Hej!

Vill buda på ett hus som visar sig ha fuktfläckar på innertaket på vinden. Säljaren säger att fläckarna uppkom/uppkommer när det är snö ute. Taket är eternit, huset är byggt på 70-talet.
Vad kan detta innebära rent generellt? Hur kan man åtgärda? Är det vanligt? Är det farligt?
Det är ett kedjehus, så för att renovera så bör man kunna få med sig grannarna också, men helst av allt skulle vi vilja fixa detta utan att byta tak. Är det möjligt?

Tack på förhand
 
Omöjligt att svara på. Vad säljare säger är heller inget att lita på. Ta dig en titt på vinden eller anlita någon som gör det åt dig.
 
Det verkar tydligen som att det är kondens fläckarna kommer ifrån. Vad kan man göra åt det då?
 
Hej
Förmodligen är det ett klassiskt kallvindsproblem.
De flesta hus med kallvind har samma problem.
Från början hade säkert huset en förbränningsuppvärmning.
När man ersätter den med värmepump slutar ventilationen att fungera och spillvärmen som tidigare värmde upp vinden försvinner,
För att förvärra det hela brukar folk dessutom tilläggisolera vinden med resultat att vinden blir ännu kallare med större risk för kondens.
Som bekant kan kall luft innehålla mindre vatten än varm innan det fälls ut i form av vatten.
Det första du bör ordna är att konvertera allmänventilationen till antingen riktig mekanisk frånluft alternativt FTX.Ventilationen ska vara igång 24/7 och korrekt justerad.
Detta för att minska läckaget av varm och fuktig inomhusluft till vinden.
Hjälper inte det är det avfuktare och stänga igen takfotsventilationen som gäller.
Det finns ingen universallösning på problemet.
 
Det finns en pryl som heter "trygghetsvakten" som man kan stoppa dit. Den var med i ett misstänkt betalinslag i äntligen hemma igår.
 
Är det inte Anticlimax som säljer dessa ?
 
M
Tror inte anticimex säljer trygghetsvakten.
Trygghetsvakten har iaf en bra "nöjd kund garanti". Testa i ett år, inte nöjd skicka tillbaka och få 95% av det du betalt tillbaka.
 
Jag har haft Trygghetsvakten i min krypgrund ett par år, och där är principen den samma.

Jag har gått från att ligga strax över gränsvärdet till strax under.

Med detta vill jag säga att en termisk avfuktare kan lösa måttliga fuktproblem. Ligger man långt över gränsvärdet räcker det troligen inte.
 
M
Trygghetsvakten vind och krypgrund fungerar inte helt på samma sätt. På vinden är det främst kontrollerad ventilation det handlar om, med en fläkt. Kan kombineras med värmeslingor om det inte räcker. I en krypgrund är det väl bara värmeslingor?
 
  • Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Enklast förklaringen (oftast troligast), taket läcker. är det vatten i innertaket har de kommit från yttertaket. som snö eller som regn . vid snö är det vanligt att när det töar/fryser fram och tillbaka så letar sig isen in mellan taktäckningen. likaså kan yrsnö leta sig in i alla springor som finns.

Det är möjligen dålig kondensavrinning/undertak, alltså det som kondenserar mot yttertaket rinner ner i konstruktionen istället för via undertak ut. Är det en isolerad vind? isåfall är det stort problem då är nog isoleringen genomblöt med stor risk för mögel i denna.
I princip får alla kondens på en vind vissa tider. det viktiga är att det hinner torka ut och att träet som är där kan buffra så att det inte blir tillväxt
 
@Andert nu var det väl råsponten på en kallvind det handlade om......
 
@Fredrik Å
kan inte hitta nåt om råspont? eller kallvind? ser bara två inlägg av TS finns det mer info i en annan tråd? eller bilder?
 
"Vill buda på ett hus som visar sig ha fuktfläckar på innertaket på vinden" tolkar jag som råsponten
 
Hej igen!

Jag vet inte om det är råspont eller masonit eller vad det heter på innertaket. Ursäkta min dåliga koll.
Det är inte tilläggsisolerat och det är bra ventilation säger de. Fuktfläckarna kommer vid typ yrsnö, sen torkar det upp.
Vissa säger KÖP INTE, vissa säger att det är vanligt, vissa säger att det är lugnt men behöver åtgärdas inom x antal år, vissa säger nåt annat..
Jag vet varken ut eller in längre, men det känns som att detta är det enda som hindrar oss från att köpa det.

Om det INTE är blött och/eller mögel, hur tycker ni vi ska göra då? Byta om x år?

Om det är blött och/eller mögel så behöver det åtgärdas omgående gissar jag på, och då byter man ut alltihopa? Vad kan det kosta på ett ungefär? Vet inte hur stort taket är, men boarean är 115m2 på 1,5 plan, och taket lutar ganska mycket.

Tusen tack för er hjälp!
 
Det är detta du har framför dig. Tar några dagar att byta lite virke.

pict0106.jpg
pict0108.jpg
pict0109.jpg
pict0111.jpg
pict0110.jpg
pict0113.jpg
pict0116.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.