Jag brottades i somras med detta när vi skulle byta fönster och ytterdörrar. Utsidan blev som fönstren alltså 0502Y. Grannen har målat fodren på huset i 0500N och då ser fönstrena jättegula ut. Nu ska jag måla en del väggar inne och funderar nu över precis samma sak. Har sedan tidigare målat en del väggar i 0500N och trivs med den färgen men risken är ju att man får gula fönster... Jag har dock inte stört mig på skillnaden mellan golvlister och väggar tidigare så det lutar ändå åt att jag fortsätter att måla med 0500N på väggarna som ändå blir ganska stora partier. Bor i ett 1,5-planshus från -76 och gillar en ganska strikt inredning. Avskyr med andra ord att man inte kan välja fönster och innerdörrar i 0500N då hade valet varit jättelätt för mig.
 
Fönstersmygarna i vårt hus är också 0502Y, så det hade blivit knäppt mot 0500N
 
Var över hos grannen och kollade hur deras dörrar såg ut mot deras vita väggar. Tyckte faktiskt att det var fint att det bröt av lite. Jag kommer fortsätta måla mina väggar inne med 0500N
 
En parentes, ncs 0502-y är inte samma kulör som ncs s 0502-y,
ncs 0502-y har en lite mer grå ton än ncs s 0502-y som tonar mer i gult.
Kulörerna utan s är från den första ncs färgkartan.
 
Hur skiljer sig den första NCS-färgkartan (utan S) från den nya (med S)?

Jag har letat noga, men inte hittat annat än att S står för "second edition", vilket skulle kunna betyda att fler färger har tagits med i standardutbudet.
Koden 0502-Y kan inte läsas på annat sätt än 5% svarthet, 2% kulörthet av rent gult (Y = yellow), med eller utan S:et. HUR skulle DET kunna bli olika nyanser i första respektiva andra versionen av NCS-systemet?? Definitionen av nyanser och kulörer har ju inte ändrats mellan versionerna, så vitt jag har kunnat ta reda på.

Dela gärna en länk som förklarar!
 
  • Gilla
Snorkeljohn
  • Laddar…
Tydligen har vi en skillnad på den svenska vs finska marknaden, jobbar i den finska och där används
NCS både utan S och med S, där är det en nyansskillnad på kulörer beroende på S eller inte, så kan bli
"onödiga" fel om man inte är observant med S eller inte, vanligaste kulörproblematiken gäller främst NCS S 0502-y och NCS 0502-y som inte är samma nyans hos oss.
Eftersom NCS S 0502-y används av många fönster o. dörrtillverkare så har NCS 0502-y med sin lite gråare ton blivit ett bra alternativ som t.ex väggfärg, men har inget bra svar på hur det kan skilja på
kulörerna mellan version 1 och 2, skall forska vidare i ämnet:)
 
  • Gilla
Ida Murman och 1 till
  • Laddar…
Jonazz skrev:
Hur skiljer sig den första NCS-färgkartan (utan S) från den nya (med S)?

Jag har letat noga, men inte hittat annat än att S står för "second edition", vilket skulle kunna betyda att fler färger har tagits med i standardutbudet.
Koden 0502-Y kan inte läsas på annat sätt än 5% svarthet, 2% kulörthet av rent gult (Y = yellow), med eller utan S:et. HUR skulle DET kunna bli olika nyanser i första respektiva andra versionen av NCS-systemet?? Definitionen av nyanser och kulörer har ju inte ändrats mellan versionerna, så vitt jag har kunnat ta reda på.

Dela gärna en länk som förklarar!
<Länk till denna forumsida>

Färginstitutet som äger NCS standarden har tagit fram originallikare. Dvs hur specifika kulörer i NCS-systemet ska se ut*. Det finns 1950 st i den 2:a utgåvan som används sedan 1995. Jämfört med 1:a utgåvan så var det några kulörer som försvann, andra tillkom och vissa (1000 st) justerades av pigment- eller noggrannhetsskäl. S 0502-Y justerades, dock var skillnaden marginell på endast E=0.3, vilket innebär nästintill osynlig skillnad.

Anledningen till att det obestridligen är skillnad mellan de båda kan bero på vad som helst. Den mest logiska förklaringen jag kan hitta på är att färgtillverkarna använde gamla (typ 1979), dåliga likare för att göra sina recept på 0502-Y, samt att receptframställningen inte var lika noggrann som idag. Eller så var bara vissa tillverkare keffa på att blanda färg. Detta skulle även lägga grunden till att man idag inte heller hittar samma 0502-Y hos diverse fabrikat.

*Fotnöt: Det är därför man kan mäta kulörer till S 4946-R61B, men det går inte att beställa den samma hur som helst eftersom det inte finns en definierad motsvarighet. Jämför med att du kan mäta upp 53,999999995 cm, men det är inte säkert att brädgården kan leverera det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ida Murman och 1 till
  • Laddar…
touran74 skrev:
Tydligen har vi en skillnad på den svenska vs finska marknaden, jobbar i den finska och där används
NCS både utan S och med S, där är det en nyansskillnad på kulörer beroende på S eller inte, så kan bli
"onödiga" fel om man inte är observant med S eller inte, vanligaste kulörproblematiken gäller främst NCS S 0502-y och NCS 0502-y som inte är samma nyans hos oss.
Eftersom NCS S 0502-y används av många fönster o. dörrtillverkare så har NCS 0502-y med sin lite gråare ton blivit ett bra alternativ som t.ex väggfärg, men har inget bra svar på hur det kan skilja på
kulörerna mellan version 1 och 2, skall forska vidare i ämnet:)
Jag tog tjuren vid hornen och skrev direkt till NCS och frågade vad som är skillnaden och hur det kan komma sig att folk upplever en skillnad mellan 0502-Y med respektive utan S (första och andra utgåvan).

Svaret jag fick var att skillnaden är att utgåva 2 (som kom redan 1995) har snävare toleranser än utgåva 1. Det betyder att 0502-Y (utan S) tillåts variera mer. Den kan alltså vara mindre gul, men också mer gul, än S 0502-Y. Därför är det märkligt att flera rapporterar att 0502-Y upplevs som gråare.
Sammanfattningsvis så beskriver 0502-Y och S 0502-Y samma färg, fast den senare utgåvan är mer exakt.
 
  • Gilla
Ida Murman och 3 till
  • Laddar…
Bra Jonazz, verkar som vi har nått botten i detta fast det fortfarande är ett litet mysterium...:)
 
  • Gilla
Jonazz
  • Laddar…
Hej, måste få kommentera detta;-) vårt hus är ett nyfunkishus i trä. Det är utomhus målat i 1000-N, ytterdörren och del av fönsterna är 0502-y Det är så fult! Dörren ser nu (efter 10 år) jättegul ut. Inne har man målat 0502-Y i taket (måste vara det) och när jag målade väggarna 0500-N ser taket gult/smutsigt ut och väggarna ser lite ljusblå ut uppe vid taket. Jättefult! Innerdörrar och foder är 0502-Y de ser jättegula och fula ut.

Tycker 0500-n i taket är ett konstigt val. Brukar inte takfärg vanligen vara neutralvit, obruten?

I förra huset hade vi vit takfärg (obruten) och obruten matt väggfärg (Beckers tror jag) det var. Supersnyggt!!! Vitt och frächt! Inte gult. Det gick också bra mot dörrar och foder som var industrilackade i 0502-y. Obruten vit går i min smak alltså bättre mot 0502-y än 0500-n och den obrutna vita är jättesnygg. Matt färg är också lätt att måla på om man får fläckar på väggarna, det blir inga skarvar.

Just nu står val av husfärg på tapeten. Vårt är 1000-n och jag tycker det ser smutsgråvitt ut. Alla Grannarnas hus är samma färg så jag vill inte avvika för mycket men vill ha vitare. Tror det får bli 0500-n och vi kommer att måla ytterdörren svart. Alcro har en ny matt fasadfärg som är så snygg men vi väljer nog den klassiska Bestå ändå även om den är ganska blank (lättare att hålla huset rent då).

Tack för mig!
 
Vi valde att använda 0500-N i hela huset, dvs vi valde att även använda 0500-N i på fönster, dörrar osv för att slippa den brytningen mellan 0502-Y och 0500-N.

Väggarna är inte målade än, men ser fram emot resultatet :)
 
Nej S-0502-Y är en helt annan kulör än 0502-Y. Själv försöker jag undvika S-0502-Y för att jag tycker den är alldeles för gul. Det är bra för målaren för att det täcker bättre. 0500 är en fin standardkulör och mest kan man fönster mm få i den kulören.
0502-Y utan S är mer äggskal, inte alls gul.
 
Den senaste tiden så kör jag obruten färg både i tak och på vägg. Passar bra mot lister och foder.

Varför envisas alla med att bryta färgen?
 
A AndreasA81 skrev:
Den senaste tiden så kör jag obruten färg både i tak och på vägg. Passar bra mot lister och foder.
Varför envisas alla med att bryta färgen?
Därför att man vill ha en annan nyans, så gör även vi exkluderat takmålning(y)
Och även utifrån resten av rummet, golv och inredning, så anpassar man även färgtoner, t.ex. "kall eller varm" ton där det sedan kan gå mot vitt eller blått så det finns många orsaker.
 
Redigerat:
T touran74 skrev:
En parentes, ncs 0502-y är inte samma kulör som ncs s 0502-y,
ncs 0502-y har en lite mer grå ton än ncs s 0502-y som tonar mer i gult.
Kulörerna utan s är från den första ncs färgkartan.
Rätta mig om jag har fel men står inte "S" för second edition?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.