Hej!

Sitter här i slutskedet på konstruktionsritningarna och väger mellan 195 och 220 stomme.

Oavsett så har jag tänkt mig en väggkonstruktion som ser ut så här:
1. Ytterpanel
2. Spikläkt
3. Gips eller vindduk
4. STOMME (195 eller 220)
5. Isoleringslager utan bärande struktur för att bryta köldbryggan (minst 95mm)
6. Innervägg 95mm
7. Plast
8. Installationsutrymme 45mm
9. OSB
10. Gips

Total väggtjocklek är således ca. 550mm

Min fundering rör kring dimensioneringen av stommen. Har ena låst mig vid en 220 c24 stomme men samtidigt så är den dyrare än en 195 stomme och framför allt tyngre att jobba med.
Om jag minskar till 195 så kan jag dessutom öka isoleringslagret innanför (punkt 5) med motsvarande tjocklek.

Har ni några reflektioner kring detta. Är det bra med en 220 stomme eller är det bara jag som är överdriven?

Med vänlig hälsning Richard
 
Min bärande stomme är 120mm. Så jag tror du kan sova lugnt med 195mm ;)
 
oj...ja, det är kraftigt överdimensionerat och mycket tyngre att jobba med. Förslagsvis minskar du till 145 eller 170 och sätter västkustskiva utanpå, så minskar du u-värdet kraftigt, till och med så att du kanske kan minska väggarnas tjocklek med en decimeter, men med samma energivärde. Att bryta köldbryggorna utanpå stommen istället för mitt i gör otroligt mycket nytta.
 
  • Gilla
OskarLund
  • Laddar…
Med facit i hand hade jag satt en västkustskiva också. I syfte att få den yttre regelstommen isolerad. Men varför är det bättre ur isoleringssynpunkt att ha ett isolerskikt på utsidan?
 
du får ju en köldbrygga in till det brytande skiktet annars...med västkustskivan får du ingen köldbrygga alls:)
Men nu snackar vi ju finlir...
 
Hej!
Okej, jag tolkar det som att en 195:a skall gå bra då =O)

Vad gäller västkustskivan så har jag fått för mig att det kostar ganska mycket i inköp och att det primärt är till för att minska väggtjockleken!?

/ Richard
 
Låter ju groteskt med 220, Själv har jag satt 145 stomme med 50mm västkustskiva och kmr göra ett installations utrymme 45mm med isolering (håller på att bygga).

En jag känner har satt 95mm stomme och det verkar funka bra det också, kanske inte så bra i isolerings syfte men håller gör det utan tvivel :)
 
När jag byggde lösvirke för ett par år sedan så valde jag 170 som bärande och korsreglade med 70 på både ut och insidan.
120711 isolering dag 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120723 invändigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
@Gabbe1 - sjyssta bilder, alltid inspirerande att se sådana bilder. Har du något bildbibliotek man får kika på?

/ Richard
 
  • Gilla
OskarLund
  • Laddar…
Richard Bygg skrev:
Hej!
Sitter här i slutskedet på konstruktionsritningarna och väger mellan 195 och 220 stomme.
Spännande. Vad är det för hus du ska bygga? 1-plan? 2-plan?
 
Tänk på att TS ska bygga passivhus därav denna vägg.
 
Okej , jo förstod nästan att det var i isoler syfte. Men viktigaste är ju att det är riktigt tätt överallt än tokmycket isolering
 
@Bobbarebygg - det är alldeles riktigt. Eftersom mycket isolering kommer att innebära att väggen är kall så är det extra viktigt att det är tätt. Det kommer att tejpas hej vilt här =O)

/ Richard
 
Låter bra det :) Man ska vara seriös när man bygger åt sig själv, men fifan det blir tråkigt ibland och då är det nästan bäst att ta kväll annars börjar man slarva haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.