Två bilder på två olika boxar, den som kopplade, var väl inte elektriker med tanke på avsaknad av klamring etc. så vet du vem som gjort det då kan det bli problem med rättvisan gissar jag.
 
Jag brukar ju inte vara så imponerad av "dolda fel" anmälningar här. Men detta tror jag inte att man kan avfärda så direkt rakt av. Nu är det ju lite svårt att avgöra hur mycket som gått att se innan man skottar undan isoleringen. Om där bara finns några flexslangar synliga, så är jag inte så övertygad om att detta inte skulle vara dolt.

Själva installationen ser rent ut sagt för d...g ut, inte bara att den är dold. Där finns en del direkt regelvidriga färgval också.
 
Spontant skulle jag oroa mig för kondensproblem om det går flexslangar över isoleringen som sen går ner till kopplingsdosorna. Borde kunna bli en del fukt den vägen.

Dolt fel är jag mer skeptisk till, kombinationen av avsaknad av dosor i våningen under och att flexslang sticker upp ur isoleringen skulle få mig att gräva lite i isoleringen.
 
Det är mer norm än undantag att det inte finns kopplingsdosor synliga i ett hus. De flesta kopplingar görs i takdosor, som döljs av armaturer. Det var en av elektrikerna som skrev på elforumet här tidigare att mer än två kopplingdosor i en villa, så har man misslyckats.

Och inom ramen för undersökningsplikt, så är man inte skyldig att ta dit en elbesiktning. Bara om det finns något som en "duktig lekman" kan se som indikerar att det kan finnas problem med elinstallationen. Då skall man göra en fördjupad undersökning, med proffs.

Och det är väl där jag misstänker att detta fall kanske missar. Om det ser ut så under isoleringen, så har jag svårt att tro att det inte finns något synligt, någonstans i huset som man vid en nogran undersökning borde reagera på, även om man inte är elektriker.

Den som har gjort det här har inte varit i närheten av en behörig elektriker. Därmed inte sagt att det är hempul av fastighetsägaren, det kan lika gärna vara en byggfirma som tycker att elektriker är för dyrt, och låtit en snickarlärling göra elen (för han är för dålig som snickare).

Av det som syns på bilderna så ser jag inget som är uppenbarligen akut farligt. Skall då möjligen vara kondensrisken som påpekats här, eller möjligen de skumma färger som använts. Tänker på den rosa tråden som verkar användas både som skyddsjord, och annat i samma dosa. Illa nog att den används som skyddsjord, men dubbelanvändningen (om jag ser rätt) är nog att betrakta som snudd på kriminell.
 
Redigerat:
Kan någon eljocke berätta vad som är fel här, installationsmässigt olagligt menar jag? Förutom att det ser lite slarvigt ut etc.

Kondens blir det när man drar upp rör genom isoleringen, inte om dom håller sig på varma sidan. Har själv installationer på vinden för spottar och då är kopplingsboxar etc uppdraget väl synligt, även rör för antenn sticker upp ovan isoleringen. I några av dessa rör, företrädelsevis tomma rör, blir det kondens. Jag skulle hellre ha kopplingarna och röravslut i botten på isoleringen för att slippa detta.
 
Nu är jag iofs inte "eljocke" men:

Kopplingsdosor skall vara lätt åtkomliga för inspektion och underhåll. Detta att de göms under isoleringen är ett regelbrott.

Sedan så uppfyller installationen inte grundkravet om att vara överskådlig. Vi har ett samelsurium med trådar som kommer in i en och samma dosa. Ser nästan ut som en elcentral, utan säkringar.

Vi har som sagt de skumma färgvalen, skyddsjord skall vara gulgrön över hela sin längd.
 
Inte heller jag är en elektriker. Som lekman skulle jag säga -
gul/grön ska vara skyddsjord! I alla nyare installationer.
Jag har fått för mig att en dosa FÅR vara dolt med förutsättning att platsen är välmarkerat.
Samt att det står även i elförteckningen vid elcentralen.
 
csu skrev:
Vi flyttade från vårt gamla hus i våras. Den nya ägarens elektriker har hittat några dolda kopplingslådor i isoleringen som inte är tillåtna och frågan är om det är ett dolt fel eller inte. Den stora lådan kan man tycka inte borde vara så svår att hitta med tanke på att det går upp ett antal flexslangar över isoleringen.
[bild][bild]

Någon som har några idéer om detta? Det finns inga kopplingsdosor i väggarna på våningsplanet, så jag tycker det känns rimligt att man borde förstå att exempelvis transformatorer måste vara placerade någonstans. Gör detta någon skillnad i frågan om dolt fel eller inte?
Han hittade dessa nu. Men inte vid besiktningen? Då kan det inte vara dolt!
Köparna borde undersöka detta före köpet!
Då hade Ni kunnat jämka priset eller åtgärda felet själva.
 
Hur kan alla vara så säkra på att det är elektrikern som gjort fel? Jag tycker det ser nygjort ut alltihopa. Kopplingsdosorna kanske var helt inspektionsbara när de gjordes. Sedan har någon annan kommit på att skotta sågspån över alltihop.
 
Inte bara rosa som används som skyddsjord, även en lila tråd har fått agera jord i den lilla dosan. I det stora ormboet ligger det istället lila trådar ihop med brun...... Dolt eller inte, regelvidrigt eller inte, det där ser ju förjävligt ut. Har någon tänkt att det varit skönt att bli av med de udda färgerna på kabelhyllan eller varför gör man såhär?

Sorry för off-topic... I sakfrågan om dolt fel har jag inget att tillföra... Ska sluta störa nu. :D
 
Atom skrev:
Han hittade dessa nu. Men inte vid besiktningen? Då kan det inte vara dolt!
Köparna borde undersöka detta före köpet!
Då hade Ni kunnat jämka priset eller åtgärda felet själva.
Du kan väl läsa på lite om dolda-fel innan du uttycker dig så säkert. Dolda-fel är inte bara dolda om de inte kan upptäckas vid en besiktning. Det finns andra orsaker till att de anses vara dolda.
 
injonil skrev:
Du kan väl läsa på lite om dolda-fel innan du uttycker dig så säkert. Dolda-fel är inte bara dolda om de inte kan upptäckas vid en besiktning. Det finns andra orsaker till att de anses vara dolda.
Hoppas det duger att jag svarar med en länk.
https://www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/April/Ingar-el-fel-i-dolda-fel/

Citerar lite
"Att besiktningsmannen inte kontrollerade värmegolvet, berodde sannolikt på att sådan kontroll inte ingick i hans uppdrag. En s k överlåtelsebesiktning omfattar enbart delar av köparens undersökningsplikt. Det kan med andra ord även vara motiverat att ex vis anlita en elektriker för att kontrollera elsystemet i byggnaden, eller anlita en skorstensfejarmästare för att undersöka rökgångar."
 
Dolt fel kan även vara fel som går att upptäcka vid en besiktning men som man inte förväntar sig utifrån husets ålder, skick eller konstruktion.
 
Jag håller med Atom faktiskt. Sen kan ju ingen här vara 100, men om en fackman kunde hitta detta omgående, utan förstörande åtgärder är det inte dolt. Om det krävdes att golvet sågades sönder så kan det ju ev vara dolt. Om en massa andra premisser uppfylls om skick och ev upplysningar och indikationer....
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Och jag håller med hempularen om att det inte alls är solklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.