Byter du hjulen sjäv?

  • Antal röster
    108
Moving
När det lackar emot jul ska man byta hjul.
Inte så kul hemma fast man har garage och det bara kostar 200 annars men man får stå i kö. Så vi provar båda, men blir trötta på att de drar åt för hårt så de får dra upp bultarna igen hemma. Man ska säga till direkt men glöms bort och kan kosta bilbärgare om man glömmer det helt.
 
alltid bytt själv.
Senaste 2 åren på däckverkstad.

Vid bytet i år hade bultarna "rostat" fast och jag fick snällt åka till verkstaden så de kunde svetsa upp dem. 1900 kr fattigare, märke på vissa fälgar samt söndrig låsmutterstats . Visade sig att de inte alls rostat fast utan de hade dragit dem för hårt. Behövdes lastbilsbultdragara för att få loss dem. Skall bli intressant att se hur de väljer att ersätta oss.
 
Alltid själv.
 
På privatbilen byter jag själv. På firmabilarna skulle jag inte komma på tanken.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
M
Byter alltid själv, numera med momentskaft
 
Alltid själv, rekordet är 25 min med fälgkors och reservdomkraft
 
Brukar byta själv men iår hade en gymnasieskola så bra pris att dom fick skifta åt mig.

Men han endå byta på tre firma bilar.
 
Mutterknack och utomhus, det är vår grej. Mycket pga att min man hjälper sin pappa som är för snål för att lämna in den, så då blir det naturligt att göra det samtidigt själv :rolleyes:
 
Moving
Felde skrev:
alltid bytt själv.
Senaste 2 åren på däckverkstad.

Vid bytet i år hade bultarna "rostat" fast och jag fick snällt åka till verkstaden så de kunde svetsa upp dem. 1900 kr fattigare, märke på vissa fälgar samt söndrig låsmutterstats . Visade sig att de inte alls rostat fast utan de hade dragit dem för hårt. Behövdes lastbilsbultdragara för att få loss dem. Skall bli intressant att se hur de väljer att ersätta oss.
Ibland rostar en del fast och motverkas med 2 droppar olja på bultänden om man byter själv, ibland lossnar inte fälgarna och kan fungera med att spraya rotslösare och vänta.

Som jag nämnde lite också, måste man kolla direkt när verkstad bytt om man kan lossa själv. De brukar alltid dra åt för hårt, så vi inte fått loss dem med hylsa och långt skaft ens, ringt dem så de fått komma hem och lossa muttrarna! Trött på det bytte jag hjulen själv nu, så slapp jag köer etc.

Tänk om man får punka på motorväg och har bråttom, jag har sett många som verkar ha problem och man måste ringa på hjälp.

Däckskiftarna sa att de drar med moment men ingen klarar att lossa med verktyg man brukar ha i bilen.

Måste man ha lagstiftning?
 
Redigerat:
Moving
MaxPax skrev:
Byter alltid själv, numera med momentskaft
Verkstäderna verkar ha konstigt moment, jag använder inget och drar så de kan lossas med fälgkorset i bilen.
 
Jag och far hjälptes åt att byta på våra bilar.. Firmabilen lämnar jag alltid in, skulle inte komma på tanken att byta själv på den.

En kompis blev för övrigt sjukskriven i 6 veckor efter att han byte däck på sin bil.. :)
 
sulfobus skrev:
Alltid själv, rekordet är 25 min med fälgkors och reservdomkraft
Tangerat!
En morgon med det årets första nysnö och när tanten hysteriskt skulle iväg till jobbet!
(Själv så hade jag firmabil med dubbdäck på redan...)
 
Moving
6 minuter per däck verkar omöjligt, jag tog 1½-2 timmar inkl. ätande och lite annat stök i garaget, men det kanske går fortare med bilens domkraft än att krypa och leta fästpunkter under.
 
Byter själv, brukar ta 30min plus tiden det tar att kolla trycket nästa gång man åker någonstans. . . Skulle aldrig komma på att låta någon annan göra det så länge jag orkar byta själv.
 
Alltid själv. Runt en halvtimme för att bara byta. Runt timmen om de bytta däcken skall tvättas också. Byter utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.