harry73
Är det en verksamhet gäller arbetsmiljölagen och den gäller inte för privatpersoner, men miljöbalken gäller i alla fall båda för företag och privatpersoner. 2 kap. 3 § borde kunna appliceras på taktvätt och 2 kap 8 § säger att man som förorenare är ansvarig tills föroreningen är avhjälpt, och senare jag tror det är kap 10 står att man som fastighetsägare är ansvarig om det inte finns tidigare fastighetsägare som kan hållas ansvarigt.

På höganäs kommuns webbsida finns det info om vad man får och inte får göra med asbesttak: http://www.hoganas.se/sv/Invanare/Bygga-bo--miljo/Renhallning/Farligt-avfall/Asbest-och-eternit/

I Belgien får man inte ta bort mossa från eternittak och i Holland överväger man ett totallt förbud på (befintliga) eternittak.

Än så länge får man i sverige göra rätt så mycket själv med eternit, och är kostnader relativ låga, men hur ser det ut om 10 år?
Att ha ett eternittak innebär en risk båda för hälsan och för kraven man kan få från myndigheter, och det enklaste sätt att undvika risken är att inte köpa ett hus med eternit.

Att Annefis barndomspajer med asbest var goda tror jag och hon kommer säkert inte att dö av dom
 
AnneFi
Mina föräldrar bor kvar där och taket är helt och fint trots att det är 90 år gammalt. Någon gång måste det nog läggas om, men det är inget som mina föräldrar kommer att lägga tid eller pengar på.
 
Men VARFÖR alltid denna skräck för asbest?
Ligger taket kvar, så är det knappast någon som tar skada av det. Betydligt farligare att ha en rökare bredvid sig och även vistas ute i trafiken och många andra saker man gör varje dag.

jaad bör kontrollera att det inte finns några vanliga eller tryckimpregnerade reglar ingjutna i bottenplattan, för då föreligger det risk för fuktproblem.
 
Uppskattar era svar, tack så mycket.
thomas33; hur kontrollerar man sånt? Något man kan göra själv, eller är det sånt besiktningsmannen gör?
 
harry73 skrev:
På höganäs kommuns webbsida finns det info om vad man får och inte får göra med asbesttak: [länk]
Hur ska du ha det?

harry73 skrev:
Därför får man inte själv tvätta taket.
Är det förbjudet (i Sverige) att som privatperson tvätta eternittak?
 
harry73
Nja enligt höganäs kommuns skrivelse får man försöka tvätta det med rinnande vatten och mild rengöringsmedel, men jag tror knappast att det är det folk menar när de säger att de ska tvätta taket.
Men poängen är fortfarande att ägandet av ett eternittak innebär en risk som enkelt går att undvika genom att inte köpa en fastighet med eternit.
 
jaad skrev:
Uppskattar era svar, tack så mycket.
thomas33; hur kontrollerar man sånt? Något man kan göra själv, eller är det sånt besiktningsmannen gör?
Tyvärr är det svårt att upptäcka och kontrollera utan att göra hål i golvet. Men först och främst bör du titta på konstruktionsritningar och givetvis fråga säljaren.
 
harry73
Demmpa skrev:
Här står det att man får tvätta eternittak med högtryckstvätt
[länk]
Det står också att det bara får göras av utbildad personal med skyddskläder och andningsskydd.

Har du kanske ett eternittak? För annars förstår jag inte varför du inte håller med om att det enklaste sättet att inte få problem med eternit är att inte köpa det
 
AnneFi
Fast det står inte på någon sida att man bör undvika att köpa ett hus med eternittak.
Eternit håller längre än betong och tegel så länge du du inte är uppe och hoppar sönder taket.
 
harry73
AnneFi skrev:
Fast det står inte på någon sida att man bör undvika att köpa ett hus med eternittak.
Eternit håller längre än betong och tegel så länge du du inte är uppe och hoppar sönder taket.
Skulle en myndighet gå ut med rådet att inte köpa hus med eternit, har det ungefär samma effekt som att förbjuda eternittak. Eternithus skulle bli osäljbar och det skulle ha stora konsekvenser för alla ni med eternittak. Så länge det finns mycket eternit kvar, tror jag inte att det kommer att hända, men eftersom även de nyaste eternittak redan är 40 år gammalt, försvinner materialet mer och mer. Därmed blir också konsekvenserna av ett eternitförbud mindre.

Det är mycket möjligt att man om tio år inte längre själv får hantera eternitplattor eller att man om 20 år inte får ha kvar sitt eternittak, och varför skulle man ta risken om man kan välja?
 
Jag hade oroat mig för takets ålder, inte eterniten. Eternit är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift.

Radon är farligt om man röker eller har rökt, annars behöver man knappt bry sig om det.
 
AnneFi
Fast jag tycker nog att man tvärt om har lugnat sig lite med hysterin kring faran med eternit när det är helt och inte hanteras.
Höganäs kommun påtalar ju till och med att det är av kulturhistoriskt intresse vilket för mig låter som något positivt.
 
harry73 skrev:
Det står också att det bara får göras av utbildad personal med skyddskläder och andningsskydd.
Ja det gör det men det står i samma stycke om att man ska anmäla jobbet till yrkesinspektionen men som privatperson så anmäler man inte jobbet till yrkesinspektionen om man gör jobbet själv.

harry73 skrev:
Har du kanske ett eternittak? För annars förstår jag inte varför du inte håller med om att det enklaste sättet att inte få problem med eternit är att inte köpa det
Nej vi har inte eternittak, huset har aldrig haft det. Däremot så har vi haft ventilationskanaler utav eternit, dom rev jag själv, ca 25 meter. Vi har eternit på garagefasaden, har tänkt riva det själv när vi bygger ut garaget, totalyta ca 30 kvm.
Föra husägaren hade sågat sönder flera eternitplattor och använt dom som kantavgränsare mellan gräsmatta och rabatter, ca 5-8 kvm.
Dom första bitarna hade jag sönder med jordfräsen, viste inte att det var nedgävft som avgränsare.

Jag ser inga problem med eternit som inte är lösbara. Ja har tvättat garageväggarna några gånger.

Det finns i mina ögon andra saker än eternit som man kanske bör undvika.
 
Redigerat:
harry73
Demmpa skrev:
...
Föra husägaren hade sågat sönder flera eternitplattor och använt dom som kantavgränsare mellan gräsmatta och rabatter, ca 5-8 kvm.
...
Då är den gamla ägaren ansvarig för den förorening och får betala saneringskostnader (om han finns kvar förstås)
Miljöbalken 10 kap. 2 §

Demmpa skrev:
...
Dom första bitarna hade jag sönder med jordfräsen
...
Då är du kanske också ansvarig.

Blir surt om någon om 20 år kommer att kräva dig på pengar.

Men nu skriver jag inte mer om det. TS får göra vad han vill. Jag behöver inte övertyga någon det räcker med lite motvikt till alla råd om hur problemfritt eternit är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.