lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, en extern switch suger ju. Antingen får man trycka på knappar eller så kan man inte växla mellan källor när flera är på, och CEC fungerar dåligt. (Det senare är bra om man exv. har externt ljud, vilket i stort sett är ett måste). Mycket smidigare om man kan köra allt med en fjärrkontroll.
Minns när lyxet med fjärkontroll till tv kom. Tänk att man slapp resa sig och byta kanal mellan ettan och tvåan.:screwy:
y
 
Åhh, det var tider det! Vi bodde ganska trångt, hade en 20" utan fjärr. Men vi hade gungstol! Bara gunga till, sikta med pekfingret och byta kanal, genialt!
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
Minns när lyxet med fjärkontroll till tv kom. Tänk att man slapp resa sig och byta kanal mellan ettan och tvåan.:screwy:
y
Vi hade inte fjärr till TVn, men till första videon blev det fjärr. Sicken lyx att kunna pausa och spola ifrån soffan. Och att man snubblade på sladden till fjärren ibland det fick man helt enkelt lära sig att leva med... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi hade inte fjärr till TVn, men till första videon blev det fjärr. Sicken lyx att kunna pausa och spola ifrån soffan. Och att man snubblade på sladden till fjärren ibland det fick man helt enkelt lära sig att leva med... ;)
Nu väcker du minnen. En sådan hade jag också till videon.(y)
 
D09
Impulsköpte en platttv idag.
samsung 58" led med massa webbgrejor ( som jag inte kommer använda )

Hur nöjd nöjd som helst, 5990 på elgiganten.

En sak som störde mig dock var när jag ringde kundtjänst för att fråga om den hade inbyggd digitaldekoder eller vad det kallas så var det rena säljarskräpet som svarade och frågade vad jag skulle ha tv till... Se på film svarade jag och då menade "säljaren" på att jag skulle bli så missnöjd med den eftersom den endast hade 50hz. Och skulle givietvis kränga av en 55 tummare för 9990kr istället som inte ens fanns i lager...

Tackade för mig, åkte till bäckebol och spanade in tvn, skicka in den i bilen, lät ungarna slakta kartongen och installerade den på nolltid.. Grymt nöjd med det priset :)
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Ny tv på plats och i tjänst! Funderar över vad nätverksanslutningen duger till då det inte är nån smart-tv?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nätverksanslutningen är till för samma sak som dom som har smart tv.
Och detta är firmware uppdateringar dvs uppdatera tv´n vilket du bör göra då det ofta finns buggar i FW på dagens tv och det kan vara alla olika buggar du kan tänka dig.
Tex nåt som gör att du får sämre bild (som samsung haft ett par gånger) heller DHCP (kopieringsskyddet som alla tillverkare haft problem med) inte funkar bra ihop med vissa andra enheter.

Ett typ exempel är en bugg som LG hade för nåt,några år sedan på ganska många tv vilket vara att om man använde en onkyo förstärkare inkopplad på hmdi så stängde tv´n av sig efter en viss tid.
Annat exempel är även här LG som stängde av sig efter en exakt tid (har för mig det var 15min) om nätverkskabeln var ikopplad och en popcorn mediaspelare var inkopplad på samma LAN.
Båda dessa buggar löstes av LG efter att dom vetat om det i ca 1år och felet med nätverket var att popcorn sänder ut någon signal till för NAS (helt enligt alla regler/spec) och LG tv´n tolkade det som att den skulle stängas av.
Finns gott om andra buggar men just dessa två är dom största missarna jag sett och som jag läst mest om.


I övrigt så är ju smart tv ganska värdelöst och därmed är användningsområdet (FW uppdateringar) det samma för båda typerna.
 
D09
Fick min dongel igår ( wi-fi ) men vilken skit ha ha

Lätt att installera mot nätverket.

Visst, fanns webbläsare etc men inga roliga appar, ett helvete att navigera med fjärrkontroll på en hemsida och tv verkar inte klara att spela upp film direkt från sin egna webbläsare från t ex swefilmer.. Kanske är någon codec som saknas eller tillfälligt strul

Gillar appeltv mycket bättre :)
 
Kurtivan skrev:
Ny tv på plats och i tjänst! Funderar över vad nätverksanslutningen duger till då det inte är nån smart-tv?
Även om det inte är en "smart TV" så har de ofta någon mediaspelare/visare inbyggda ändå. Så kolla att det inte finns det (brukar även fungera med en USB-sticka på ännu billigare modeller). Du behöver oftast en DLNA-server någonstans i nätet. TV apparater som har fungerande nätverksanslutning har till 99% en sådan här funktion någonstans i menyerna.

Dessa spelare brukar kunna fungera "sådär" och de uppdateras aldrig om någon börjar koda material i andra format, så värdet av dem är trots allt begränsat. Men om du har en telefon du vill visa film eller bilder från på TVn så går det t ex ofta att åtminstone föra över till USB-sticka och enkelt få upp. (Att spela dem direkt från telefonen över nätverket till TVn går också, men kan vara förenat med en hel del krångel).

Som andra har skrivit så brukar TVn också kunna söka efter mjukvaruuppdateringar från nätet via nätverket. Men dessa kan typiskt också laddas ner på en dator och sparas på USB-sticka istället så kan TVn uppdateras från den.
 
D09 skrev:
Fick min dongel igår ( wi-fi ) men vilken skit ha ha

...

Gillar appeltv mycket bättre :)
Ja, TV-tillverkare verkar inte vara intresserade av att leverera en "smart"-funktion som faktiskt fungerar. De verkar vara på stadiet "Vi måste ha loggan på lådan för att kunna sälja skiten, fixa till något snabbt skit så att vi kan det". En dedicerad burk gör typiskt mycket bättre ifrån sig, både vad gäller funktionalitet och hur dessa hålls aktuella med uppdateringar. (AppleTVn får ju exv. *mer* funktioner utan att man måste köpa en ny.)
 
Sen gäller det också att köpa en tv med bra processor , annars blir smarttv funktionen bli seg och tråkig.
 
L
slurppe99 skrev:
Minns när lyxet med fjärkontroll till tv kom. Tänk att man slapp resa sig och byta kanal mellan ettan och tvåan.:screwy:
y
Vi hade en norsk fjärrkontroll till vår första tv. Dvs en lång träpinne. Som du petande på knapparna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.