Vårt hus är byggt i 2 omgångar 1922 & 1963. Från början har hela huset haft självcirkulation i elementen, men när en tidigare ägare satte in bergvärme sattes den på fel plats, så nu krävs pumpar, en för vardera hushalva.
Till mitt problem: i den nyare delen av huset susar det i några av elementen, särskilt ett som är i ett gästrum. Om man stänger av cp blir det tyst, drar man upp effekten (finns 3 lägen) blir det värre. Jag misstänker att CP är onödigt kraftig. Hur vet jag det? Tror att lägsta hastigheten ligger på 45 Watt. Finns det nåt sätt att kolla? Typ mäta inkommande och utgående tempel på rören? Utbyggnaden som 45 watts pumpen ska försörja är ca 75 m2.
 
Det bör inte vara ett störande sus i radiatorerna även om det är värmepump. Troligt att cp är för kraftig för den boytan. Har själv en cp på läge 1(av 3) i hus med 2 plan. Effekten på läge 1 är 43W. Försök kontrollera om lägsta läget ger tillräckligt med värme när det är som kallast ute på vintern.
 
KungAnka skrev:
Jag misstänker att CP är onödigt kraftig. Hur vet jag det? Tror att lägsta hastigheten ligger på 45 Watt. Finns det nåt sätt att kolla? Typ mäta inkommande och utgående tempel på rören? Utbyggnaden som 45 watts pumpen ska försörja är ca 75 m2.
Om du får mer ljud vid ökande tryckfall så lär det ju vara ventilerna det tjuter i, och det visste du ju redan. Vad du då kan göra är att sänka tilloppstemperaturen så att du får ut samma effekt med mer öppnad ventil. Ju mer ventilen är öppen, desto mindre tryckfall och därför mindre oljud.

MEN det kan också vara så att ventilerna är gamla och kass. Nyare ventiler är bättre på att inte låta vid ett visst tryckfall, och det enda rimliga är i så fall att byta ventiler eftersom du kanske har oljud även vid helt rimliga driftsfall. Det betyder att du måste tappa systemet, så det är i så fall bäst att byta alla. (Jag behövde ändå nya termostater i mitt hus, så jag passade på att byta rubbet). "Experterna" jag läst tycks ha en förkärlek för Danfoss ventiler och MMAs vaxfyllda termostater...

Om det är så att du har för högt flöde även på minsta läget, så hjälper ju även en ny tryckstyrd cirkulationspump. Jag bytte själv i sommras, och min nya pump pumpar betydligt lägre volymer per timme än den gamla gjorde även på minsta läget (och drar 7-8W istf. de siffror som nämns här). Så innan du byter ventiler så skulle jag övervägt en ny tryckstyrd pump. Det är ett stort fall framåt för de flesta anläggningar särskilt om du lider av oljud eftersom de inte bygger upp mer tryck än som behövs, men kostar en slant (exv: http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-25-40-180/)

Så summa summarum. Först mindre temp på tilloppet för att få ventilerna att öppna mer. Sedan överväga tryckstyrd pump, och sedan överväga att byta alla ventiler. (Om de är gamla så står de ev. och läcker ändå...)
 
  • Gilla
Minielk och 1 till
  • Laddar…
8
Detta problem med tjutande rör uppkom hos oss igår, det ända som är gjordes igår var att vi fick bytt en ventil i en ny handdukstork som innan inte släppte in vattnet i elementet, hör dock inget från det elementet det är tyst.

Ljudet härstammar dock från en av pumparna verkar det som och oljudet placerar sig på vad jag hittils märkt 2st ställen.

Har luftat systemet igår och fan massa luft på vad jag tror är sista elementet fick då fylla upp trycket till 1ggr? Igen. Skall lufta ikväll igen för det gurgla i rören efter jag öka trycket. Dock är oljudet kvar från CP, kan man pilla nått på pumparna, verkar bara komma från en av pumparna, varför har man 2st föresten? 1,5plans hus 140m2

Läste om nån som skrev att pumparna kan vara ur synk med varandra vad menas med det?

Hela systemet har iaf varit tyst förutom "normala" knäppningar och när kompressorn dundrar igång men detta ljud är nytt. Påminner om en dammsugare typ.

Jag har bergvärme.
 
Redigerat:
Vilken vp har du ?
 
8
Jag har bergvärme.
 
Inte så att en pump är till "kalla" sidan? Dvs till bergvärmehålet?
 
8
Ska dubbelkolla.
 
Entersten skrev:
Jag har bergvärme.
Jo det förstår jag men det finns olika märken och modeller som fungerar lite olika.
 
Y
jag hade väldigt susande i allt mitt nydragna, samt att värmen inte nådde fram överallt.
firman föreslog större cirkulationspump men sa detta på ett sätt som skulle avskräcka mig.

tack vare ett forum fick jag svaret på varför allt krångla.. firman hade dragit underdimensionerade rör.. konfronterade och då medgav firman att dom inte ens räknat på dimensioner.

dom bytte vissa delar, bluffade att dom bytt allt. jag orkade inte jaga dom mer utan fick ta in nya firmor.
 
Yrrol skrev:
jag hade väldigt susande i allt mitt nydragna, samt att värmen inte nådde fram överallt.
firman föreslog större cirkulationspump men sa detta på ett sätt som skulle avskräcka mig.

tack vare ett forum fick jag svaret på varför allt krångla.. firman hade dragit underdimensionerade rör.. konfronterade och då medgav firman att dom inte ens räknat på dimensioner.

dom bytte vissa delar, bluffade att dom bytt allt. jag orkade inte jaga dom mer utan fick ta in nya firmor.
Vad har du för dimensioner på rören? Boyta, vp och antal radiatorer?
 
Y
toto1 skrev:
Vad har du för dimensioner på rören? Boyta, vp och antal radiatorer?
20mm plast(16mm) till ~9900watt(totala radiatorer).
Men 20mm plasten fixar bara att leverera ~1800watt.
Cirkulationspumpen fick kämpa hårt. Radiatorerna fick strypas till max för sista skulle få värme. Tjöt i radiatorerna.

Dom klöv stammen till två stammar - räckte inte.
Sen blev dom irriterade att jag inte var nöjd och började byta vissa sträckor till normaldimensionerade kopparrör, men inte sträckan vid panna (ljög att dom hade gjort det).

Så nu måste jag ha ett övertryck på systemet för pressa mellan pannan och stammen.
- Kommer ta in en annan firma och riva bort det mesta. Sen sätta 28mm koppar från bergpumpen och halva ena stammen, och 22mm i övrigt. (22mm tror jag klarar 4500watt.)

120kvadrat villa, bergvärme, lågtemperatur c22 radiatorer:
6st är 1000 x 105 mm
2st är 2000 x 105 mm
1st är 550 x 105 mm
8,5kvadrat golv.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
20mm plast(16mm) till ~9900watt(totala radiatorer).
Men 20mm plasten fixar bara att leverera ~1800watt.
Cirkulationspumpen fick kämpa hårt. Radiatorerna fick strypas till max för sista skulle få värme. Tjöt i radiatorerna.

Dom klöv stammen till två stammar - räckte inte.
Sen blev dom irriterade att jag inte var nöjd och började byta vissa sträckor till normaldimensionerade kopparrör, men inte sträckan vid panna (ljög att dom hade gjort det).

Så nu måste jag ha ett övertryck på systemet för pressa mellan pannan och stammen.
- Kommer ta in en annan firma och riva bort det mesta. Sen sätta 28mm koppar från bergpumpen och halva ena stammen, och 22mm i övrigt. (22mm tror jag klarar 4500watt.)

120kvadrat villa, bergvärme, lågtemperatur c22 radiatorer:
6st är 1000 x 105 mm
2st är 2000 x 105 mm
1st är 550 x 105 mm
8,5kvadrat golv.
Hmm, intressant problem.
Apropå radiatorerna; samtliga c22 men längden o bredden hänger jag inte med på, 1000mm x 105mm osv?

Misstänker att du även har 1-rörssytem?
 
Y
toto1 skrev:
Misstänker att du även har 1-rörssytem?
Nej 2rörsystem.
Slarvade lite med radiatorlistan:
1000 x 105 mm = 866w
2000 x 105 mm = 1732w
550 x 105 mm = 733w
8,5kvadrat golv. = 500w?
 
Jag fyllde på lite glykol (c:a 10%) i mitt värmesystem något år efter jag köpte mitt hus.
Alla termostatventiler tystnade märkbart efter detta. Glykolen både smörjer, höjer kokpunkten, rostskyddar och köldsäkrar om huset blir utkylt av någon anledning...
Som jag sett det är enda "problemet" att radiatorvattnet blir "giftigt"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.