Hej igen!

Har inte räknat på det exakt, men en snabb uppskattning säger ca 3 m3 totalt.

Har byggt två tredjedelar av formarna så det blir gjutning på något sätt.

P28 - En sådan blandare skulle komma ned till platsen nedanför bergsknallen, men fortfarande måste jag få upp betongen 2-3 meter i höjd. Kärrar man bort 10-15 meter till där berget har den flackaste lutningen så är det fortfarande omöjligt att få upp en skottkärra (världsmästare i styrkelyft klarar det säkert, men inte en normalstark person). Dock skulle det nog gå att vinscha upp kärrorna där antagligen, men då är det nog fiffigast att vinscha upp kärror med grus och cement och stå med en vanlig tombola och tömma rakt ned i formen.

Skall se om jag hittar några bilder som visar hur det ser ut på och vid platsen (det är ett fritidshus och jag åkte hem igår så jag kan inte fota nu). Har dock några bilder på formbygget som jag tog i början på veckan, tror ju själv att det är tillräckligt starkt byggt - kommentera gärna (OBS, det finns snedstöttor på den bortre sidan och de stående 45x95-reglarna är numera fästade med vinkeljärn mot brädan som är bultad i berget där formen är högre). Brädorna mot berget sitter med 8 mm och 10 mm expanderbult.

Det skall alltså bli en gäststuga på ca 4x7,5 m.Ytterligare en sådan form som på bilderna är byggd nu drygt 7 meter från den första. Mellan dem, i den höga änden kommer jag lägga en HEB 160, som kommer stöttas på 2 (?) ställen, på vilken bjälklaget lägges. Eftersom berget sluttar väldigt mycket där tänkte jag bara gjuta ett par mindre plintar/klackar och ställa grova järnstöttor/4-kantprofiler av något slag. Under den främre långvägg en gjuter jag nog också en mur så slipper jag få allt vatten som kommer nedför berget in under stugan.

IMG_5240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Micc
 
Är det synvilla eller kommer muren du ska gjuta klara en direktträff? Ser ordentligt tjock ut och då förstår jag att det går åt betong
 
Hur ska den armeras?
 
Jag har läst tråden om grannen som rev en mur, så jag förstår grundtanken med detta bygge.
Sist jag gjöt någonting liknande detta använde vi sprängsten som utfyllnad. Är detta fel?
 
Muren är 20-21 cm bred i överkant, i botten där den är låg är den ett par cm bredare. I andra änden där den är ca 160 cm hög är den också 20-21 där uppe, men ca 35 cm bred i botten. Det blir även en liten vinkel längst ut i den änden (antydan till ett "L" ) så att den under de sista 25 centimetrarna av den 3,8 m långa muren blir ytterligare 10 cm bredare ( = 31 uppe och 45 vid foten.

Tänkte lägga ett par järn i botten, ett vid var sida ca 5 cm innanför formen (lägges i ytterkant på respektive stolpsko som fick bli dubb i berget eftersom de är varmgalvade (sitter några rostfria pinnar där i också, men ej med på bild). Sedan var planen att från gaveln (eftersom den inte är igensatt ännu) sticka in armeringsmatta som klipps i trekantsbitar så att de följer berget. Kanske lägger ett par järn högt upp horisontellt också ?

Är inte säker på att sprängsten är helt rätt, misstänker att det faktiskt ger försvagningar. Blir antagligen lite besvärligt att få i sedan när arm.matta mm är på plats. Då är det nog bättre att ha i relativt mycket makadam i lämplig storlek (11-16 ??) iblandad i betongen.
 
Här är ett par bilder jag hittade och ritade lite enkelt och snett i (väldigt snett blev det - det blir förhoppningsvis bättre precision på själva bygget:)
Byggplats Gäststugan enkel skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats Gäststugan med murar inritade.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast är helt klart betongbil + pumpbil, men det är också det dyraste.
Vet även att en del slamsugarfirmor kan blåsa makadam och grus, så kan du kånka dit cementsäckarna själv, kan bli billigare än betong + pumpbil.
Ett annat alternativ är ju att samla ihop ett gäng stadiga tiggare och ge dom en fin slant för att kånka upp allt, garanterat billigast och alla blir glada.
 
  • Gilla
Carla
  • Laddar…
Jag skulle nog lagt ett par horisontella järn högre upp eftersom betong inte har någon draghållfasthet.
 
P28 skrev:
Ett annat alternativ är ju att samla ihop ett gäng stadiga tiggare och ge dom en fin slant för att kånka upp allt, garanterat billigast och alla blir glada.
Glöm inte att berätta om det på FB och någon kvällstidning också. "jag satte tiggarna i arbete" med stora versaler.....
 
P28 - Intressant tips där att det kan gå att blåsa makadam o grus, det kände jag inte till.

Har faktiskt tänkt tanken att ge arbete till de som sitter utanför butikerna, men inte vågat. Misstänker att det finns många som har synpunkter på det....

mycke_nu - Bra, då får det bli grövre järn horisontellt även högt upp

Var det någon som hade synpunkt om gjutformen - den bör väl hålla (lagt jäkligt mycket jobb på den!)
 
Jag skulle nog dra i en extra skruv i toppen på de stående reglerna som förbinder med andra sidan.
Låt inte järnen ligga på berget utan använd distanser men det vet du nog redan. Förutom de överliggande järnen hade jag bockat till några "burar", har du inte tillgång till en armeringsbock så kan det bli lite väl jobbigt att göra dock.
Det blir ju bra tryck på kortändan som allt lutar mot så jag hade lagt extra förstärkning där, det blir stora krafter när man vibrerar.

Vill du få en fin yta utåt så tipsar jag om att det sista du gör innan du gör klart är att köra vibratorn emot den sidan på formen du vill ha fin, här och där en snabbis, så brukar ytan bli riktigt jämn och fin, beror iof rätt mycket på hur lätt/trögflytande din blandning är.
 
Tack P28 !

Jag får göra så att jag går över hela formen innan det är dags för gjutning. Kan nog vara lämpligt med en extra skruv eller spik lite här och var. Vad gäller gaveln hade jag en tanke att skapa ett fäste i berget på vardera sidan om formen och dra ett par kraftiga spännband däremellan (minns inte om mina kraftigaste spännband är på 5 eller rent av 8 ton?), som säkerhet så att inte gaveln kan ge sig.

Smart det där att vibrera mot själva formen...!

Någon armeringsbock har jag dessvärre inte tillgång till. Men då trotjänaren Djävulsmaskinen numera har försetts med ett skruvstäd i aktern borde det gå att lösa. Fripassageraren får helt enkelt kliva av en stund... Eftersom jag är mäkta stolt över skapelsen lägger jag upp några bilder på min allra bästa kamrat;):

Transport sprängsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Transport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvstäd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Jäklar vilken häftigt hemma bygge!
Mer Info!
Vad har du använt för grund? Liknar mitt gamla ombygda projekt, en gammal Minkomatic.
(y)
 
Hej CandymanX !

Nej det är inget egentligt hemmabygge. Det är troligen en Twaits minidumper från 1960-talet. De och liknande små dumprar fanns på mer eller mindre varenda bygge av lite storlek. Sedan försvann de när man på varje större bygge fick kranar. Är osäker på motorns fabrikat eftersom tidigare ägare målat över skylten, men det kan vara fabrikat Petter alternativt Deutz. Eftersom det kom på tal nu måste jag faktiskt till helgen se om jag med förtunning kan få bort merparten av målarfärg på mototskylten så kanske det går att läsa.

Det är i alla fall en encylindrig 2-takts diesel som går jättefint (låter som en fiskebåt...),luftkyld. Startas med handvev. Är det 10 minusgrader kan det vara svårt att få igång den, men annars startar den fint. Om jag måste ha igång den när det är riktigt kallt ställer jag en halogenstrålkastare riktad mot oljetråget en timme innan.

Som original fanns ingen hydraulik, den har föregående ägare byggt på. Han hade den i sin grävfirma för att köra fram dräneringsgrus mm till husgrunder utan att köra sönder för mycket. Han påstår att under de 3-4 år han hade gräveriet körde han 3000 ton med den. Sedan bytte han bransch och hade den kvar några år till för vedtransport mm, och för 2,5 år sedan köpte jag den.

På den tiden det inte fanns hydraulik, körde man fram till platsen där gruset/betongen skulle tömmas och ryckte bara i en spak, så föll skopan framåt - sedan fick föraren kliva av och fälla tillbaka skopan (som är balanserad så att det inte behövs mycket kraft för att få upp den igen).

Det jag gjort är att jag satt på skruvstädet i bak - det är faktiskt jäklig bra att ha ett mobilt, stdigt skruvstäd när man har stor tomt och håller på och grejar mycket. Dessutom har jag satt på ett par "lyftarmar" i skopan. De är enkelt löstagbara, bara en bult på var sida. Har haft dem för att lasta järmbalk och även som en stadig höj-och-sänkbar arbetsbänk när jag svetsat o borrat balkar för ett bygge.

borrning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hydrauliken läcker lite så skall man hålla på i flera timmar, måste man ställa en stötta under...

Använder även Djävulsmaskinen för att röja sly mm. Bättre att dra upp buskar och mindre träd än att bara kapa av, då kommer det ju nytt i 5 dubbel upplaga sedan... Har väldigt mycket användning för den, kör fram virke till bygget, flyttar båtvagnen mm mm.
 
Underbar är den, jag har en likadan fast något större och gul/orange funkar perfekt till det mesta material.
Motorn är troligtvis en Petter min ser likadan ut fast motorn sitter plant på min jag har lite längre hjulbas så den får plats mellan balkarna.

Smart installation av hydraul, kan du ta några närmare foton så man får se om det är något man ska orka göra, annars är det en skön känsla att dra i spaken och släppa ett ton grus framåt :)

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.