400kr är inte det dyrare segmentet av tapeter.
 
Xlntjone skrev:
400kr är inte det dyrare segmentet av tapeter.
Men dock jäkligt mycket pengar för lite papper! Och det spelar ingen roll enligt mig om rullen kostar 200 eller 2000kr mönstret ska endå stämma ihop
 
Ser du inte vad jag skriver? :) dom ska inte krympa alls, sätter du dom kan i kant och är svinnöjd så ska du vara det dagen efter också.
Jag har jobbat med tillverkning av tapeter.
 
Att de skiljer några mm i över/underkant kan bero på att tapeten inte hänger helt lodrätt.
Den kan gå som ett "\" eller "/" och ändå följer skarvarna varandra.
Tag ett långpass, snöre etc och kolla så skarven verkligen går rakt ner och inte sticker lite åt sidorna.

Fick samma fenomen men sista 3dm på golvet på någon våd, syns dock inte bakom tvbänken.
Allt går 100% mönsterpassning tills jag på något vis förskjutit allt åt sidan nertill några mm.
 
Redigerat:
Jag var i färgbutiken igår och visade upp det förskjutna mönstret.
De tog tillbaka tapeterna och beställer nya.

"Snigelfis", det kan omöjligt vara så att mönstret förskjuts de sista tre decimetrarna p.g.a. att tapeterna inte hänger helt lodrätt, utan det borde bero på att mönstret inte är rätt. Om två våder följer varandra i en skarv och mönstret passar perfekt i två meter, så ska den sista snutten också passa perfekt, annars är det fel på tapeten. Eller menar du att båda våderna skulle göra en sväng på slutet??
 
Jonazz skrev:
Underlaget är gips som är grundat med takfärg för att inte suga i sig limmet.
Hihi, vad är det för takfärg du har "grundat" med?
 
Båda våderna följer varandra i "svängen" och mönstret blir lite förskjutet.
Vet dock inte om det är lika åt dig, eftersom det verkar vara mer än vad det blev åt mig.

Men det var en teori.
 
davveno1 skrev:
Ser du inte vad jag skriver? :) dom ska inte krympa alls, sätter du dom kan i kant och är svinnöjd så ska du vara det dagen efter också.
Jag har jobbat med tillverkning av tapeter.
Somliga skarvar (speciellt de jag började med) har jag själv orsakat glipan i, medan de jag gjorde på slutet var jag nöjd med, men bitar av dem har små glipor efter torkning. Tapteten är nästan helt vit, så minsta lilla glipa syns lätt. Men jag tror inte jag orkar reklamera just nu. Väggarna ser helt okej ut, och det skulle föra för långt att gå tillbaka och klaga. Jag har ingen lust att tapetsera om alla tre väggarna.
 
Har just fått hjälp att sätta upp en matt mörkgrå easy-up från eco. Kan nu notera att kanterna blivit blanka trots avtorkning. Finns det nåt att göra?
 
dadid skrev:
Har just fått hjälp att sätta upp en matt mörkgrå easy-up från eco. Kan nu notera att kanterna blivit blanka trots avtorkning. Finns det nåt att göra?
Utan att ha någon erfarenhet eller egentlig kunskap, kan jag tänka mig att just matta tapeter är extra känsliga för limrester.
Har du frågat affären eller tillverkaren om det finns något du kan göra?
 
Idag kom de nya tegeltapeterna, som ersätter dem med (felaktigt) förskjutet mönster.
Jag har nu skurit till alla våder och konstaterar att mönstret passar perfekt på nästan alla! Ett par våder hade en förskjutning över hela längden på mindre än 0,5 mm, vilket inte går att se. De jag lämnade tillbaka skilde 2-3 mm (se bild längre upp)!!
Nu ska det spännande att sätta upp dem!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så här blev det:

IMG_1189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt ordentligt snyggt, tycker jag!!

Den tegelmönstrade tapeten var inte lika styv som den ljusa. Det gjorde att tegeltapeten var litet lättare att sätta upp (eller också var det för att jag har blivit bättre med tiden...).
Det är i alla fall bra att vara två när man hänger upp non-woven-tapeter, annars är det lätt hänt att tapeten fastnar snett i limmet. Det är också bra att vara två när man skär rent mot taket.

Tack för alla goda råd och glada tillrop!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.