P
P
Googlade lite och ser nu att Kulturfönster i Norrland numera är Bostadens Dörr&Fönster
 
P
Nu blir jag ändå mer förvirrad, klickar jag på pdf'n med produktinformation så är den märkt med Bostadens Dörr&Fönster, inte Effekt fönster.
Bra pris på dem och det jag köpte för något år sedan har jag inget att klaga på så det får nog bli dessa fönster.
45000:- för 9st kopplade 2+1 glas med 2 kittade spröjs.2-luft 4st 10x13, 3st 8x13 och 2st 3-luft 14x13.
Undrar bara om det kommer se konstigt ut med 2-luft fönster i olika storlekar?
 
Redigerat:
Hur har du gjort? har du beställt fönster från Effektfönster?

Jag kommer inom de närmsta dagarna bestämma mig för en leverantör av 2+1 fönster med kittad spröjs. Bostadens Dörr & Fönster (Effektfönster/Kulturfönster i Norrland) ligger ju onekligen bra i pris!
 
Tja!
Jag undrar bara varför händer det så att folk köper fortfarande trä fönster?
Det är så svårt för mig att förstå.
För det första är dem dubbelt så dyra som PVC.
För det andra har dem sämre u-värde.
...är att man måste renovera dem rätt ofta.
...dem är absolut inte inbrottsäkra.
och så kan man gå i evigheter och berätta om svagheter.
Det ända som är bra med trä är att det är trä men...
Är det inte bättre att istället för trä fönster använda pvc och med dem pengarna man sparar på bygga en vintergård och vila i gröna rumet året runt även om det ligger 1 meter snö utanför huset?

Kan någon snälla förklara det för Mig?
 
Den främsta anledningen för mig är att få fönster med den ursprungliga känslan som man får av träfönster med kittad spröjs. Är det dessutom bra kvalitet på virket tror jag inte underhållet är något större bekymmer. U-värde på 1-1.2 är dessutom mer än tillräckligt för mig.
En annan fråga: Hur kommer plastfönstren se ut efter 25 år? Som gamla utemöbler, svarta och matta?
 
  • Gilla
Adrian_G och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tillägg i debatten angående Effektfönster. De har tidigare sålt fönster från "Bostadens Dörr & Fönster" under eget varumärke. Nu har de tydligen bytt produktionsanläggning till en i Polen. Så länken på hemfints hemsida till Bostadens Dörr & Fönster stämmer inte. Tror att den försvinner inom kort.
 
P
eeekarlsson skrev:
Hur har du gjort? har du beställt fönster från Effektfönster?

Jag kommer inom de närmsta dagarna bestämma mig för en leverantör av 2+1 fönster med kittad spröjs. Bostadens Dörr & Fönster (Effektfönster/Kulturfönster i Norrland) ligger ju onekligen bra i pris!
Hej,

Nej det blev från Bostaden, fd Kulturfönster i Norrland. Då hemfint inte ens svarade på mina mail kändes det så där och deras fönster kommer inte från Bostadens längre, Polen kanske?
 
P
RaffeWoz skrev:
Tja!
Jag undrar bara varför händer det så att folk köper fortfarande trä fönster?
Det är så svårt för mig att förstå.
För det första är dem dubbelt så dyra som PVC.
För det andra har dem sämre u-värde.
...är att man måste renovera dem rätt ofta.
...dem är absolut inte inbrottsäkra.
och så kan man gå i evigheter och berätta om svagheter.
Det ända som är bra med trä är att det är trä men...
Är det inte bättre att istället för trä fönster använda pvc och med dem pengarna man sparar på bygga en vintergård och vila i gröna rumet året runt även om det ligger 1 meter snö utanför huset?

Kan någon snälla förklara det för Mig?
Därför att plastfönster helt enkelt är fula :) och kommer aldrig in i mitt 20-talshus i alla fall.
 
  • Gilla
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
RaffeWoz skrev:
Tja!
Jag undrar bara varför händer det så att folk köper fortfarande trä fönster?
Det är så svårt för mig att förstå.
För det första är dem dubbelt så dyra som PVC.
För det andra har dem sämre u-värde.
...är att man måste renovera dem rätt ofta.
...dem är absolut inte inbrottsäkra.
och så kan man gå i evigheter och berätta om svagheter.
Det ända som är bra med trä är att det är trä men...
Är det inte bättre att istället för trä fönster använda pvc och med dem pengarna man sparar på bygga en vintergård och vila i gröna rumet året runt även om det ligger 1 meter snö utanför huset?

Kan någon snälla förklara det för Mig?
Får alltid "Polen/Spanien/USA" känsla när jag ser pvc.. sjukt fult tycker jag att det är. Måste finnas en anlednig till att de stora företagen inte försöker att ge sig in i den marknaden, B-känsla rakt igenom. Samt att man vet att det kommer vara omöjligt att hitta en reservdel om 15år..


Mvh fremax
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Har pratat med "Bostadens Fönster och Dörr". De har historiskt tagit sina fönster från en fabrik i Lettland, nu verkar de byta till en fabrik i Litauen med (enligt dem) bättre kvalitet på virket. De har inte fått fram exakta priser från den nya fabriken ännu, därför har jag inte fått någon offert att ta ställning till.
Men frågan är om det är någon skillnad på polska fönster från Hemfint eller Litauiska fönster från Bostadens...
 
P
Jaha där ser man. Trodde man fick svensktillverkade fönster när företaget heter Kulturfönster i Norrland :(
Alternativet är väl fönster trån tex RM eller Vinäs men de är ca 30-35% dyrare. Nåja jag har ju köpt av dem förut och är nöjd så det blir säkert bra. :rolleyes:
 
Vill inte ta gift på att det alltid varit så, kan ju kanske ha varit annorlunda förut. Många namnbyten och fabriksbyten som florerat kopplat till dessa fönster...

Det låter bra att du är nöjd! Det ger mig bra input! Skulle säga att RM ligger närmre dubbla priset på min offert.
 
P
Var det offerten från Hemfint eller Bostaden? Hemfint låg nästan 15% under Bostaden för mina 9 st fönster.
 
Jag har inte fått någon slutlig offert från Bostadens ännu, de håller på att räkna tillsammans med sin nya fabrik.

Hemfint låg ca 50% under RM (20 st fönster)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.