När det lackar emot jul ska man byta hjul.
Inte så kul hemma fast man har garage och det bara kostar 200 annars men man får stå i kö. Så vi provar båda, men blir trötta på att de drar åt för hårt så de får dra upp bultarna igen hemma. Man ska säga till direkt men glöms bort och kan kosta bilbärgare om man glömmer det helt.
Inte så kul hemma fast man har garage och det bara kostar 200 annars men man får stå i kö. Så vi provar båda, men blir trötta på att de drar åt för hårt så de får dra upp bultarna igen hemma. Man ska säga till direkt men glöms bort och kan kosta bilbärgare om man glömmer det helt.
alltid bytt själv.
Senaste 2 åren på däckverkstad.
Vid bytet i år hade bultarna "rostat" fast och jag fick snällt åka till verkstaden så de kunde svetsa upp dem. 1900 kr fattigare, märke på vissa fälgar samt söndrig låsmutterstats . Visade sig att de inte alls rostat fast utan de hade dragit dem för hårt. Behövdes lastbilsbultdragara för att få loss dem. Skall bli intressant att se hur de väljer att ersätta oss.
Senaste 2 åren på däckverkstad.
Vid bytet i år hade bultarna "rostat" fast och jag fick snällt åka till verkstaden så de kunde svetsa upp dem. 1900 kr fattigare, märke på vissa fälgar samt söndrig låsmutterstats . Visade sig att de inte alls rostat fast utan de hade dragit dem för hårt. Behövdes lastbilsbultdragara för att få loss dem. Skall bli intressant att se hur de väljer att ersätta oss.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
På privatbilen byter jag själv. På firmabilarna skulle jag inte komma på tanken.
Ibland rostar en del fast och motverkas med 2 droppar olja på bultänden om man byter själv, ibland lossnar inte fälgarna och kan fungera med att spraya rotslösare och vänta.Felde skrev:alltid bytt själv.
Senaste 2 åren på däckverkstad.
Vid bytet i år hade bultarna "rostat" fast och jag fick snällt åka till verkstaden så de kunde svetsa upp dem. 1900 kr fattigare, märke på vissa fälgar samt söndrig låsmutterstats . Visade sig att de inte alls rostat fast utan de hade dragit dem för hårt. Behövdes lastbilsbultdragara för att få loss dem. Skall bli intressant att se hur de väljer att ersätta oss.
Som jag nämnde lite också, måste man kolla direkt när verkstad bytt om man kan lossa själv. De brukar alltid dra åt för hårt, så vi inte fått loss dem med hylsa och långt skaft ens, ringt dem så de fått komma hem och lossa muttrarna! Trött på det bytte jag hjulen själv nu, så slapp jag köer etc.
Tänk om man får punka på motorväg och har bråttom, jag har sett många som verkar ha problem och man måste ringa på hjälp.
Däckskiftarna sa att de drar med moment men ingen klarar att lossa med verktyg man brukar ha i bilen.
Måste man ha lagstiftning?
Redigerat:
Jag och far hjälptes åt att byta på våra bilar.. Firmabilen lämnar jag alltid in, skulle inte komma på tanken att byta själv på den.
En kompis blev för övrigt sjukskriven i 6 veckor efter att han byte däck på sin bil..
En kompis blev för övrigt sjukskriven i 6 veckor efter att han byte däck på sin bil..