Hej, undrar hur ni andra gör när ni byter batteri i era sändare. Verkar som att det blir ett nytt ID när man byter vilket medför att man måste lägga till enheten på nytt i Veran. Sedan måste man ta bort den gamla och lägga till den nya enheten i Datamine vilket medför att man förlorar mäthistoriken. Finns det någon smart väg runt detta problem?
 
Tack! Ska testa nästa gång jag får batteritorsk :)
 
Jag har tittat runt lite för att hitta en bra lösning som passa mina behov. Av en händelse stötte jag på RFXtrx433E!
I dagsläget har jag en Synology nas - som jag förstår det kan jag använda den som server och där även köra Domoticz.

Det jag vill göra är att dels styra min belysning via främst utanpåliggande Nexa-brytare, dels kanske ta in ett skymningsrelä för att reglera belysning mha det, och dels styra strömbrytare till kupé- och motorvärmare beroende på temperatur.
Har också en tanke om att sätta upp en fjärrströmbrytare (Nexa t.ex.) och med den reglera antingen en grupp med lampor (hela huset?) med ett långt tryck, och kanske reglera enbart en lampa (hallen) med ett kort tryck på samma strömbrytare.
Lite temperatur och fuktmätare är också aktuellt för förråd, vind och utomhus. (På sikt även kanske väderstation och någon form av energimätare..!)

Är RFXtrx433e med Domoticz lösningen för mig?! Är det enkelt att sätta upp villkorsstyrda "events" mha denna lösning? (Jag är ingen programmerare men god datorvana har jag.)
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Jag fick inte Viking funka med v68 beta. Fick istället min RFXtrx utbytt av RFXcom och nu funkar Nexa, Proove, Viking och Oregon klockrent (förutom önskan om bättre mottagning då).
Jag har samma problem som du hade Freddan med en nyinköpt RFXtrx och VERA Lite (Firmware1.7.388).
Viking-sensorerna från Teknikmagasinet dyker inte upp automatiskt. Var det verkligen fel på din hårdvara eller var det något annat som spelade in?
Är det något val i Veran som måste vara inställd på auto-detektering eller vad?
 
Hej,

Jag uppdaterade igår RFXtrx firmware. Nu när jag går in i Vera så står det "RFXtrx : Choose the Serial Port".
När jag går in på "Apps|Develop Apps|Serial Port configuration" så står det bara

"If you connected the USB/serial device and it's not displayed here, reload Luup.
Not available"

Jag provade att skapa en ny Device, som det står på http://support.betaalbare-domotica.eu/installing-the-rfxcom-to-the-vera/ men får fortfarande inte upp något under Serial Port Configuration.

Har jag missat något? Vad bör jag göra?
 
Lyckades få det att fungera igår efter att gjort hela veran strömlöst och provat igen :)
 
Jag har en fråga hur man använder Nexa WBT-912 till att starta ett scenario
 
Jag antar att du menar på en Vera (jag har UI5).

1. Sätt RfxTrx Controller device i "AutoCreate"-mode ( = 1)
2. Save/Reload
3. Slut kablarna på din WBT-912 så att Veran skapar remote devicen
4. Vänta ett tag, gör F5 för att refresha den nya devicen.
5. Gå in på din nya "Remote device", kika på "Advanced"

ScreenHunter_07 Dec. 02 09.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Där ser du att scenen som aktiveras vid tryck är X ("2" i detta fall)
7. Skapa ny scen.
8. Ange trigger till "A scene is activated" och nummer "X"

ScreenHunter_08 Dec. 02 09.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen brukar det skapas en "Binary switch"/Lampa också när man använder Autocreate, men om jag inte har en switch som mottagare också (utan bara Veran) så brukar jag ta bort den autoskapade switchen.
 
Redigerat:
Tyvärr så menade jag Domoticz....

Annars tack.😊



QUOTE=mrquick;2133590]Jag antar att du menar på en Vera (jag har UI5).

1. Sätt RfxTrx Controller device i "AutoCreate"-mode ( = 1)
2. Save/Reload
3. Slut kablarna på din WBT-912 så att Veran skapar remote devicen
4. Vänta ett tag, gör F5 för att refresha den nya devicen.
5. Gå in på din nya "Remote device", kika på "Advanced"

Visa bilaga 128312

6. Där ser du att scenen som aktiveras vid tryck är X ("2" i detta fall)
7. Skapa ny scen.
8. Ange trigger till "A scene is activated" och nummer "X"

Visa bilaga 128314


Sen brukar det skapas en "Binary switch"/Lampa också när man använder Autocreate, men om jag inte har en switch som mottagare också (utan bara Veran) så brukar jag ta bort den autoskapade switchen.[/QUOTE]
 
Någon som kan hjälpa mig med att få Ikea anslut /ansluta att fungera ihop med rfxtrx433e och vera? Försökte hemma kvällen häromdan utan att lyckas. Fick inte ens indikation i loggen fastän jag bara hade AC protokollet installerat. Såg att någon i början av tråden hade det att lira.
 
Kör Raspberry & RFXtrx433, med 1-Wire och en hög med Nexa komponenter.
Fungerar ganska bra, men har ett litet problem, grafen över historian uppdateras inte på Nexa prylarna, trots att jag kan se ändringar av värdena. Se bifogad bild. Några tips?


domo temp.png
 
Redigerat:
Jag har precis köpt en RFXtrx433E som jag har kopplat ihop med min Vera Lite. Nu vill jag använda brandvarnare som ska kopplas ihop med RFXtrx433E/Vera Lite. Finns det nånstans en lista vilka som är kompatibla?
 
Fixat! Lösning: ändra Kernel mode
 
Wow, vad kul att den här tråden lever. Sitter just nu med en Tellstick Duo kopplad till en windowsserver. Allt styrs med Switchking. SK är eTT jäkligt smutt sätt att styra alla enheter, men med tiden har jag märkt att det är lite väl simpelt. Dessutom har utvecklingen avstannat helt.
Var har ni köpt era RFX transcievers? Jag funderar på att pensionera både Tellstick och SK-abonnemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.