Målat klart en radiator i källarhallen. Lyckades igår lösa problemet med den roterande exapandern bakom elementet. Gick att svetsa på en skruv som mothåll, lossa muttern som var fastmålad, såga bort skruven igen och sedan efter mycket bändande och juckande dra ut hela expandern ur tegelväggen. Allt i springan bakom elementet :) Expandern ersattes med gängstång och ankarmassa.

Fint väder idag, dags att vira upp ljusslingorna i trädet på framsidan. Visade sig att de verkligen hade havererat helt förra året. Kom typ in salt i slingorna i samband med dunderstormen förra året. Resultatet är att ett okänt antal slingor har sönder drivdonen i anslutningskablaget och allt blir skit. Blir till att avvakta trolig rea på slingor för att köpa nya. Tänker inte betala 2,5kkr för nya ljusslingor!

I övrigt lövsamlande samt gräva upp en massa buskar i en igenvuxen häck. Hatar björnbär och nypon... Helt sjukt att man kan stå uti i solen och gräva siste november!
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
phl skrev:
...Blir till att avvakta trolig rea på slingor för att köpa nya. Tänker inte betala 2,5kkr för nya ljusslingor!
...
Då får du väl tyvärr vänta till januari :confused:
 
Installerat signalförstärkaren nummer två för mobiltelefonen. Den första hade fel frekvens och gjorde ingen skillnad. Den nya funkade i 30 minuter innan den la av. Morr! :mad:
 
Jag har reparerat min gamla SureFlap chip-kattlucka installerad
för drygt fyra år sedan som slutade fungera tillfredställande nyligen
- jag har två resrevapparater så bytte genast till en ny backup ... .

Den gamla söndriga visade sig efter demontering vara ganska full
med skit och dessutom ha tveksamma lödningar av alla fyra sladd-
fästen till elmotorn som öppnar luckan vid lyckad kattidentifiering
(som förmodligen blivit så med tidens tand - hur den nu påverkar
lödningar - eftersom luckan fungerat perfekt tills nyligen - det var
snarare sladdarna som var av allra uslast möjliga kvalitet som var
problemet istf lödningarna i sig - de gick av om man tittade på dem
tre gånger i rad från olika håll typ - sådant som inte syns som man
kan spara några ören på vid tillverkning förmodligen ) ... .

I vilket fall funkar den gamla kattluckan igen efter yes-tvättbad, tork-
ning, omlödning och återmontering - hamnar på hyllan tills den ev be-
hövas i framtiden ... .

MVH
 
Redigerat:
Gjort klart allt för att elektrikern ska få komma och installera utebelysning, motorvärmarstolpe samt utespa. Känns sådär att få spat inkopplat, för att sedan fylla med 900 l vatten innan man får slå på strömmen och se att det funkar!
 
Skruvat fast adventsstjärnorna på fot i fönsterbänken (ja ni läste rätt)

Jag och katterna har en ständig kamp om vad som skall få stå kvar i fönstren.
Bänken och fönstren skall ändå bytas till sommaren så det blev en skruv från undersidan upp i träfoten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Snigelfis skrev:
Skruvat fast adventsstjärnorna på fot i fönsterbänken (ja ni läste rätt)

Jag och katterna har en ständig kamp om vad som skall få stå kvar i fönstren.
Bänken och fönstren skall ändå bytas till sommaren så det blev en skruv från undersidan upp i träfoten.
Jag delar din frustration.
Fast här hos oss skruvas det inte i fönsterbänkarna.
Här har katterna tagit hem segern. Storslam!
Inte en "prydnadsgrej" kvar i fönstren :(
 
lagat tvättmaskinsh&(&=(tet, rev ur avloppspumpen och hittade en usel plastbit, kilad mellan impellern o huset. Nåväl. 12 kr för en slangklämma istället för servicebil från Electrolux a 3000.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad är det för ena katter ni har? Alla våra katter (har en just nu) har varit ett under av smidighet och aldrig haft ned något. Nåt litet olycksfall har väl skett nån gång men då mest för att katten blev jagad av hunden. T.o.m. lättfångade byten som lätta julprydnader får ligga kvar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Snigelfis skrev:
Skruvat fast adventsstjärnorna på fot i fönsterbänken (ja ni läste rätt)

Jag och katterna har en ständig kamp om vad som skall få stå kvar i fönstren.
Bänken och fönstren skall ändå bytas till sommaren så det blev en skruv från undersidan upp i träfoten.
Klokt. Vi har också haft sådana lösningar tidigare, men de nuvarande katterna har vi inte det problemet med. Krok i taket för att knyta fast granen har vi också haft i många år. De står lite osäkert när en femkilos katt försöker ligga halvvägs upp i dem, medan brorsan tuggar på grenarna.
 
Hemmakatten skrev:
Vad är det för ena katter ni har?...
Vad vet jag, bonnkatter?
Men gränsen var nådd när en liten söt kissemiss lyckades dra ner en glasskål med lite vackra stenar,
som stod i ett fönster i ett litet extra-toa/duschrum, så handfatet gick i bitar.

Nu är det lean fönsterdekorationer som gäller.
 
Det gäller att ta kattillåtna utsiktspaltser så att de inte behöver trängas med finsakerna. Och katter som går med på kompromissen... :-D
 
KnockOnWood skrev:
Det påminner mig om när jag första gången hälsade på "ingifta" släktingar uppe i Dalarna.
De tittade storögt på oss när vi pratade om julgranspriser.
Julgran? Man åker ju bara ut några kilometer längs länsvägen, och stannar vid en granplantering.
Och så knips, knips, hade man fixat sig en julgran.

Nu är vi där här på den Halländska bonnvischan också.
Vi åker iväg en liten bit, stannar till vid någon ogallrad plantering,
och hjälper markägaren med gallringen.
Vi gör det gratis, som en väntjänst grannar emellan :)
Eftersom du är en så god granne så måste det väl då vara OK att markägaren kommer hem till dig och hämtar något som är värt i storleksordningen en tusenlapp? Du behöver ju säkert inte den där saken ändå, du har ju så många.

Det är rent ut sagt ett jävla sätt att sno granar!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Installerat signalförstärkaren nummer två för mobiltelefonen. Den första hade fel frekvens och gjorde ingen skillnad. Den nya funkade i 30 minuter innan den la av. Morr! :mad:
Ny dag och nya krafter. Det visade sig vara en kallödning i inomhusantennen. 5 minuter med lödpennan senare så funkar det långt över förväntan. :D
 
Gjutit EPS i hallen.
Med borrmaskin och liten rörare, det gör jag INTE om!

Helt slut i armarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.