Har precis flyttat in i en lägenhet. Hittar ett "skydd" av något slag som jag inte vet vad den tillhör, en nyckel eller en skåpdetalj till Ikea-köket?, och tratten vet jag vad det är :p

Sedan så hittar jag en formskuren blå "skum skumgummi" "nackkudde inplastad i gladpack och frystejp i köksfläkten från Husqvarna. Undrar verkligen om den skall vara där eller om det är ett transportskydd som föregående ägare ville klä in i gladpack och trycka tillbaka upp???!!!

Säljarna pratar i stort bara finska och jag har aldrig träffat dem då allt har sköts av en mäklare.

Någon som har sett dessa saker förut, får gärna upplysa mig! :surprised:

IMAG0765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyckel kan vara till att montera något skåp, även till att höja ben på skåpet eller tex diskmaskin.

Skyddet tror jag sitter i ugnen.

Resten vet jag inte, skumgummit kanske för att minska oljud eller stoppa vibrationer.
 
  • Gilla
FabianNK
  • Laddar…
Tratten är till diskmaskinen, för att fylla på salt.
 
Trodde jag också, tills jag fick halva diskmaskinen över mig, då den inte var vare sig spänd mot bänkskiva eller fastsatt med hakreglar. Fötterna till diskmaskinen skruvas för hand eller med polygrip. Men jag förstod varför diskmaskinen stack ut 4 cm från skåpraden. Vattenanslutning kommer ut från väggen precis där! Eller varför det inte går att dra ut torrskafferi insatsen på glidskena går att dra ut - dörren går emot fönsterbrädan och går inte att öppna helt! Eller varför det inte fanns några taklampor utan bara täckkåpor - Överskåpets dörrar slår i armaturen. Inte den vassaste eggen som har planerat köket. Jag glömde nämna att det är en 2,5 cm glipa mellan bänkskivans avslut och spisen..... kanske skall se det praktiska att kunna bara sopa ner ev matrester från spisen ner i "Grand Canyon"??!! Fast vad tänkte jag på när jag som hastigast titta på lägenheten på 3 min, på väg till nästa visning!

Skåpen är Ikea och svarta plastben som man vrider med handen. Jag får för mig att den kan vara en detalj till någon "glidlåda" eller liknande, då de är mjuk.stängande.

Den runda grejen med hål och fästen på baksidan som antyder att den skall vridas ett kvarts varv för att låsa i, - trodde jag var till fläkten i ugnen, men efter att service-montören var här och fixade ett trasigt fäste, - bara skakade på huvudet så är jag fortfarande lost.

Den blå "nackkudden" hittade jag som sagt i fläkthuset. Som förutom ordinarie fettgaller så hade de lagt ett 1 del av 2 fettgaller till någon annan fläkt löst innanför. Har svårt att tro, skumgummi skall ligga i ett utrymme som skulle kunna ta eld!

Men din tro, att de kan ha att göra med att dämpa ev oljud, kan vara möjlig. Då huset har mekanisk frånluft endast fläkt med spjäll och timmer skall vara installerad. Upptäckte detta då jag gjorde rent utsuget i badrummet och märkte att det blåste IN istället för ut. - Inte så konstigt då jag hade dragit på fläkten på högsta.

Hoppas att någon annan på forumet har några bra teorier
 
fn76, jo den vet jag vad det är, men bor i Stockholm, så något salt brukas inte på kommunalt vatten här! :)
 
Thomas59
Gallret är nog till diskmaskinen, liksom tratten. "Nyckeln" kan nog vara för att justera fötterna på diskmaskinen.
 
Thomas59, nä, är en Ikea renlig, alltså Whirlpool i folkdräkt! Inget i monterings- eller bruksanvisning om galler/sil och nyckeln finns inte med heller utan de föreslår skiftnyckel för att justera benen.

Här kommer en bild på "skyddet" där fästena syns
IMAG0851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thomas59
FabianNK skrev:
Thomas59, nä, är en Ikea renlig, alltså Whirlpool i folkdräkt! Inget i monterings- eller bruksanvisning om galler/sil och nyckeln finns inte med heller utan de föreslår skiftnyckel för att justera benen.

Här kommer en bild på "skyddet" där fästena syns
[bild]
Aha, kan vara en "täckplåt" som sätts inne i ugnen. Hade en sån till min förr ugn. Exakt när den ska användas står nog i manualen till ugnen.
 
Thomas59
Nyckeln har alldeles säkert följt med någon vitvara. Ser ut som en sån "pressad" plåtnyckel som man använder på justeringsmuttrar.
 
Thomas59, möjligt men som sagt så var killen från B/S/H inte bekant med "täckplåten". Fast det som jag mest undrar över är nog "nackkudden". Det känns fel att trycka upp skumgummi i en fläktkåpa, fast den uppenbarligen är formgjuten och sitter som en handske. Förstår inte hur folk är funtade som bor i en lgh i 4 år och inte vad de de har gjort i bostaden! Eller om de nu inte vet, inte berättade de i protokollet där de konsekvent har skrivit nej på alla frågor. Fast när jag ifrågasatte detta hos mäklaren, då faller det i alla fall på mig och min undersökningsplikt. Vår tids hästhandlare?
 
Gallret ska sitta i ugnens insida baktill och skydda varmluftsfläkten.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Tratten är för att fylla på salt i diskmaskinen (men det visste du ju?)

Kudden ser ut som ljuddämpning till tvättmaskinens baksida? Passar den där eller på någon annan vitvara?
 
Nyfniken och mickekarl, nä inte skydd till ugnsfläkt, óch kudden satt i husqvarna fläkten .....
 
Jag håller med de andra som säger att det är till fläkten.
Kan det vara en Electrolux silent, nåt liknande som denna:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då tror jag den ska sitta i plåtlådan.

En annan sak som slog mig var att fläkten kanske inte får sitta där den sitter. Pga du kan sabba resten av husets ventilation. framför allt trycker du ju matos i badrummet om jag fattade det rätt.
 
  • Gilla
FabianNK
  • Laddar…
fgo skrev:
En annan sak som slog mig var att fläkten kanske inte får sitta där den sitter. Pga du kan sabba resten av husets ventilation. framför allt trycker du ju matos i badrummet om jag fattade det rätt.
Det beror på hur huset är byggt.
 
  • Gilla
FabianNK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.