Hej!

Ska på en andra visning nästa vecka på ett kedjehus. Det finns dock lite som oroar, men eftersom vi inte är några hejare på sånt här så behöver vi lite input.

Kedjehus - 1 ½ plan.
Byggår 1976.
Boarea 116 m².
Energiprestanda 66 kWh/m² år.
Grund: Platta på mark.
Stomme: Trä.
Bjälklag: Trä.
Fasad: Tegel, trä.
Takbeklädnad: Eternit.
Utv plåtarbeten: Galvaniserad målad plåt.
Hängrännor: Galvaniserad målad plåt.
Fönster: 2-glasfönster, 3-glasfönster.
Ventilation: Mekanisk frånluft, självdrag.
Radon: 150 bq
Uppvärmningssystem: Direktverkande el, värmepump luft/luft.
Huvudsäkring: 20 A.

Det som oroar mig är radon (har barn också), direktverkande el sägs ju vara svindyrt.. Taket, är det bra så länge det är helt, så att säga? Eller bör vi räkna på att byta tak snarast?
Tja.. vad säger ni om detta?
 
Radonhalten är inget.
Det inte vara både mekanisk frånluft och självdrag. Det är antingen det ena eller det andra. Dom menar antagligen att det sitter någon typ av fläkt (tex PAX) i badrum och/eller tvättstuga, resten av ventillation är självdrag.

Gällande taket, ta en titt under eternittaket och kolla pappen. Har några grannar bytt tak?

Dom har sänkt elförbrukningen när dom installerade luftluft-värmepumpen, hur ser planlösningen ut? Var sitter värmepumpen i förhållande till trappa/sovrum/mm.
 
Tack, Demmpa!
Gällande radonen har jag ju hört folk som inte skulle bosätta sig i ett hus som har minsta lilla radon i sig, och framförallt inte om man har barn. Sen diskuteras det ju tydligen om att sänka gränsen till 100. Är inte 150 ganska farligt om de helst vill få ner gränsen till 100?

Är det något man bör kolla närmare på med fläkt och så vidare?

Jag tror inte grannarna bytt tak, däremot har några andra gått ihop och tvättat sina tak osv. Men inte bytt. Ska fråga mer om det på nästa visning. Hur kollar man pappen? Eller ska man lämna det till besiktningsmannen?

Planlösningen är som så att på entréplan är det hall, kök, rum, vardagsrum och tillbaka till hallen (man kan gå igenom allt, så att säga). Vid hallen går trappen upp, och där är det som en liten korridor med sovrum på högersidan, badrum rakt fram och klädkammare till vänster. Luftluft-värmepumpen sitter ovanför ytterdörren och alltså ganska nära kök, vardagsrum och trappa.
 
harry73
Huset har bra energiprestanda som nästan ligger på nivå med nybygd hus. Radonhalten ligger under 200bq så det är under gränsvärdet.
Kolla att du inte har fuktproblem ( titta efter fuktfläckar och sniffa dig runt. Finns det kryputrymme, ta också en titt där. Det ska inte finnas spindlar i större omfattning, och inget mögel förstås.
Störste problemet är nog taket. Har du eternit, då är taket gammalt, och lever den på lånad tid. Nu är det hyfsad billigt att bli av med eternit, men man vet inte hur det är om 10 år. Sen är trägården förorenad med asbestfibrar.
Enklaste sätet att bli av med asbesten är att inte köpa huset. Vill du ändå köpa huset, ser då till att inte betala för mycket.
 
Tack så mycket för ditt svar, harry73. Vad menar du med att trädgården senare är förorenad? Är den det nu, eller om man byter tak?
 
harry73
När eternit åldras och när mossa växer på taket frigörs cement och asbestpartiklar, som faller på marken. Därför får man inte själv tvätta taket.
Så risken finns att det finns asbest i rabatterna och det är kanske inte så kul att rensa ogräs en varm och dammig sommardag
 
harry73 skrev:
Därför får man inte själv tvätta taket.
Var står det för någon stans?
Vad jag känner till så finns det inga restriktioner för vad en privatperson får göra för underhåll på eternitmsterial, eller rivning av eternitmaterial. Vad jag känner till så behöver man som privatperson inte ha någon typ av skyddsutrustning när man handskas med eternit.
Däremot är det bra om man kan följa arbetsmiljölagen.
 
O
harry73 skrev:
När eternit åldras och när mossa växer på taket frigörs cement och asbestpartiklar, som faller på marken. Därför får man inte själv tvätta taket.
Så risken finns att det finns asbest i rabatterna och det är kanske inte så kul att rensa ogräs en varm och dammig sommardag
Å fasiken inte visste jag att eternit fungerade så... det har jag aldrig hört talas om...Så du får gärna berätta var du läst det...
Tänk om det är som du säger då borde halva världen vara förgiftat... attans... blir till å köpa skyddsmask... innan jag kan gå ut :p
 
O
jaad skrev:
Hej!

Ska på en andra visning nästa vecka på ett kedjehus. Det finns dock lite som oroar, men eftersom vi inte är några hejare på sånt här så behöver vi lite input.

Kedjehus - 1 ½ plan.
Byggår 1976.
Boarea 116 m².
Energiprestanda 66 kWh/m² år.
Grund: Platta på mark.
Stomme: Trä.
Bjälklag: Trä.
Fasad: Tegel, trä.
Takbeklädnad: Eternit.
Utv plåtarbeten: Galvaniserad målad plåt.
Hängrännor: Galvaniserad målad plåt.
Fönster: 2-glasfönster, 3-glasfönster.
Ventilation: Mekanisk frånluft, självdrag.
Radon: 150 bq
Uppvärmningssystem: Direktverkande el, värmepump luft/luft.
Huvudsäkring: 20 A.

Det som oroar mig är radon (har barn också), direktverkande el sägs ju vara svindyrt.. Taket, är det bra så länge det är helt, så att säga? Eller bör vi räkna på att byta tak snarast?
Tja.. vad säger ni om detta?
Varför denna oro för radon? Du har ett radonvärde som ligger under gränsvärdet. Radon är inte speciellt farligt, om man inte röker... Läs på själv om radon på strålsäkerhetsmyndigheten. Det är för mig ända stället som borde vara hyffsat neutralt.... Sedan så kan du själv fundera på om du behöver oroa dig...
Vad jag menar är att det kan vara bättre att skaffa sig en egen uppfattning utifrån korrekt fakta istället för vad andra tycker... eller så...

Nu kände jag att lät lite negativ, men det var inte min tanke... Jag tänkte bara i all välmening...
Att jag säger att du inte behöver oroa dig är min uppfattning utifrån det jag läst om...
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Sen kan det vara bra att ta in fler åsikter om hur farligt eternit är......
 
O
harry73 skrev:
[länk]
Tja det var en källa men kanske inte riktigt så bra som jag hoppades på... Så ett tips... Försök hitta bättre källor i fortsättningen...
Men okej... det kanske inte är det smartaste att högtryckstvätta ett eternit tak...

Men nu vill jag gärna ha en källa på att det är till och med farligt med att bara ha ett eternit tak...
Att det i sig kan orsaka massa asbestfiber överallt...
(ett tips, inte expressen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
harry73 skrev:
[länk]
Den där husägaren tvättade inte taket själv utan han anlitade en firma som tvättade taket, då hamnar det i en helt annan dager eftersom det är ett företag som gör jobbet, då ska arbetsmiljölagen följas.

Man kan tvätta (eternit)tak på många olika sätt, vissa är mindre bra än andra sätt. Att tvätta med högtryckstvätt är i vissa lägen ett av dom mindre bra sätten.

Så återigen, var (i vilken lagtext) står det att man som privatperson inte får tvätta ett eternittak själv?
 
Redigerat:
AnneFi
Känner att jag inte behöver oroa mig för asbest i framtiden för skadan är redan skedd då jag har växt upp i ett hus från 20 talet med eternittak.

Har blivit matad med asbestpaj varje sommar de senaste 25 åren.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
O
AnneFi skrev:
Känner att jag inte behöver oroa mig för asbest i framtiden för skadan är redan skedd då jag har växt upp i ett hus från 20 talet med eternittak.

Har blivit matad med asbestpaj varje sommar de senaste 25 åren.
Asbestpaj är riktig delikatess... ;)
För smakens skull brukar jag dryga ut asbesten med frukt... eller är det tvärtom.... :D

Du behöver inte oroa dig! mer! Du har fyllt upp magsäcken med lagom mycket asbest så att man ska bli härdad :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.