Hej!

Jag ska installera en badrumsfläkt och har tänkt mig en Pax. Men jag är inte riktigt klar med vilken modell jag ska använda.
Syftet är helt enkelt att jag vill dra ur fukten efter bad/dusch och så att luften är fräsch i badrummet. Känner inte att fläkten måste gå kontinuerligt utan jag vill att den ska gå vid fukt. Alltså startar automatiskt vid fukt.
Också IR ifall man har gjort sina behov och vill att det vädras ut.
Kan även vara bra att kunna köra ventilation ex då och då även om inte badrummet används.
Mitt badrum är som på bilden med en självdragskanal ovanför duschen. Tänkte placera Paxen på vänstra väggen vid badkaret.
Alltså genom ytterväggen. Kan jag låta min självdragsventilation vara kvar dom den är?
Antar att jag borde anlita snickare för att göra ingreppet, det är ju ett tätskikt och kakel som ska öppnas:)
Badrummet.png

Pax Passad är ju den senaste och "helautomatiska" utan reglage. den stämmer ju in på det jag vill ha, men det jag funderar över den är, måste den gå kontinuerligt? Eller kan jag ställa in den på att gå så som jag vill? Av beskrivningen över den står; väljer du att köra kontinuerlig drift.. .. ..

Annars är Pax 31 den som verkar ha allt det jag söker. Med reglage men bara en hastighet men det spelar ingen större roll.

Vilken passar mig bäst? vart monteras den bäst i förhållande till rummet? Rummet är ca 9-12m2.

MVh Björn H
 
Nu har jag läst lite mer och kommit fram till att Pax 31 och Pax multi har samma funktioner och det som skiljer dom är att multi är automatisk och kan köras i 3 hastigheter samt att den ventilerar om den har varit inaktiv i 24h.

Känns lättare att kunna ställa in en Pax 31 men man kanske borde satsa på en fläkt som ventilerar om man är borta nån vecka..
 
C
En spontan reflektion är att du förmodligen kommer att få ett omvänt flöde i den befintliga självdragskanalen när fläkten går, vilket beroende på förutsättningarna kan innebära att du drar in dålig luft den vägen.
 
  • Gilla
fallera och 1 till
  • Laddar…
Utan att gå in på de olika modellernas egenskaper så skulle jag vilja säga...

Det kanske inte är helt fel att fläkten går kontinuerligt, fast på lågt varvtal.
Det beror ju på vad du har för ventilation i huset för övrigt.

Vi som har mekanisk ventilation inbyggd (jag har FTX) har ju ventilationen gående dygnet runt,
inte bara när vi duschat eller bajsat.

En annan sak att tänka på är att luften måste ha fri passage mellan övriga huset/lägenheten och badrummet.
Antingen via springor i dörren, eller via en separat "överluft"ventil.

I mitt förra hus var det si och så med ventilationen, så där var det dödsstraff på att stänga badrumsdörren.
Den skulle alltid stå på glänt (utom när badrummet användes förstås).
 
KnockOnWood skrev:
Utan att gå in på de olika modellernas egenskaper så skulle jag vilja säga...

Det kanske inte är helt fel att fläkten går kontinuerligt, fast på lågt varvtal.
Det beror ju på vad du har för ventilation i huset för övrigt.

Vi som har mekanisk ventilation inbyggd (jag har FTX) har ju ventilationen gående dygnet runt,
inte bara när vi duschat eller bajsat.

En annan sak att tänka på är att luften måste ha fri passage mellan övriga huset/lägenheten och badrummet.
Antingen via springor i dörren, eller via en separat "överluft"ventil.

I mitt förra hus var det si och så med ventilationen, så där var det dödsstraff på att stänga badrumsdörren.
Den skulle alltid stå på glänt (utom när badrummet användes förstås).
Håller med dig, det är nog inte så dumt att köra på lågvarv hela tiden. Energiförbrukningen är väl försumbar oavsett.
Huset har självdrag idag och vi har badrumsdörren på glänt.
Jag ska öppna upp så luften kan passera bra även med stängd dörr. Min första tanke var att hyvla tröskeln lite snett så jag får en liten springa.
Annars är ju ett nyckelhål bra att dra luft igenom:)
 
cpalm skrev:
En spontan reflektion är att du förmodligen kommer att få ett omvänt flöde i den befintliga självdragskanalen när fläkten går, vilket beroende på förutsättningarna kan innebära att du drar in dålig luft den vägen.
Det är precis vad jag är lite rädd för och jag vill ju inte ta in luft därigenom. Kanske man borde sätta igen den?
Att köra PAX på den befintliga självdragsventilationen vill jag inte heller
 
C
holmberg87 skrev:
Det är precis vad jag är lite rädd för och jag vill ju inte ta in luft därigenom. Kanske man borde sätta igen den? Att köra PAX på den befintliga självdragsventilationen vill jag inte heller
Någon särskild anledning till att du inte vill låta fläkten förstärka befintligt självdrag?
Det är ju den naturliga lösningen även om det inte är helt klockrent.
 
Nej det är bra om den förstärker mitt befintliga självdrag men jag vill inte ha den monterad på min självdragsventil som jag har idag i badrummet. Jag vill hellre att fuktig luft går direkt ut genom ytterväggen:) Annars går ventilationsröret genom lite allt möjligt och jag vill inte skicka fuktig luft där. (längre)


Är det någon som vet hur man ställer in en Pax multi som är helautomatisk? Som jag fattar det är den inställd när man får den, men kan jag ändra något själv?
Känns som att jag borde ha en Pax 31 men den saknar iofs vädringsfunktionen men är lätt att ställa in själv
 
fresh intellivent 2.0 har ju vädringsfunktion. Kör en timme var 25:e eller 26:e timme om den under den tiden inte startat pga fukt.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Kollade precis på en sådan. men på något vis har jag snöat in på PAX. Varför vet jag egentligen inte, heller inte vem som är bäst. Men vi hade en PAX där vi bodde förut och den fungerade tillfredställande:)
 
C
holmberg87 skrev:
Nej det är bra om den förstärker mitt befintliga självdrag men jag vill inte ha den monterad på min självdragsventil som jag har idag i badrummet.
Det är nog tyvärr en omöjlig, eller åtminstone väldigt knepig, kombination.
När fläkten går kommer självdragskanalen att fungera som tilluft och vice versa.
Så om det inte är ett alternativ att sätta fläkten i den befintliga kanalen bör du nog överväga att täppa igen den och se till att fläkten går konstant med ett lågt grundflöde.
 
Håller med, det kommer bli knepigt om jag inte sätter igen självdraget.

Vad tror ni om jag sätter igen självdraget och inte kör PAX på grundflöde? Tänker mig att PAXen ändå kommer att gå rätt ofta men å andra sidan kanske det är lika bra att köra ständigt flöde..

Men skulle det göra något om PAXen drar luft från självdraget i badrummet?
 
  • Gilla
Alkabane
  • Laddar…
C
holmberg87 skrev:
Men skulle det göra något om PAXen drar luft från självdraget i badrummet?
Beror ju på luftkvaliteten där kanalen mynnar. Om kanalen t.ex. mynnar i skorstenen och du eldar kommer du att få in rök i badrummet när fläkten går.
 
Mycket att tänka på det här, Hur fasen tar man reda på hur ventilationen går när man inte själv byggt huset?
Dock ganska säker på att den inte mynnar i skorstenen, eller väldigt säker då min pipa är ett odelat syrafast rör som slutar ovan takhuven.

Borde vara ganska många som installerat frånluft i badrummet och har självdrag som mig. Skulle vara roligt att veta hur ni gjort.:)
 
C
holmberg87 skrev:
Mycket att tänka på det här, Hur fasen tar man reda på hur ventilationen går när man inte själv byggt huset?
En gubbe som ropar i ventilen och en annan på taket som lyssnar. Eller en rökfackla. Eller kolla ritningarna ;)

P.s. här sitter en fuktstyrd Pax-fläkt på självdragskanalen som är en murad kanal i stocken. Har inte upplevt något tecken på att fukt skulle ansamlas i kanalen, antar att den ventileras ut rätt bra av självdraget. Men det är klart att det inte är bra att trycka ut "duschluft" i kanalen. Önskar att fläkten hade haft en eftergångstid på fuktstyrningen men så fiffiga har inte herrarna och damerna på Pax varit. Iallafall inte på min modell.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.