppar regndroppar bild upp i mitten på displayen.

3: Hastigheten har reducerats när klipparen går nedför i en sluttning, för att förhindra den att gå över linan.

4:Ökad avstånd när klipparen går ut från laddstationen.

5. När klipparen inte kommer till linan inom 5 minuter, så larm " drivmotor ström är överskriden ". Detta för att klipparen inte skall stå och driva om den fastnat på tomten någonstans.

6.Klipparen saktar in farten när den kommer till laddstation, för att slippa en kraftig kollision där.

7. När klipparen kommer till linan, backar den och vänder direkt ( tidigare backade den flera gånger och riskerade gå över linan på motsatta sidan i smala korridorer.)

8. Man får bättre känslighet för avkänning tråden genom att löda till en kristall och 2 motstånd i main PCB.

9. Uppåt i slänter går klipparen lite fortare, i räckvidd 4 klipparen klipper ända ut till tråden.

10.Laddbehovet ändrat från 24,5 V till 23,8 V för att klipparen kan klippa längre, marginell påverkan på laddtiden.



källa : http://www.supomannen.se/
 
En kristall och 2 motstånd? Låter intressant. Vart hittar man mer information om detta?
 
B
Tänkte bara påminna alla om att det är hög tid att vinterförvara era robotar:
1) Ladda batteriet fullt.
2) Stäng av roboten med huvudströmbrytaren, och förvara roboten inomhus.
3) 1-2 gånger under vintern - underhållsladda batteriet inomhus. Sätt en "bygel" för kanttråden i laddstationen så det inte piper.

Passa också på att rengöra maskinen, samt byta till fräscha klippblad. Snart är det vår igen :)
 
har ny inhandlat 2015 års modell ska installera den när värmen kommer. Tydligen är nyheten att har touchvakt, så man inte behöver lägga tråd runt alla hinder. Lät lite odd att det inte fanns innan. Stämmer detta:wow:. Är det nån mer som vågat köpa?
 
sinkarn skrev:
har ny inhandlat 2015 års modell ska installera den när värmen kommer. Tydligen är nyheten att har touchvakt, så man inte behöver lägga tråd runt alla hinder. Lät lite odd att det inte fanns innan. Stämmer detta:wow:. Är det nån mer som vågat köpa?
Kan du förklara nämren vad touch vakt är
 
new main pcb-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
display board.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.