Byter du hjulen sjäv?

  • Antal röster
    108
Moving
Avemo skrev:
I bak sätter jag den under dragkroken och lyfter båda hjulen samtidigt. I fram skiljer det lite beroende på bil. Sticker man den för långt in kommer man inte åt att pumpa. Bakre bärarmsfästet och låta pumpskaftet komma ut bakom framhjulet är en variant. Om man kommer åt att lyfta under spindelleden behöver man inte lyfta så långt eftersom fjädern då inte behöver expandera.
Dragkroken ska dra ska dra vågrätt, känns osäkert om fästet ska lyfta bilen. Försöker lyfta nära hjulen utan att skada leder.
 
Moving
-RB- skrev:
Där bilens domkraft skall sättas. Har en mjuk gummiplatta mellan domkraften och den markerade platsen.
Jag har samma men bilens ska lyfta i en fläns jag är rädd att kröka om man lyfter där
 
Moving
MathiasS skrev:
...man lyfter förstås på de anvisade lyftpunkterna för garagedomkraft.....
Finns inga anvisade, bara för bilens. Jag läster alla handböcker först av allt.
 
Redigerat:
Moving
possum77 skrev:
Det är mindre optimalt ur säkerhetssynpunkt att lyfta båda hjulen samtidigt. Bilen kan lätt tippa av från domkraften om man gör på det viset, var ett fall bara för några dagar sedan då en man i Göteborg tragiskt avled vid hjulbyte i sitt garage då han blev fastklämd mellan bilen och garageväggen.

Korrekt förfarande är som nämnts i tråden att använda de för ändamålet avsedda lyftpunkterna. På de flesta moderna bilar är de markerade med en "pil" på tröskellådan, i äldre bilar får man titta i instruktionsboken om man inte kan hitta dem.
Båda går bra med pallbockar.

Pilen är för bilens fals under tröskellådan, inte en platta och jag vet hur ruttna dessa "sparklådor" kan vara.
 
Jag har bara två stycken anvisade lyftpunkter för garagedomkraft, en fram och en bak. Toyota -08
 
Moving skrev:
Finns inga anvisade, bara för bilens. Jag läster alla handböcker först av allt.
Det är möjligt att det är samma lyftpunkter, men det finns garanterat en instruktion om var man lyfter. Vad har du för bil?
 
possum77 skrev:
Det är mindre optimalt ur säkerhetssynpunkt att lyfta båda hjulen samtidigt. Bilen kan lätt tippa av från domkraften om man gör på det viset, var ett fall bara för några dagar sedan då en man i Göteborg tragiskt avled vid hjulbyte i sitt garage då han blev fastklämd mellan bilen och garageväggen.

Korrekt förfarande är som nämnts i tråden att använda de för ändamålet avsedda lyftpunkterna. På de flesta moderna bilar är de markerade med en "pil" på tröskellådan, i äldre bilar får man titta i instruktionsboken om man inte kan hitta dem.
Man skall aldrig lita på en domkraft. Det uppenbara är att man inte skall krypa under bilen när den står på domkraft och den tragiska olyckan i Göteborg visar att det finns mer att tänka på. Står domkraften stadigt fungerar det att lyfta två hjul och man måste alltid räkna med att det är en möjlighet att domkraften välter.

De markerade lyftpunkterna avser var man skall lyfta med bilens medföljande domkraft. På en del bilar går det bra att lyfta där med garagedomkraft medan man på andra bilar riskerar att förstöra fästet.
 
Avemo skrev:
De markerade lyftpunkterna avser var man skall lyfta med bilens medföljande domkraft. På en del bilar går det bra att lyfta där med garagedomkraft medan man på andra bilar riskerar att förstöra fästet.
De (däck)verkstäder jag antlitat, inklusive märkesverkstaden, lyfter bilen på de markerade lyftpunkterna. De använder träklossar och allt möjligt emellan och är inte så noga med att sikta. Om man gör det själv och är lite noggrann med var och hur man lyfter, så tror jag att det är svårt att fördärva fästet. I alla fall på vår bil.
 
Byter själv, slog vad men en polare i år att jag klarar det på 15 min. Gjorde det på 14:16

Fälgkors och garagedomkraft
 
I
Moving skrev:
Finns inga anvisade, bara för bilens. Jag läster alla handböcker först av allt.
Om du är på verkstad eller bilprovningen, var lyfter de? De brukar ha koll på punkterna annars kan det bli dyrt för dem.
lyft.jpg
lyft2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lyft3.jpg
lyft4.jpg
lyft6.jpg
 
Redigerat av moderator:
Bilprovningen lyfter väl inte på punkterna, dom brukar ju lyfta vid hjulen.
 
I
dthompa skrev:
Bilprovningen lyfter väl inte på punkterna, dom brukar ju lyfta vid hjulen.
Jo men de kollar framvagn och broms och hjullager bak då lyfter de på två punkter åt gången.
 
dthompa skrev:
Bilprovningen lyfter väl inte på punkterna, dom brukar ju lyfta vid hjulen.
Bilp lyfter oftast på ok ställen men sällan på anvisad plats. På min jeep brukar dom försöka göra "som vanligt" och lyfta på bakaxeln vilket är big nono på en Dana44 med alu-hus. Den knäcks mellan hus och axalar.
 
Moving skrev:
Ibland rostar en del fast och motverkas med 2 droppar olja på bultänden om man byter själv, ibland lossnar inte fälgarna och kan fungera med att spraya rotslösare och vänta.

Som jag nämnde lite också, måste man kolla direkt när verkstad bytt om man kan lossa själv. De brukar alltid dra åt för hårt, så vi inte fått loss dem med hylsa och långt skaft ens, ringt dem så de fått komma hem och lossa muttrarna! Trött på det bytte jag hjulen själv nu, så slapp jag köer etc.

Tänk om man får punka på motorväg och har bråttom, jag har sett många som verkar ha problem och man måste ringa på hjälp.

Däckskiftarna sa att de drar med moment men ingen klarar att lossa med verktyg man brukar ha i bilen.

Måste man ha lagstiftning?
Du har en poäng. Var dock lite stressad och hade dotter med. Så accepterade bara att fixa det på verkstad. Först i efterhand jag blev lätt irriterad. Jag betalar 800 per säsong för att slippa stök med byte och ev problem som uppstår.

Hur kommer det sig att de drar med för hårt moment ? känns inte som rocket sience att dra lagom hårt....
 
-RB- skrev:
De (däck)verkstäder jag antlitat, inklusive märkesverkstaden, lyfter bilen på de markerade lyftpunkterna. De använder träklossar och allt möjligt emellan och är inte så noga med att sikta. Om man gör det själv och är lite noggrann med var och hur man lyfter, så tror jag att det är svårt att fördärva fästet. I alla fall på vår bil.
Jag är säker på att verkstaden vet vad de gör i det fallet, men det är inte säkert att de gör likadant på alla bilar. Det är inte heller säkert att vem som helst kan lyfta på samma ställe utan att förstöra. Jag har sett domkraftsfästen som var fördärvade av felaktigt användande av garagedomkraft. Jag har aldrig sett ett bärarmsfäste vara det. Punkterna som visas i ions bilder är säkrare.

Garagedomkraften lyfter till skillnad från bilens domkraft inte rakt upp utan i en bågrörelse. På ett absolut slätt golv rullar den framåt så att bilen ändå lyfts rakt. Är golvet ojämnt eller det ligger lite grus på det så kommer bilen att dras i sidled i stället. Det ger onormala belastningar på domkraftsfästet. Ibland är de delar som sticker ner längst inte avsedda att ta någon last utan endast avsedda att hålla kvar domkraften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.