Det känns som:
1) Brunnen är ok. Inte perfekt, men knappast heller så farligt.
2) Badkaret mot duschvägg är inte ok. De får byta modell? Att ni planerat med 28cm utrymme på ena, och 7cm på andra sidan har jag dock svårt att förstå. Går det inte att flytta badkaret lite åt andra håller? Tittar man på din toastolsbild ser det ut som det .. ?
3) Toastolen är uppenbart pga att man inte tänkt till om snedtaket innan. Det borde en erfaren person som hjälpte er planera ha sett. Det är ju dock bättre nu än om du slagit i huvudet .. Kan du sätta någon form av snygg snickarbyggd hylla bakom?
 
Hej Boan, jag rekommenderar att skaffa en oberoende besiktningman som checkar alla moment under bygget, inte endast slutbesiktningen.

X hade i deras badrumspaket en slutbesiktning. Vi antog att det var en oberoende. Efter att de installerat badkaret ringde vi och frågade vilket bolag som skulle göra slutbesiktningen. Då fick vi svaret att det var projektledaren själv som skulle göra det, alltså han som gav orden att installera badkaret även när vi hade sagt till han att vi inte gillade detta. Vi fick nog och beställde samma dag en oberoende besiktningsman. Besiktningsmannen fick göra en förbesiktning där han endast kollade på funktionalitet. Det blev punkter på badkaret, duschbrunnen, toaletten och skruvarna på väggen iaf. Projektet har varit stilla sen dess.
 
O
Hantverkaren har möjlighet att avhjälpa ett fel enbart ekonomiskt. I det här fallet så tror jag att de skulle kunna komma undan med en ekonomisk kompensation... Förutsatt att de löser badkaret... Det andra är mest av estetisk karaktär...
Dock ska man inte underskatta den delen... Jag tror inte att du får dom att bygga om badrummet bara för att toaletten är placerad som den är... Det är inte rimligt...
Skruvarna som går igenom väggen är naturligtvis deras skyldighet att åtgärda....
 
Hej Dr.L, bekymret är att X vill ge oss en "funktionell" badrum med flera estetiska defekter. Hur det hela sköts ger tydliga tecken på att de påskyndat arbetet utan att berätta om fel för att det inte ska bli för dyrt.
Jag tror att många här kan hålla med mig om att en kund lägger extra pengar på dyrare produkter och dekoration (kakel) för det estetiska.

Det vi vill är att få vår badrum som vi velat. Vi vill ha ett bra avstånd (minst 7cm) mellan duschen och badkaret, en centrerad brunn med max 0.5cm offset och att de ska flytta fram väggen så att den hamnar närmare toaletten. Jag har t.o.m letat fram projektledarens chef och startat mejväxlingae, men fått som svar att det inte är aktuellt att åtgärda felen då felen är av estetisk karaktär. Han vill att de ska få fortsätta med arbetet för att sedan prata om kompensation. Ett långt svar skickade jag iförgår o han sa att han skulle återkomma nästa vecka.

Det är inte längre vårt badrum som X försöker ge oss, det är ett experiment. En kompensation är en temporärt alvedon som endast löser ekonomiska problem för X.
 
Hej seniorkonsult, som vi förstått i efterhand så ska toaletten vara framförskjutet pga det snea taket. Vi fick inte denna information i förtid från X. De valde att flytta fram toaletten utan vår vetskap. X informerade detta i efterhand genom att låta oss se resultatet. Skulle de informerat den stora planerade avvikelsen så skulle vi då kommit fram till lösningen att flytta fram väggen när den då inte ens fanns nån vägg. Och det är det som vi vill nu.

Kul att Xs "profetionella" ingenjörer visade oss en 3D skiss av badrummet i förväg där toaletten var placerat nära väggen för att sedan göra ändringar från planeringen utan vår vetskap.
 
Redigerat:
TS.

Angående alla fel utom ett är det enda rimliga en kompensation.

Dock något som är väldigt viktigt är att kolla så verkligen brunnen sitter riktigt. Saknas regelverk runtom är det stor risk för rörelser som kan förstöra tätskiktet.
 
Hej Pumba, tack för input.

Lustiga kapningar kan sitta bra. Men vi fick inte ens välja det. De höll tyst och fortsatte arbetet tills att vi upptäckte felet genom att se resultatet. Försökte de gömma felet från oss genom att inte dra uppmärksamhet till den under utförandet? Mycket kunde ha fixats under arbetet ifall de haft en bra kundsmoral (hittar inte bättre ord).
Jag undrar hur bra profetionella rörmokare är på att upptäcka felcentreringar som de själva sätter fram. X har ju själva installerat vattenledningarna och avloppet också.

Toalettstolens position förstod vi efter att vi sett resultatet. Igen, de höll tyst om ändringen och lät oss se resultatet. Sedan berättade X deras motiveringar för oss.

Är de verkligen inte skyldiga i att åtgärda deras fel? Fel som kunde ha lösts i förtid ifall de haft en bra kundsmoral.
 
Hej elpaco,

1) jag förstår att det skulle va ok ifall X inte haft kontroll över brunnens position. Men i det här fallet så har de haft kontroll över allting. Jag tror på att rörmokare borde va kapabla att se centreringar på de rör som de själva installerat.

2) det är "profetionella" designers som tagit fram planeringen. Badkaret är en 150x150 bubbelbadkar. De har föreslagit en ny modell, men ska de verkligen kunna få göra så? Alltså, att påskynda ett arbete, inte informera kunden om pågående ändringar och fel, bygga ovanpå felen, se resultatet, och sedan försöka göra små kompenseringar? Vad hjälper en 3D skiss av badrummet? Det hjälper nog X att fulsälja (ursäkta negativiteten där)

3) Snetaket finns även på 3D skissen. Nu är det inte toalettens position som är problemet, utan det är att de inte sagt nåt till oss i förväg. En hylla bakom toaletten är otänkbart för oss med tanke på det fina dyra kaklet bakom, som valdes speciellt endast för toalettens vägg. Den ska synas. Vi har sagt att vi vill att de ska flytta fram väggen eller bygga en till vägg ovanpå den befintliga, men de vägrar.

Jag kommer lägga bilder på de fina 3D skissarna i denna tråd när jag väl kommit hem.

Har X verkligen ingen skyldighet i att åtgärda deras icke-iförväg-informerade ändringar?
Jag tycker inte att snabba enkla ekonomiska konpenseringar är lösningen till långvariga defekter.
 
Betoz skrev:
Hej Pumba, tack för input.

Lustiga kapningar kan sitta bra. Men vi fick inte ens välja det. De höll tyst och fortsatte arbetet tills att vi upptäckte felet genom att se resultatet. Försökte de gömma felet från oss genom att inte dra uppmärksamhet till den under utförandet? Mycket kunde ha fixats under arbetet ifall de haft en bra kundsmoral (hittar inte bättre ord).
Jag undrar hur bra profetionella rörmokare är på att upptäcka felcentreringar som de själva sätter fram. X har ju själva installerat vattenledningarna och avloppet också.

Toalettstolens position förstod vi efter att vi sett resultatet. Igen, de höll tyst om ändringen och lät oss se resultatet. Sedan berättade X deras motiveringar för oss.

Är de verkligen inte skyldiga i att åtgärda deras fel? Fel som kunde ha lösts i förtid ifall de haft en bra kundsmoral.
Ibland är det svårt att centrera en brunn för att det går bärande reglar i vägen och kan kosta en del och åtgärda. Givetvis skall detta tas upp med kund innan. Jag skulle nog vara mera orolig över underarbetet om dom skall hålla på så här.
 
Hej Odjuret, tack för input.

Just df har jag börjat mejlväxla med projektledarens ställföreträdare (och jag kmr nog ta mig längre uppåt).

Efter alla svar jag sett på tråden verkar det som att ingen vikt läggs på projektets utförande under en reklamation, utan det mest handlar om hur det ser ut på slutet. Detta har gett mig bilden av att det finns motiv för att projekledaren ska vilja påskynda bygget när han själv var medveten om felen. Arbetarna är nog också medvetna om motivet och därför får de ta rätten i att inte informera om tidiga avvikelser. Det är helt enkellt dåligt "kundsmoral".

Japp skruvarna på väggen sa de att de ska göra en undersökning först.
 
Theclan skrev:
Ibland är det svårt att centrera en brunn för att det går bärande reglar i vägen och kan kosta en del och åtgärda. Givetvis skall detta tas upp med kund innan. Jag skulle nog vara mera orolig över underarbetet om dom skall hålla på så här.
Hej Theclan, tack för ditt input.

Duhar rätt i varje ord där. Det är underarbetet som oroar oss också. Efter så många undanhållna ändringar är det självklart att man tappar förtroendet på att det är ett badrum av kvalitet. Finns det kanske fler fel som de inte nämnt? Det kommer de nog aldrig säga. Tänk dig att X hade planerat att ha deras egen projektledare som besiktningsman. Det ger bara en bild av att de försöker hålla sig safe.
 
huggan skrev:
TS.

Angående alla fel utom ett är det enda rimliga en kompensation.

Dock något som är väldigt viktigt är att kolla så verkligen brunnen sitter riktigt. Saknas regelverk runtom är det stor risk för rörelser som kan förstöra tätskiktet.
Hej huggan. Jag har börjat förstå att konpensation brukar vara "lösningen" till ändringar som inte diskuterats med kunden.

Japp, och det enda jag får göra är att hoppas på att de gjort ett felfritt arbete där under. Pålitelsen på arbetets kvalite är helt borta.

Tack för input.
 
Betoz skrev:
Hej huggan. Jag har börjat förstå att konpensation brukar vara "lösningen" till ändringar som inte diskuterats med kunden.

Japp, och det enda jag får göra är att hoppas på att de gjort ett felfritt arbete där under. Pålitelsen på arbetets kvalite är helt borta.

Tack för input.
Är inte detta riktigt måste man riva hela golvet.
 
Större firmor brukar ha egna "besiktningsmän" om man nu kan kalla dom det. Har du inga kort under byggnadstiden?
 
huggan skrev:
Är inte detta riktigt måste man riva hela golvet.
Är de skyldiga i att lämna beskrivning på hur det ser ut under?

Vi har inte fått någon riktig förklaring till varför brunnen sitter så. (Mer än 3cm offset) Projektledaren sa att han tror att det kan ha funnits en regel i vägen och att brunnen därför fått flyttas. Detta sa han efter att vi fått se resultatet. Detta diskuterades alltså aldrig med oss innan. Vi vet att det inte fanns nån regel i vägen. Efter flera klagomål från oss sa projektledaren att de ska göra en undersökning tsm med rörmokaren för att få reda på motivet. Vi har inte hört något om det än. Nu när jag kommit på det så tänker jag skicka iväg en påminelse om just detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.