Så är det då dags. Dottern skall få sitt efterlängtade rum i källaren och jag tänkte köra det enkelt, då ekonomin inte tillåter allt för stora utsvävningar. :)

Rummet skall fixas i vår källare och två av väggarna kommer att putsas upp och målas. Detta är de båda väggarna som är ytterväggar.
Sedan har jag en vägg som går in mot en gillestuga och som är en innervägg utan kontakt med ngn yttervägg. Denna vägg fick jag rekommendationen att spika upp glespanel (28x70) direkt på väggen och sedan sätta gips på.
Den sista väggen skall byggas upp helt och hör tänkte jag sätta plåtskenor mot betonggolvet och sedan ställa träreglar i då det här skall in en dörr också. Gips på reglerna sen.
Golvet tänkte jag difftät plast mot betonggolvet, sedan lumpapp och ett parkettgolv på det.

Eftersom allt skall byggas i källare så vill jag var säker på att jag inte gör ngt dumt och därför väljer jag att rådfråga er innan jag drar igång så ni la stoppa mig ifall jag tänkt fel någonstans.

Tar självklart tacksamt emot alla tankar, tips o funderingar.
 
Golvet är tveksamt tycker jag. Om du har en oisolerad platta så riskerar du att stänga in fukt under plasten. Jag hade hellre köpt en nålfiltsmatta och rullat ut direkt på betongen. Då kan fukten vandra fritt och golvet känns inte kallt.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Utan någonting under menar du då eller? Har inga som helst problem med fukt idag, så det kanske kan funka. Inte tänkt alls i dom banorna.
 
Har ju räknat på ett parkettgolv på ca 200:-/m2, så man kan ju lägga lite mer på det i så fall. Varför har jag inte tänkt på det. Varmare lär det ju bli om fötterna också som sagt.
Tack för tipset.
 
Glöm inte diffusionsöppen färg, tex silikat, för de två ytterväggarna som skall putsas.

I mitt källarrum av liknande karaktär har jag sedan monterat en takhängd gardinstång (IKEA) en knapp dm ifrån de putsade väggarna och hängt tjocka gardiner (oxå IKEA) från golv till tak. Billig åtgärd för att öka den ombonade känslan och ta ned hårt ljud.
 
Jag köpte Bauhaus billigaste nålfiltsmatta till gymmet i källaren och det blev kanonbra.

gym.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kollat matta idag så det får det bli. :)

En till fråga. Jag kommer att platsbygga en säng också där den ena gaveln kommer att vara mot en av ytterväggarna. Frågan är nu hur jag skyddar den bäst så den inte behöver ligga an mot väggen?
Hade en fundering på att klä in den sidan av gaveln som skall vara mot väggen, med takpapp och sedan skära av den jämns med gaveln. Sedan lägga en mjukfog runt för att dölja och sedan måla. Skulle det funka tror ni?
 
Jag gjorde så med takpapp (utan mjukfog) för ett hyllsystem jag byggde i min oisolerade källare. Funkade bra i flera år, sen togs det bort när källaren gjordes iordning på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.