Hej!

Jag skall gjuta ett par betongmurar på berg som skall utgöra grund för en gäststuga på 30 m2. Platsen är svårtillgänglig, kommer inte fram med med betongbil. Kan dock köra nästan fram till byggplatsen med minidumper, men inte ända fram. Fick tips om att jag då kunde köra fram grus, cement o makadam, blanda i tombola och tömma ned i en pumpficka och sedan pumpa upp till byggplatsen som ligger ca 3 meter ovanför blandningsplatsen.

Vet någon hur det fungerar med en sån där mobil betongpump? Funkar det överhuvud taget att pumpa betong med makadam? Vad kan det kosta att hyra en sådan en helg?

Tacksam också för ytterligare info, det är så länge sedan jag gjöt betong att jag glömt blandningsförhållanden, skall jag blanda gjutgrus och cement i förhållande 5:1 för att få stark betong? Det handlar om 2 murar som är ca 20 cm höga i "låga änden" och ca 140 cm i andra änden (berget sluttar). Bredd 22 cm där uppe, 35 cm vid foten där det är 140 högt, har alltså format lite koniskt på insidan. Har satt ordentligt med dubb i berget.

Tacksam för hjälp!
/Micc
 
Hej!

Intressant frågeställning!
Jag har aldrig hört talas om att man kan hyra en betongpump och blanda själv men det är förstås inte omöjligt!
Jag ser ett problem dock om du skulle lyckas hyra en pump!
En tombola rymmer ju vanligtvis inte särskilt mycket så det skulle komma en skvätt ur slangen sedan får man springa o blanda igen alt. vänta medans någon annan blandar en sats till om och om igen.
Är det varmt ute så brukar det ganska ofta strula när man pausar pumpningen också.
Dom 3 vanligaste pumparna och dom enda jag känner till är "Citypump" då har betongbilen en pump monterad på bilen, "vanlig pumpbil" då är det en lastbil som har en pump monterad och betongbilen tippar betongen i pumpen, den 3:e varianten är en liten minipump som dras efter en personbil och den använde vi oss av senast i dag på ett jobb då vi hade 18m2 betong som skulle ner i en källare. Pumparna samt slangen är extremt dyra, den lilla pumpen som vi hade i dag och är stor som en mindre släpvagn kostar runt 600 000 och slangen kostar ca 1000 kr metern så jag är väldigt tveksam till att någon firma hyr ut dom till privatpersoner men jag kan ha fel!
Hoppas jag inte låter allt för negativ och uppdatera oss gärna hur det går :)
 
Du kommer inte hinna blanda i den takt det behövs för att mata en pump.
Blandning brukar vara 1:3
 
Ni har rätt - fick tag i snubben jag blivit tipsad om, men det var som Ni skriver. Den hyrs inte ut annat än med personal (2 gubbar behövdes sa han) och han sa också att det inte duger att blanda med en liten tombola. Måste vara en traktordriven stor tombola i så fall. Det hela skulle också bli ordentligt dyrt, över 10 000 kr ink moms för en timmes pumpning (inkl etablering, 1 timmes förberedelse och 2 timmar rengöring).
 
Stefan N !

Är Du säker, brukar det verkligen vara så "fet" blandning som 1:3 ??
 
Micc skrev:
Stefan N !

Är Du säker, brukar det verkligen vara så "fet" blandning som 1:3 ??
Nej, det verkar vara fel
Normalt ligger cementmängden på mellan 300 och 400 kg/m3 betong.
Om man då räknar på 400 så blir relationen 400/2400 dvs ca 1:6
Om då handblandar så kan man lägga sig på mellan 1:6 och 1:5 om man känner sig ngt osäker på hur noga det blir mätt.
 
Det kanske fortfarande är för stort, men jag fick nyligen gjutet en platta på 50 m2 på en otillgänglig plats med hjälp av en traktorblandare. Karet tar ca 1 ton betong, och i mitt fall var hela gjutningen avklarad på ca tre timmar.

Screen Shot 2014-11-21 at 16.28.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Betongbil å kranbil med basker?
 
Traktor och stor blandare gör att kostnaden stiger ytterligare en del - och fortfarande skall jag ju köpa cement på det...

Kranbil kommer inte fram till området. Det finns en liten enkel stig/körväg tillräcklig för att dra ned en mobil pump. Men maskinkostnaderna drar ju iväg såpass att jag skall lyssna vad det kan kosta att ta en betongbil med pump som förhoppningsvis kan stå på närmaste plats dit en tung bil kan ta sig - det är 40-50 meter från bygget. Skiljer det inte mycket så blir det ju värt det med tanke på hur mycket arbete man spar!
 
Hur mycket btg går det åt, 5-6kbm?
 
Dags att överväga att gjuta plintar och kanske mura med Leca i mellan för en någorlunda liknande konstruktion? Då kan du köra tombola för det du måste blanda och du får kånka block som i alla fall är lite lättare
 
Är väl bara att göra som de brukar göra utomlands vid svårtillgängliga ställen.

Betongbil kommer med betongen -> lastar över till minidumper eller mindre lastmaskin som kan ta sig nästan ända fram där ett gäng får köra sista biten med skottkärror om det inte går att komma ända fram.

Billigare än så lär det knappast bli för denna lilla betongmängd.
 
cem77 skrev:
Är väl bara att göra som de brukar göra utomlands vid svårtillgängliga ställen.

Betongbil kommer med betongen -> lastar över till minidumper eller mindre lastmaskin som kan ta sig nästan ända fram där ett gäng får köra sista biten med skottkärror om det inte går att komma ända fram.

Billigare än så lär det knappast bli för denna lilla betongmängd.
Jag vet inte vad du brukar betala, men när jag kollat på priser på så lite betong så brukar de bli orimligt dyrt.
Allt under full bil brukar det tillkomma extraavgifter på här i stan iaf.


En fördel med att blanda själv är om det skulle inträffa nått med formen, har sett både 1 och 2 misslyckande av grannar där formen gett vika när de börjat fylla på från betongbilen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.