Jag hoppas ni även har en vanlig dusch i annat badrum? Att duscha i badkar ska man se som en nödlösning
 
Ja, tanken är ett badrum på övervåningen oxå där vi förhoppningsvis får plats med både bad och dusch, alternativt bara dusch. Har slängt ut en tråd för att få lite förslag till planlösning där.
 
Här har jag knåpat ihop ett förslag till badrum då jag förlängt det den maximala sträckan som vi kan tänka oss att ta i anspråk för badrummet. Jättegärna kommentarer eller synpunkter.
Det blir som sagt även ett badrum på övervåningen oxå. Vi kommer att hyra ut denna del av huset och hyresgästen insisterar på badkar så vi måste få in ett sånt. Sen kan man ju ta bort det och använda badkarsutrymmet för dusch senare om man vill. Det bör oxå leda till att badrummet blir "handikappvänligt" :) eller hur? :)

Eventuellt en liten duschvägg mellan toan och badkaret,,, eller så blir det budget ala 80:tals draperi ;)

Bad nere3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips är att använda rutmönstret som skala, så blir det lättare att se hur det blir. Just nu ser dörren väldigt stor ut jämfört med badkaret.

Annars så gillar jag lösningen, man får in allt utan att slösa utrymme.
 
13th Marine skrev:
Ett tips är att använda rutmönstret som skala, så blir det lättare att se hur det blir. Just nu ser dörren väldigt stor ut jämfört med badkaret.

Annars så gillar jag lösningen, man får in allt utan att slösa utrymme.
Eller http://www.sketchup.com/
 
Sketchup har ju en viss tröskel, penna och papper är lättare och behärskas bevisligen redan =)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Ett tips är att använda rutmönstret som skala, så blir det lättare att se hur det blir. Just nu ser dörren väldigt stor ut jämfört med badkaret.

Annars så gillar jag lösningen, man får in allt utan att slösa utrymme.
Jo, men det är skalat på ett ungefär,, 1 ruta = ca 25 cm. Ingen exakthet :)
Dörren är tänkt att vara en 90-dörr o ett badkar är väl ca 60-70cm brett.

Scetchup är ju super att hålla på med men som nästa talare säger,, en liiiiten tröskel o penna o papper går oftast fortast.. Men kanske blir det en snyggare skiss i scetchup under helgen..

Tack för kommentaren om planlösningen :D
 
13th Marine skrev:
Sketchup har ju en viss tröskel, penna och papper är lättare och behärskas bevisligen redan =)
Haha,, jooo tur man behärskar nåt ;)
 
Äh, räcker att kunna typ 2 grejer för att kunna göra det mesta som man kan göra på papper :D

1) Du ritar en linje genom att välja en startpunt (blankt papper så klickar man på origo) och sedan dra i den axelns riktning du vill ha linjen, sedan skriver du tex 2000 och enter så blir linjen 2000mm
2) istället för att skriva ett tal kan man välja en startpunkt och sedan välja en riktning precis som ovan, men nu håller man in skift och klickar på en referenspunkt i ritningen så kommer linjens slutpunkt linjera med referenspunktens på den axeln.

Med andra ord ska man göra ett rektangulärt rum så ritar man två linjer som ett L med metod ett och sedan snappar man de två sista linjerna med metod 2. (Detta går även att göra med rektangelverktyget)
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Vi gjorde ett badrum på 1,25x2,25. Duschen upplevs som väldigt stor. Du bör nog ha ett skapligt stort badrum om du skall ha duschdörrar. Jag tror det lätt kan uppfattas som trångt annars. Dock kanske inte draperi är det snyggaste men ger bättre rymdkänsla om du har begänsat med utrymme.

Telefon 2013 654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
johel572 skrev:
Vi gjorde ett badrum på 1,25x2,25. Duschen upplevs som väldigt stor. Du bör nog ha ett skapligt stort badrum om du skall ha duschdörrar. Jag tror det lätt kan uppfattas som trångt annars. Dock kanske inte draperi är det snyggaste men ger bättre rymdkänsla om du har begänsat med utrymme.
Fint badrum! Vad är det för spegel?
 
johel572 skrev:
Vi gjorde ett badrum på 1,25x2,25. Duschen upplevs som väldigt stor. Du bör nog ha ett skapligt stort badrum om du skall ha duschdörrar. Jag tror det lätt kan uppfattas som trångt annars. Dock kanske inte draperi är det snyggaste men ger bättre rymdkänsla om du har begänsat med utrymme.

Ser jättesnyggt ut. Duschdörrar har jag tänkt skall gå att vika in mot väggen så jag tror det kan kännas ok ändå. Men tycker det kan vara jättebra med duschdraperi,,, inte så svårt o byta ut eller tvätta i tvättmaskin till skillnad från glasdörrar med lister o sånt som skall rengöras för hand...
 
Klonk, spegeln är från Ballingslöv. Ska egentligen hängas på andra ledden men det fick inte plats.

1,20 är lite tight med en vanlig wc stol men vår står mitt emot dörren så där får man 15-20cm till (timmer väggar). Duschen är 80x120.
 
Vi har nyss byggt ett nytt litet extrabadrum med måtten 217x160. Vi var oroliga att det skulle kännas trångt men nu när det är färdigt känns det faktiskt riktigt rymligt. Tror nog man skulle kunna minska 217-måttet med 10-15 cm utan större problem.

IMG_20140510_162357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20140510_162335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20140510_162348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör med en glasvägg av härdat glas med stag upptill bara istället för draperi. Ger mycket utrymme och smetar inte på kroppen som draperi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.