Polos skrev:
Ni kan inte begära att dom ska fixa massa saker och sen på det kompensation .
Om dom nu går med på era ändringar så är det en bra kompensation i sej .
Det de inte åtgärdar bör vi få kompensation för. Igen, många (om inte alla) olägenheter kunde ha undvikits ifall det informerats och diskuterats i förväg.

nino skrev:
Nu har jag skummat igenom tråden och har några frågor, ursäkta om svaren redan finns i tråden
Hej nino, ingen fara, och tack för ditt förslag angående väggen bakom toan.
nino skrev:
Var det bara ett reglat rum, alltså inga skivor på varken väggar eller golv när firman började?
Hur gammalt är huset?
På väggarna fanns det bara enkelskruvade playwood skivor. På golvet fanns det såna enkla plankor. Bilden nedan är 2 år gammal men den beskriver exakt hur golv och snedtak var. Längs in är badrummet. Vi köpte huset december 2011 nyproducerat.
2012-09-08 13.22.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino skrev:
En förklaring till golvbrunnen kan vara att den första som kom på plats var rörmokaren, som mätte från väggregeln och ut till brunnens placering, då är vi direkt 3cm fel (13+13+12 väggskiva+gips+kakel)

Efteråt så kom snickare och la in golvspånet och kompletteringsreglade väggarna, efter det så kommer rörmokaren igen och ska dra RiR i väggar, om det då sitter en väggregel precis där fixturen ska sitta så kanske rörmokaren försköt utloppen lite och tänkte det där fixar plattis med slukristen (att få det centrerat)
En erfaren rörmokare bör väl ta hänsyn till att väggen kommer stängas där? (brunnen blev faktiskt 6cm närmare höger vägg, och duschen 3cm närmare höger vägg, som resulterar i de 3cm offset mellan dusch och brunn)
nino skrev:
Är du säker på golvreglarnas placeringar? det kan vara en anledning till förskjutningen av stolen.
Sen fattar jag inte det här med väggen bakom toan, är den felplacerad? eller är det toan som är för långt fram?
En lösning på den väggen är att bygga en ny med plåtreglar som limmas i golvet och kläs med LUX skivor och kaklas om
Jag är säker på att avståndet mellan takstolar är 1200mm. Mellan takstolar finns det golvbjälkar. Det skapar en avstånd av 600mm mellan befintliga golvreglar. Detta avstånd kan ses på bilden ovan till höger på det öppna golvet. Mellan två takstolar byggdes väggen bakom toan. Toan var önskad att vara i mitten mellan takstol och golvbjälke, alltså mellan två golvreglar. Vi påpekade detta. De placerade den närmare takstolen så att den hamnade nära väggens kant utan vår samtycke. Därmed flyttade de toan framåt utan vår vetskap. Vi hade alltså inte fått möjligheten att säga till att väggen skulle byggas längre fram (den fanns ju inte innan).
nino skrev:
Som hantverkare så är det inte alltid lätt att tillgodose kundernas behov, endel vill bara ha ett nytt badrum, endel vill ha ett nytt badrum med mm precision och prislappen på de badrummen, även om man utgår från samma förutsättningar, kan skilja en jäkla massa pengar. Kanske inte så mycket för själva utförandet utan det är tiden som kostar, man ska ringa, läsa monteringsanv. , fundera, man kanske måste mäta upp golvet flera gånger för att få prylarna på rätt plats.
Jag tror och hoppas att de flesta hantverkarna vill lämna kunden med ett badrum där alla är nöjda, men det är inte alltid det går...
En kund kan bli nöjd med arbetet när han/hon informerats att visa saker är omöjliga. Men när detta inte informeras, och de flyttar omkring utan kundens samtycke, då lämnas kunden inte bara onöjd, utan också upprörd.

Polos skrev:
Ja men nu är det kunden som stoppat allt och entreprenören ville kompensera men ts sa skarp nej till det , så kompensation för fördröjning blir ganska svårt nu
Ja, vi stoppade allt pga att de ville trycka på oss och avsluta badrummet snabbt. Det brast inte för oss förrän vi hittade både badkar och toalett installerat. Vi ringde projektledaren upprörda. Vi frågar om vilken firma som ska göra besiktningen. Projektledaren svarar "jag ska göra det". Det blev droppen. Alltså skulle han som lett den bristfälliga arbetet besikta hans eget resultat? Vi beställde en oberoende besiktningsman samma dag. Sedan dess har det varit stopp. Han försökte övertala oss att allt ligger på rätt plats; att det endast var badkaret som blev större än förväntad. Han ville ju avsluta det och säga hejdå, vi kunde inte tillåta det. Nu har jag skickat mitt svar till hans chef angående byte av badkar, bygge av väggen bakom toan och kompensering för de resterande defekter som de inte kunde åtgärda pga att det skulle bli för dyrt för de.

Så.. nu väntar jag på svar.

edit: korrigering på lite felstavningar
 
Redigerat:
jo det bör han ju ta hänsyn till, men det är ju inte alltid man räknar rätt eller att huvudet e med... men det är en dålig ursäkt.

Ja måtten på golvreglar och takstolar bör ju vara rätt då och ser rätt ut enligt foto, då har jag ingen bra bortförklaring :)
 
Thomas59
Polos skrev:
Så om firman fixar alla fel då ska dom fortfarande ha ekonomisk kompensation enligt dej . Ok då förstår jag vad du menar thomas49
Ja det är iofs inte orimligt men egentligen tänkte jag på situationen om alla fel inte går att fixa till rimlig kostnad. Då bör TS givetvis få ekonomisk kompensation för de kvarvarande "felen".

Det kan också vara så att felen i och för sig går att fixa men inte som TS och firman avtalat från början. Mindre badkar till exempel. Även då bör kompensation utgå.
 
Jag vet att jag inte borde, jag kanske inte ens får? Men jag funderar på en sak. Flera här menar att "allt" beror på att inte X har talat om för TS var avloppen skulle hamna. Men vad jag förstår, så bor TS i huset sedan 3 år tillbaka och verkar dessutom ha en fungerande tumstock. Han har haft tillgång till badrummet varenda dag. Ändå kommer det som en chock att avloppen sitter där de gör. En kommunikation brukar väl betyda att båda pratar med varandra?
 
Johnsson 56 skrev:
Jag vet att jag inte borde, jag kanske inte ens får? Men jag funderar på en sak. Flera här menar att "allt" beror på att inte X har talat om för TS var avloppen skulle hamna. Men vad jag förstår, så bor TS i huset sedan 3 år tillbaka och verkar dessutom ha en fungerande tumstock. Han har haft tillgång till badrummet varenda dag. Ändå kommer det som en chock att avloppen sitter där de gör. En kommunikation brukar väl betyda att båda pratar med varandra?
Ja, vi har haft tillgång till badrummet varenda dag. Många av de dagar har vi inte gått in och bara kollat från dörren då de arbetat med golvet och vi inte velat påverka deras arbete negativt (säkra sidan). Jag kan nämna att vi hade fullt tillit just då. Vi kunde inte misstänka att de gjort några avvikelser. Vi har ju delegerat arbetet till experter inom bygg. Sedan kom kaklet och möblerna och allt kom som en chock ja. Då kunde man se brunn och badkar som en klump av fel, beroende av varandra. Samtidigt såg vi också toalettens nya position. Nästa dag.. då upptäckte vi skruvarna på andra sidan väggen. Rummet bredvid är ett gästrum så den gick vi inte in i så ofta heller. Vi hade fullt tillit just då, nu är det nåt annat, nu är vi misstänksamma.
Japp, båda ska kommunicera med varandra. Vi har alltid informerat i tid när vi t.ex. ville ha en annan färg på fog och när det gällde vattenledningars och väggavlopps placering för framtida tvättmaskin.
 
Betoz skrev:
Ja, vi har haft tillgång till badrummet varenda dag. Många av de dagar har vi inte gått in och bara kollat från dörren då de arbetat med golvet och vi inte velat påverka deras arbete negativt (säkra sidan).

Och de arbetade 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan då?
 
Johnsson 56 skrev:
Och de arbetade 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan då?
Nej, de brukade inte vara kvar när vi kom hem. Jag ser att det inte var så tydligt med "kollat från dörren då de arbetet med golvet". De var inte just där när vi gjorde de iakttagelser. Som t.ex. bilden nedan. Vi ville inte lägga en fot där och påverka arbetet negativt. Detsamma gäller när de sedan lagt kaklet. Vi vet inte hur länge nåt ska torka osv. Vi ville inte riskera att göra nåt fel. De hade ju gjort ett fint arbete. När de börjat lägga möblerna, då antog vi att kaklet var färdig (stelnat?), då kunde vi med säkerhet gå in.
IMG-20141012-WA0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Johnsson 56 skrev:
Jag vet att jag inte borde, jag kanske inte ens får? Men jag funderar på en sak. Flera här menar att "allt" beror på att inte X har talat om för TS var avloppen skulle hamna. Men vad jag förstår, så bor TS i huset sedan 3 år tillbaka och verkar dessutom ha en fungerande tumstock. Han har haft tillgång till badrummet varenda dag. Ändå kommer det som en chock att avloppen sitter där de gör. En kommunikation brukar väl betyda att båda pratar med varandra?
Jag tycker att din attityd är väldigt tråkig. Det kanske inte är så lätt att mäta hur en golvbrunn kommer och hamna. Om man inte är expert så är det långt ifrån alla som vet hur väggarna är uppbyggda. Det avgör en hel del... Men när jag tar in experter på att bygga badrum så ska jag ändå tvingas sätta mig in i alla regler och lagar som gäller i ett badrum? och dessutom ha detalj kännedom om gipsväggar och kakels tjocklek? Kan man inte räkna med att en hantverkare vet allt detta och då placerar golvbrunn avlopp rör på rätt ställe? Eller ställer jag som kund för höga krav på hantverkaren?

Tyvärr har jag lite svårt för din attityd här på forumet. Det behövs även proffs som är här och hjälper till! Men det ställer krav på att man vill hjälpa till. På ett forum så ger man och tar. Men det gäller att hålla en bra attityd. Det behövs inga medlemmar som anser sig vara bättre än andra. ( Detta är rent allmänt och inte ett dugg personligt).
Jag har inte alltid varit guds bästa på det här forumet. Men jag tror att jag lyckats bättra mig lite...
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Även om man har en dålig attityd kan man kräva att saker blir rätt och kompenseras om så inte blir fallet.
Till och med surgubbar som mig vill att saker utförs på ett korrekt sätt ;-)
 
Om jag har fattat detta forum rätt så har alltid trådskaparen rätt, oavsett vilka regler som finns och oavsett vad TS ställer för krav, så har han rätt till dem. Jag för min del trodde att även konsumenter var intr. av att få veta vilka regler som gäller. Jag kan inte se att en enda kommentar här har hjälpt TS, förutom, när jag påpekade att golvbrunnen inte sitter fel enl. gällande regler, då återkom han nästan omedelbart med att han nu förstått att han inte kunde kräva ombyggnad av hela badrummet p.g.a. det. Men även :

Johnsson 56 skrev:
Jag vet inte om jag missar något suddigt streck, men vad jag kan se så är ju måttsättningen felräknad. Centrum på duschen ska vara 2100 från höger vägg, men om man lägger ihop måttkedjan 843/2 + 121 + 70 + 1500 så får man 2112,5
Det är de enda saker som stämmer och som möjligen har hjälpt TS när han ska gå vidare.
Sedan detta att han har haft tillgång till badrummet under hela processen men ändå inte uppfattat några fel kan jag förstå när det gäller just golvbrunnen (den är ju inte fel) men när det gäller WC-avloppet (som även vi kan se på den suddiga stillbilden) så ska man väl inte behöva vara byggnadsingenjör för att bara med ögonmåttet kunna se hur den sitter i förhållande till väggen. Som sagt, även om jag har en tråkig attityd och ni andra en positiv, så är det nog bara den tråkiga som är till någon hjälp. Sen, att jag skulle "tro mig vara bättre än någon annan". Varför skulle jag inte det? Byggbranschen är den enda vad jag vet, där lekmän alltid tror sig kunna allt lika bra som proffsen. Troligen för att de någon gång har målat ett hus eller tapetserat några väggar
 
I Sverige är alla lika bra på allt.
 
Skillnaden är väl att lekmän tror sig kunna lita på att "proffsen" (hantverkarna) gör ett bra jobb vilket gång på gång visar sig att så inte är fallet.

Får man en ritning i handen förväntar man sig ju att den är rätt, som kund skall man inte behöva kontrollräkna och jämföra för att va säker.
 
Noseone skrev:
Skillnaden är väl att lekmän tror sig kunna lita på att "proffsen" (hantverkarna) gör ett bra jobb vilket gång på gång visar sig att så inte är fallet.

Får man en ritning i handen förväntar man sig ju att den är rätt, som kund skall man inte behöva kontrollräkna och jämföra för att va säker.
Jag håller helt med dig. Jag har inte sagt något annat vad jag vet.
 
O
injonil skrev:
I Sverige är alla lika bra på allt.
Förutom jag som är lite bättre på allt :p :D :p
 
O
Johnsson 56 skrev:
Om jag har fattat detta forum rätt så har alltid trådskaparen rätt, oavsett vilka regler som finns och oavsett vad TS ställer för krav, så har han rätt till dem. Jag för min del trodde att även konsumenter var intr. av att få veta vilka regler som gäller. Jag kan inte se att en enda kommentar här har hjälpt TS, förutom, när jag påpekade att golvbrunnen inte sitter fel enl. gällande regler, då återkom han nästan omedelbart med att han nu förstått att han inte kunde kräva ombyggnad av hela badrummet p.g.a. det. Men även :



Det är de enda saker som stämmer och som möjligen har hjälpt TS när han ska gå vidare.
Sedan detta att han har haft tillgång till badrummet under hela processen men ändå inte uppfattat några fel kan jag förstå när det gäller just golvbrunnen (den är ju inte fel) men när det gäller WC-avloppet (som även vi kan se på den suddiga stillbilden) så ska man väl inte behöva vara byggnadsingenjör för att bara med ögonmåttet kunna se hur den sitter i förhållande till väggen. Som sagt, även om jag har en tråkig attityd och ni andra en positiv, så är det nog bara den tråkiga som är till någon hjälp. Sen, att jag skulle "tro mig vara bättre än någon annan". Varför skulle jag inte det? Byggbranschen är den enda vad jag vet, där lekmän alltid tror sig kunna allt lika bra som proffsen. Troligen för att de någon gång har målat ett hus eller tapetserat några väggar
Jag vet många trådar där TS inte har rätt... Det är ganska vanligt....
Jag tycker TS har fått råd och tips där det tydligt framgår att han inte har helt rätt och hur han ska fortsätta...
Dock är frågan om dina svar alltid hjälper? Du gömmer dig nämligen hela tiden bakom regelboken... om du kikar fram därifrån så kommer du få se en helt hy värld... med nöjda kunder! Det borde vara en av sakerna som driver en?

Men en del av charmen på ett forum är väl att man brukar få en del konstiga och kanske rent av felaktiga svar...
Utav bergsäkra icke hantverkare men som kan allt både juridiskt och hantverksmässigt... trots att de aldrig sett en skruvmejsel annat än på bild... och den närmaste juridiken var när de läste på baksidan av mjölkpaketet...
Där är det väldigt bra att det kommer in proffs som du... som ändå både har hållit en skruvmejsel och kanske även har en i bakfickan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.