Jag har precis gått och blivit fastighetsägare - har införskaffat en villa med allt vad det innebär,
Har "lurkat" på det här forumet sedan affären blev klar och jag är imponerad över kraftfullheten i att ha detta forum som stöd vid vissa funderingar.

Har kollat runt i forumet efter ämnen som berör det välkända huvudbryet, "isolera innervägg i källare"

Huset som jag förvärvat har en "halvfärdig" källare avseende innerväggar, innertak & golv.


Ytterväggen har en platonmatta, ej extraisolerat enligt min kännedom

plåtreglar är monterade i tak och golv - dikt an yttervägg - isolering är på plats i facken i princip i hela källaren. Ej "igengipsat" eller så, isoleringen är synlig.

Mitt huvudbry består i följande - skall jag fullfölja det som påbörjats? Gipsa igen väggarna..

Min slutsats är efter att ha läst igenom åtskilliga rekommendationer avseende källarväggar är att det optimala är att ha en luftspalt mellan yttervägg och innerväggens regelverk. (om man nu prompt skall isolera innervägg i källare) - Hur gör man då med isoleringen? hänger den i luften mellan reglarna eller lägger man någon skiva på yttre delen av ytterväggens plåtreglar för att fixera isoleringen ? Och sedan gips på.

Men då arbetet är i princip färdigställt, i teorin skulle jag kunna gipsa upp, spackla & måla.
Men jag vill inte bygga mig ett problem...


Jag pendlar mellan att riva ner allt som tidigare ägare har gjort eller putsa källarväggen och måla den. Och sedan lägga in ett Nivell-golv eller motsv för att få bort det iskalla golvet.

Om ni var mina skor, hur hade ni gått vidare? Motivera gärna er rekommendation



//

Ropus
 
Välkommen till Byggahus och grattis till husköpet!

Jag har hållit på en hel del i min källare under det sista året. Källarplanet i mitt hus är en suterängvåning och har både rum där ytterväggen gränsar mot jord och rum där grundmuren är fri utåt. I tillägg har min källare golvvärme och huset ligger på högsta punkten i terrängen, dvs regnvatten rinner bort från kåken.

När jag skulle göra källaren mer bebolig hade jag först samma idé som du, dvs metallregla, isolera och gipsa. Trots att jag i praktiken har bra grundförutsättningar för att inte få fuktproblem valde jag i slutändan att i detta våningsplan konsekvent följa linjen att inte ha några utrymmen där fukt ens i teorin skulle kunna stanna kvar utan att ventileras bort. De skäl jag använde inför mig själv var:

(i) En källare är en källare och den har mycket mer kontakt med den fasta omgivningen än resten av huset. Följaktligen är det en bra grundprincip att inte aktivt skapa några som helst förutsättningar för fuktfällor.
(ii) Min kåk är ursprungligen byggd 1902 och på den tiden var man inte i källaren mer än nödvändigt. Följaktligen är min källares grundkonstruktion sannolikt inte gjord vare sig för att vara tät eller för att användas som stadigvarande bostads- eller sällskapsutrymme.
(iii) Källaren håller mer jämn temperatur under året än andra delar av huset så jag var inte säker på att jag behövde isoleringen. Nu hjälps detta i mitt fall av golvvärmen men grundprincipen håller väl på de flesta ställen.
(iv) En källare är en källare och det är svårt att lura betraktaren att tro att man är någon annan stans med mindre än att man har 2.60 i takhöjd och fullstora fönster även där nere.

I slutändan blev mitt val att satsa mer på snygga ytskikt med rätt färg och därefter ta ned hårdheten i ljud och utseende med textilier. Som exempel la jag ned rätt mycket tid på att ta bort befintlig färg av tvivelaktig kvalitet för att istället måla all sten och puts inkl ytterväggarna med diffusionöppen silikatfärg. I de rum som blivit gästrum etc har jag ökat trivselfaktorn via takhängda gardinstänger som för breda våder från tak till golv. Trevligt att se på, ljuddämpande och minskar drag/kallras från väggarna.

Så, skall du ta bort det som redan gjorts? Jag vill inte råda dig i det avseendet. Hade det varit mitt hus hade jag förmodligen följt samma grundprincip som jag gjort i det jag nu bor i av ovan nämnda skäl.

Kolla även den här tråden som är uppe nu, här pratas det om golvbeläggningar i rum liknande dina.
 
Redigerat:
Herr Hysteres skrev:
Välkommen till Byggahus och grattis till husköpet!

Jag har hållit på en hel del i min källare under det sista året. Källarplanet i mitt hus är en suterängvåning och har både rum där ytterväggen gränsar mot jord och rum där grundmuren är fri utåt. I tillägg har min källare golvvärme och huset ligger på högsta punkten i terrängen, dvs regnvatten rinner bort från kåken.

När jag skulle göra källaren mer bebolig hade jag först samma idé som du, dvs metallregla, isolera och gipsa. Trots att jag i praktiken har bra grundförutsättningar för att inte få fuktproblem valde jag i slutändan att i detta våningsplan konsekvent följa linjen att inte ha några utrymmen där fukt ens i teorin skulle kunna stanna kvar utan att ventileras bort. De skäl jag använde inför mig själv var:

(i) En källare är en källare och den har mycket mer kontakt med den fasta omgivningen än resten av huset. Följaktligen är det en bra grundprincip att inte aktivt skapa några som helst förutsättningar för fuktfällor.
(ii) Min kåk är ursprungligen byggd 1902 och på den tiden var man inte i källaren mer än nödvändigt. Följaktligen är min källares grundkonstruktion sannolikt inte gjord vare sig för att vara tät eller för att användas som stadigvarande bostads- eller sällskapsutrymme.
(iii) Källaren håller mer jämn temperatur under året än andra delar av huset så jag var inte säker på att jag behövde isoleringen. Nu hjälps detta i mitt fall av golvvärmen men grundprincipen håller väl på de flesta ställen.
(iv) En källare är en källare och det är svårt att lura betraktaren att tro att man är någon annan stans med mindre än att man har 2.60 i takhöjd och fullstora fönster även där nere.

I slutändan blev mitt val att satsa mer på snygga ytskikt med rätt färg och därefter ta ned hårdheten i ljud och utseende med textilier. Som exempel la jag ned rätt mycket tid på att ta bort befintlig färg av tvivelaktig kvalitet för att istället måla all sten och puts inkl ytterväggarna med diffusionöppen silikatfärg. I de rum som blivit gästrum etc har jag ökat trivselfaktorn via takhängda gardinstänger som för breda våder från tak till golv. Trevligt att se på, ljuddämpande och minskar drag/kallras från väggarna.

Så, skall du ta bort det som redan gjorts? Jag vill inte råda dig i det avseendet. Hade det varit mitt hus hade jag förmodligen följt samma grundprincip som jag gjort i det jag nu bor i av ovan nämnda skäl.

Kolla även den här tråden som är uppe nu, här pratas det om golvbeläggningar i rum liknande dina.
Tack för din respons och för ditt välkomnande!

Huset är byggt 97 så det är "hyfsat" nytt. Är även detta suteräng. Källaren saknar golvvärmen, vilket gör miljön ganska "rå" temperaturmässigt. Finns dock radiatorer som inte är inkopplade.

Jag har än inte flyttat in, skall komplettera med info så fort jag får tillträde.

Grundmursväggarna är helt obehandlade invändigt. Ser ut som cellplast i sten, innan dessa kan målas måste dom putsas, eller så blir det att fortsätta på tidigare ägares linje. Plåtregel och gips, med luftspalt..

Skall återkomma med bilder så fort jag fått tillträde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.