I
https://datorhandbok.lysator.liu.se/index.php/IMAP_och_POP
Som rubriken lyder.
Villrådig.
Ska jag kliva av POP3 servern, och min ordinarie adress. Kruxet är att min adress börjar med en siffra vilket tydligen inte är tillåtet om man ska använda IMAP. Det blir således lite invecklat.
 
En direkt märkbar nackdel med pop3 är väl att mailen laddas ned till den lokala datorn.
Dvs du kan inte växla mellan olika datorer, och när datorn kraschar är mailen borta.

Med imap laddas bara en kopia ner.
 
harry73
Kan du inte använda imap får du väl använda pop3
Det finns en inställning att man bara laddar ner mejlen och att originalet finns kvar på servern
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
I
Min nya dator Win8.1 godtar inte pop3. Jag kan gå en omväg via Hotmail men bara för att skicka post, inte läsa.
Alternativet är att logga in på bredbandsbolaget och läsa därifrån, struligt.
 
harry73
Ta det här med bredbandbolagets kundtjänst. Du kanske behöver byta mejladres och då kan de säkert lägga dit gamla adress som alias
 
I
KnockOnWood skrev:
En direkt märkbar nackdel med pop3 är väl att mailen laddas ned till den lokala datorn.
Dvs du kan inte växla mellan olika datorer, och när datorn kraschar är mailen borta.

Med imap laddas bara en kopia ner.
Det är just det, man tycker det känns säkrare att man får hem mailen och väljer jag att radera så ska de vara borta på riktigt. Inte så att jag tror jag har bättre säkerhet än operatören men en hackare väljer nog en server före mig på jakt efter användbara uppgifter.
 
I
harry73 skrev:
Ta det här med bredbandbolagets kundtjänst. Du kanske behöver byta mejladres och då kan de säkert lägga dit gamla adress som alias
Det lutar åt att jag får göra det. Jag läser ju bara mailen från en dator och det är ju i den de hamnar, har inget behov av att kunna öppna dem från flera enheter.
 
KnockOnWood skrev:
En direkt märkbar nackdel med pop3 är väl att mailen laddas ned till den lokala datorn.
Dvs du kan inte växla mellan olika datorer, och när datorn kraschar är mailen borta.

Med imap laddas bara en kopia ner.
Nej, det går att lämna mailen på servern så att de laddas ner till alla datorer.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
ion skrev:
Min nya dator Win8.1 godtar inte pop3.
Det har väl inte med operativsystemet att göra utan med ditt mailprogram. Prova t ex Thunderbird i stället.
 
Är du säker på att en mailadress som börjar med en siffra inte går att komma åt med IMAP? Låter helkonstigt tycker jag.

Var har du din mail?

De flesta mailservrar tillhandahåller både POP3 och IMAP. Kolla om det inte funkar på din nuvarande mail.
 
I
Jag kan för lite om sånt, men när jag skulle konfigurera den nye datorn outlook så gick det inte trots att det är outlook i den gamle med. Försökte då skapa en ny adress i Microsoft outlook med min gamla adress men fick då veta att siffra accepterades inte som första stavelse.
Läser man i länken jag bifogade verkar det som pop3 är mer krävande för servern.
 
Har du en outlook.com eller hotmail-address? Isåfall ska det inte vara något problem att köra imap istället för pop3.
 
I
pelpet skrev:
Har du en outlook.com eller hotmail-address? Isåfall ska det inte vara något problem att köra imap istället för pop3.
Jag har bredbandsbolaget.
Jag hade kunnat konfigurera i outlook.com men med annat namn, ingen siffra som första. Men det kvittar egentligen för det hade blivit en annan adress ändå.
Jag får nog fråga bredbandsbolaget om de kan ändra mitt mail till imap, de har båda , frågan är bara om jag vill ha det så eller om jag ska öppna mitt pop3 från deras hemsida.
 
ion skrev:
Jag får nog fråga bredbandsbolaget om de kan ändra mitt mail till imap, de har båda , frågan är bara om jag vill ha det så eller om jag ska öppna mitt pop3 från deras hemsida.
Du ska inte behöva kontkta dem för att ändra mellan pop3 och IMAP. Deras servrar är öppna för båda, så det är bara en inställning i din klient.

Outlook har jag bara använt på jobb-datorer. På mina egna använder jag Thunderbird eller webmail. Thunderbird är mycket bra på att hantera flera mail-konton samtidigt.
Jag rekommenderar att man har en privat mail-adress som är oberoende av vilken internet-leverantör man har. Dvs en mail-adress som man kan behålla livet ut, även om man flyttar eller byter jobb.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
b_hasse skrev:
Du ska inte behöva kontkta dem för att ändra mellan pop3 och IMAP. Deras servrar är öppna för båda, så det är bara en inställning i din klient.

Outlook har jag bara använt på jobb-datorer. På mina egna använder jag Thunderbird eller webmail. Thunderbird är mycket bra på att hantera flera mail-konton samtidigt.
Jag rekommenderar att man har en privat mail-adress som är oberoende av vilken internet-leverantör man har. Dvs en mail-adress som man kan behålla livet ut, även om man flyttar eller byter jobb.
Vettiga synpunkter. Just mailadressen gör att man kanske inte bytar operatör så gärna. Det är länge sedan jag kollade priser och hastigheter på andra adsl, kan vara därför.
Thunderbird är väl från Mozilla precis som FireFox och det är jag mycket nöjd med. Kanske lika bra att byta, då måste det väl bli en ny adress. Får fundera på det och vad det för med sig.
Hur ändrar man i klienten? Är det något man kan göra från gång till annan, beroende på vilken enhet man vill läsa mailen i?
 
  • Gilla
Oscar Anemyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.