Tycker nog att tråden spårat ur helt nu och bör avslutas,
 
elpaco skrev:
Om du har arbetat med grafiska presentationer så borde du förstå vad som är allvarligt fel i din argumentation. Till att börja med är ögat (med vissa luriga undantag) extremt kompetent när det gäller att se hur rakt något är i förhållande till något annat. Så när det finns raka linjer att relatera till gör hjärnan direkt snabba uppskattningar och ser förhållanden. I ditt fall kanske du har en färg på golvet, och en annan på väggen - då blir 5cm inte så lätt att reagera på, särskilt om man står lite snett och inte rakt framför duschen. MEN om du som i TS fall har helt raka linjer, som går exakt och nära intill duschen, och som i sin tur går förbi brunnen, så har du ledlinjer att relatera till. Dessutom är det som är mellan de raka linjerna färgsatt (svart) och inte nog med det, de är dessutom sektionsindelade i och med de små plattorna med fog som bryter. Ögat har nu alla förutsättningar att direkt inse att brunnen är märkbart snett placerad i förhållande till duschens centrum. De 3 centimetrarna är dessutom en inte försumbar bit av en plattlängd, vilket ytterligare hjälper till att uppmärksamma felet.

Märk att jag inte diskuterar hur fel detta är juridiskt eller hur klantig någon byggare varit, bara hur lätt det är för ögat att se felet, och varför Forbo har fel i detta avseende.

Tillägg:
[bild]

1) Är det centrerat? - kanske.
2) Känns det centerat nu? - nej.
3) Och nu då? - verkligen inte.
Nja...ögat är extremt lätt att lura, tack vare din hjärnas förprogrammering...vi kan ju starta en ny tråd med bara optiska illusioner om du vill? Eller titta på lite trolleritrick som bara handlar om att lura ögat...
Poängen här är att ja..du har rätt i att man noterar att brunnen inte är i centrum, baserat på omkringliggande plattors skärning...men, detta gäller när du aktivt tittar på brunnen...något du bara gör om du vet om de och retar dig på det. Tillvänjningseffekten gäller annars och de allra flesta kommer aldrig ens notera det... om du inte ber dem titta efter det.

Du kan ju färga håret en dag och se hur många på jobbet som ser att du har ny färg på håret....folk är inte uppmärksamma på detaljer.

Sen är det inte snyggt och bra detta...missförstå mg rätt.
 
seniorkonsult skrev:
Tycker nog att tråden spårat ur helt nu och bör avslutas,
Nej, jag har delat ut varningar till de som inte har förstått vad det här forumet handlar om. Nu återgår vi till TS problem.
 
Bra Marlen !

Då återstår det svåra med att värdera saker. Eftersom det ju i praktiken är uteslutet att göra om allt, så ser jag bara att man ( = TS och X) måste diskutera vad kostnader och olägenheter är för väggen bakom toalett och ett mindre badkar.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bygga ut en extra vägg bakom toa kan ju inte kosta allt för mycket om man jämför med totalkostnaden, så det borde, enligt mig, gå att få det gjort av X. Om badutrymmet i badkaret bara blir lite mindre än tänkt, så borde det också gå att hitta en mindre summa som "plåster på såret". Om det inte finns någon badkarsmodell med likartat utrymme, blir det genast svårare. Att flytta badkaret till höger, som någon föreslog, kan vara en lösning, men då stämmer väl inte anslutningarna kan jag tänka mig. TS bör också se över vem som egentligen har ansvaret för ritningen och vilka mått och toleranser som det kommit överens om ska gälla. Ingen rolig sits, men jag hoppas att det löser sig någorlunda bra.
 
Bra Marlene att du håller koll på de fula inläggen..
 
Forbo skrev:
Ingen fara, tar det inte som påhopp:)
Svar på fråga 1 är att jag la oerhört mycket möda på att göra allt idiotsäkert enligt reglerna som gällde då, bkr 2010:1, och monteringsplatta med stöd osv osv användes. centrering med armaturen fanns som en tanke, men inte med millimetermått utan mer så att det passade mellan reglar etc. Plattsättaren gjorde ett ok jobb... men inte lika bra som om jag hade gjort det själv...men jag var medveten om att i byggbranschen mäts inte mycket i mm, knappt ens centimeter, oftast i decimeter...eller tum:)
Tack för svar. Då förstår jag att förväntningarna inte var så stora på att ha den väl centrerad.

ribbones skrev:
Problemet är ju att folk som gör om badrummet, gör ju ofta om ett redan fungerade badrum. Och vill nu ha ett estetisk tilltalande badrum.
Sant det.

Johnsson 56 skrev:
Har man inte avtalat att golvbrunnen ska sitta exakt centriskt i duschplatsen så ÄR det ingen avvikelse, även om kunden trodde det.
Vi har börjat acceptera det där med golvbrunnen. Det känns bara dåligt att vi kunnat påverka utseendet i förtid ifall det sagts till oss. Redan när brunnen var för nära höger vägg (6cm närmare) så skulle vi kunnat välja en annan smalare badkar och design på kakel-mönster under om det verkligen var omöjligt att ändra på brunnens position just då.

Johnsson 56 skrev:
Ja, det är klart, ska man låtsas som att saker har blivit avtalade så kan man ju klaga på vad som helst. Men den här tråden handlar till största delen om att golvbrunnen sitter fel, vilket den inte gör enligt gällande regler. Problemet är att efter 139 kommentarer så är det ingen som vill lyssna på det örat, utan fortsätter att tjata.
Golvbrunnens avvikelse påverkade duschens avstånd till badkaret.

steve5432 skrev:
Huvudproblemet verkar vara ett dåligt planerat badrum som inte maximalt utnyttjar rummets möjligheter, Tar man betalt för att planera ett badrum ska man ju förutsätta att detta görs professionellt. Det är inte lätt som "lekman" att förutsäga alla olika scenarios, sånt märker man först efter allt är färdigt och man flyttar in.

Att riva det känns tyvärr osm en orimlig åtgärd, däremot ett rejält prisavdrag borde vara på sin plats. Det ÄR dyrt att göra fel i badrum, frågan är vilket ansvar firman har när det gäller planeringsdetaljer, och inte utförande eller säkerhet?
Hur mycket tror ni att prisavdraget borde ligga på? Vi kan ju inte detta och det skulle vara bra att veta någon siffra innan något sådant diskuteras med X. De kommer nog fråga oss "hur mycket tror ni?", och vi vill inte hamna löjligt lågt..

KitchenDesign skrev:
Trådskaparen är en sån där kund som älskar att tjaffsa om allt.

Dock håller jag med om att det är förjävligt att rörmokare och inköp av badkar inte harmonierat med varandra så att det lämnats plats för allt. Men vi vet inte heller om det går reglar i golvet precis där man önskat ha golvbrunnen osv.
Att det ser förjävligt ut när ett badkar tar i en duschkabin kan vi alla vara överens om.
Jag vill bara förstå varför mitt badrum fick det resultatet. Ifall det var pga inkompetens, tryck på arbetarna, ekonomi för X osv. Jag förväntar mig bra kommunikation mellan arbetarna och projektledare, och att projektledare inte ska gömma något för kunden. Något har brustit under projektet och vi vill inte bara sitta där med svaret "det blev bara så, vad sägs om kompensation?"

HasseTeknik skrev:
Då återstår det svåra med att värdera saker. Eftersom det ju i praktiken är uteslutet att göra om allt, så ser jag bara att man ( = TS och X) måste diskutera vad kostnader och olägenheter är för väggen bakom toalett och ett mindre badkar.
HasseTeknik skrev:
Att flytta badkaret till höger, som någon föreslog, kan vara en lösning, men då stämmer väl inte anslutningarna kan jag tänka mig. TS bör också se över vem som egentligen har ansvaret för ritningen och vilka mått och toleranser som det kommit överens om ska gälla. Ingen rolig sits, men jag hoppas att det löser sig någorlunda bra.
Jag har nu förstått att det är otänkbart att riva golvet, så det kommer vi inte kräva längre. Badkaret kommer vi få nog byta till en smalare. Väggen bakom toalettstolen kommer vi fortfarande kräva. Det är en stort avvikelse det, både utåt och sidledes.
 
Hur mycket påverkar toalettens placering i sidled, gör det att det blir trångt att stå framför dusch och badkar och torka sig med en handduk? Att det blir svårt att gå fram till badkaret när duschdörrarna är utfällda och duschen används? (Jag har lite svårt att bedöma avståndet)
 
klonk skrev:
Hur mycket påverkar toalettens placering i sidled, gör det att det blir trångt att stå framför dusch och badkar och torka sig med en handduk? Att det blir svårt att gå fram till badkaret när duschdörrarna är utfällda och duschen används? (Jag har lite svårt att bedöma avståndet)
Sidledes har påverkat estetiken då den är placerad för nära väggens kant. Något som vi påpekat innan dess avlopp installerades, men de valde att fortsätta utan vår samtyckte.
Utåt har påverkat estetiken med tanke på avståndet från väggen. De valde att göra detta med utan att informera oss först. I efterhand fick vi veta att detta är rekommenderat.
Vi vill att avståndet ska åtgärdas med att dra fram väggen bakom toaletten. Något vi skulle föreslagit ifall vi fått information om deras egna ändring.
Nej, det är inte skada på toalettens funktionalitet, det är skada på estetik. Funktionalitet kan man få från billigaste material, estetik får man från dyrare material, och vi har betalat för estetik.
 
Betoz: Tycker ni ska begära minst 25% avdrag priset, mot att ni betraktar samarbetet som avslutat. Ta sedan in en annan firma för att fixa med. väggen och betala dem med avdraget från x... att ha sura byggare som bara vill avsluta jobbet borgar inte för bra resultat, så tvinga inte x att fixa mera... risken finns ju att de "spottar i soppan"..
 
Forbo skrev:
Betoz: Tycker ni ska begära minst 25% avdrag priset, mot att ni betraktar samarbetet som avslutat. Ta sedan in en annan firma för att fixa med. väggen och betala dem med avdraget från x... att ha sura byggare som bara vill avsluta jobbet borgar inte för bra resultat, så tvinga inte x att fixa mera... risken finns ju att de "spottar i soppan"..
Jag tror att det det skulle bli långdragen för oss att hitta andra som ska fixa felen plus att vi inte vet riktig vad det kommer kosta oss. Jag tror inte heller att byggarna kommer vara så sura, vi har alltid varit trevliga med dem. Det är de som sitter längre upp som kommer vara lite sura.
Jag håller nu på att skriva förslag till X på ett nytt badkar och att de ska dra fram väggen bakom toaletten. Sedan, kompensation på resten får det nog bli.
Enligt vad de svarat idag så kommer inte golvbrunn och vägavlopp kunna åtgärdas.
Jag kommer därmed kräva på ritningar på resultatet och förklaring (inte en ursäkt) till hur det gick till med brunnen, duschen och badkaret.
 
Thomas59
Betoz skrev:
Jag tror att det det skulle bli långdragen för oss att hitta andra som ska fixa felen plus att vi inte vet riktig vad det kommer kosta oss. Jag tror inte heller att byggarna kommer vara så sura, vi har alltid varit trevliga med dem. Det är de som sitter längre upp som kommer vara lite sura.
Jag håller nu på att skriva förslag till X på ett nytt badkar och att de ska dra fram väggen bakom toaletten. Sedan, kompensation på resten får det nog bli.
Enligt vad de svarat idag så kommer inte golvbrunn och vägavlopp kunna åtgärdas.
Jag kommer därmed kräva på ritningar på resultatet och förklaring (inte en ursäkt) till hur det gick till med brunnen, duschen och badkaret.
Låter som en vettig strategi.

Går det inte att fixa brunnen, duschen, badkaret så strunta i ritningen och fokusera på det som ger mervärde/kompensation för dig.
 
Betoz skrev:
Jag tror att det det skulle bli långdragen för oss att hitta andra som ska fixa felen plus att vi inte vet riktig vad det kommer kosta oss. Jag tror inte heller att byggarna kommer vara så sura, vi har alltid varit trevliga med dem. Det är de som sitter längre upp som kommer vara lite sura.
Jag håller nu på att skriva förslag till X på ett nytt badkar och att de ska dra fram väggen bakom toaletten. Sedan, kompensation på resten får det nog bli.
Enligt vad de svarat idag så kommer inte golvbrunn och vägavlopp kunna åtgärdas.
Jag kommer därmed kräva på ritningar på resultatet och förklaring (inte en ursäkt) till hur det gick till med brunnen, duschen och badkaret.
Ni kan inte begära att dom ska fixa massa saker och sen på det kompensation .
Om dom nu går med på era ändringar så är det en bra kompensation i sej .
 
Thomas59
Polos skrev:
Ni kan inte begära att dom ska fixa massa saker och sen på det kompensation .
Om dom nu går med på era ändringar så är det en bra kompensation i sej .
Klart TS kan. Varför skulle han inte kunna det?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
[QUOTE=Thomas59;Klart TS kan. Varför skulle han inte kunna det?
Klart ts kan försöka , man KAN begära vad som helst . Sen om ts får igenom sina krav en helt annan sak.
 
Redigerat:
Klart det skall få compensation, de har ju drabbats av X slarv. TS har lagt massa tid och energi på ärendet. X skall fixa nytt badkar och möjligtvis väggen bakom toan sen bör de även ge ett skäligt prisavdrag.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.