Hej där,

Jag är ny här, och är ute efter lite råd. Vi beställde ett badrumspaket från X för några månader sedan. De fick bygga badrummet från noll (isolering och reglar) i vår övervåning. Alltså fick de göra allt från grunden, dvs vattenledningar, el, avlopp, golv, väggar, allt.
Allting var perfekt, eller det trodde vi, tills att vi började se fel komma fram en i taget. Bilder på de två största felen är bifogade.

2014-11-20 21.40.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-11-20 21.41.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första bilden visar duschbrunnen. Det är minst 3 cm offset på den samt att locket inte följer någon centrering alls. Vi vet att det inte finns någon regel under golvet på 25cm radie från brunnens center. X har inte kommit med något förklaring än.
Den andra bilden visar duschkanten och bubbelbadkaret. Enligt deras ritningar så var det planerat att ha 7cm avstånd mellan de. Nu trycker de mot varandra. X säger att de inte visste att badkaret inte skulle få plats. Badkaret är en av deras egna produkter.

Vi fick nog när vi såg alla fel komma upp och vi pausade projektet. X vill fortsätta arbetet, städa och ge oss kompensation. Vi har sagt att vi inte accepterar detta och vill att de ska åtgärda felen, att vi inte vill ha någon kompensation. Deras argument till att inte åtgärda felen är att de är endast av estetiska karaktär och att det därför inte är aktuellt att åtgärda dem. Dessutom har ett 5-tal skruvar gått igenom till rummet bredvid och skadat får fina vägg.

Projektet har stått stilla i en månad nu (90%). Jag undrar om det är någon där ute som har varit i samma situation, och hur de löst det? Vet någon ifall vi har rätt i att X borde göra om?

Det känns som att de undanhållit felen från oss för att bygga klart och säga hejdå. Jag svarar gärna på fler detalj frågor.

Tack i förhand :)
 
C
Betoz skrev:
Den första bilden visar duschbrunnen. Det är minst 3 cm offset på den samt att locket inte följer någon centrering alls.
Att slukristen inte är centrerad över brunnen är inga konstigheter så länge det inte är mer än att vattenlåset kan tas ur utan problem. Man gör så för att få en lämplig passning mot golvplattorna.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hej, tack för ditt svar. Jag förstår det du säger, men det är brunnens position som är problemet. X har installerat både brunnens avloppssystem och duschens vattenledningar. X har också lagt golv och kakel. Är det acceptabelt att det ska sluta på det viset? de fick ju ett helt rum från scratch. Hur mycket offset är acceptabelt när X också fick designa hela badrummet? :/ Har de rätt att undanhålla information om sådana fel utan att fråga oss om design lösningar?
 
Kan man lyfta ur insatsen ur brunnen är det inget fel. Möjligtvis ser det inte så snyggt ut. Ser ut som den inte kunde centrera den mot bården på väggen utan att insatsen skulle ta i. Fel skulle vara det du skriver om reglar då brunnen ska stödas av kottlingar runt om men då måste du leta fram någon bild från byggtiden som visar det
 
C
Betoz skrev:
det är brunnens position som är problemet
Klart det går att få allt att linjera och centrera om man har tur eller detaljplanerar plattsättningen innan brunnen placeras. Vilken man enligt min uppfattning normalt inte gör.

Badkaret däremot ser ju inte så snyggt ut. Var försvann de 7 centimetrarna? Var rummet felmätt, eller var badkaret eller duschväggen större i verkligheten än på ritningen?

Att de har borrat igenom väggen till angränsande rum är väl uppenbart en skada som skall återställas till ursprungligt skick. Vägrar de även att fixa detta?
 
Vi är säkra på reglarnas position, hur de försökt lösa det vet inte vi. Men har byggare verkligen rätt att göra ändringar utan att först informera kunden? De kunde ha flyttat både kakel o duschen men de valde att hålla tyst. Finns det inga regler om hur information ska skötas eller kunde de lika gärna ha flyttat brunnen med ytterligare 5cm med allt rätt? Till exempel flyttades toalettstolen hela 15 cm från planerad position utan vår samtycke. Och nu vill de avsluta jobbet. Får de verkligen göra så? Finns det inga rättsliga vägar? Får de verkligen "leka" med kundens badrum?

Deras försvar är att "det är funktionellt".

Tack för ditt svar btw
 
Hej cpalm, tack för ditt svar. Nedan är en utzommad bild av duschen. Man kan se att plattsättningen är anpassad efter duschen. Så jag tror inte att plattsättningen var något problem för dem. Jag tror inte heller att centreringen av duschen efter brunnen borde va så svårt för en erfaren rörmokare. Saken är att de valde att fortsätta utan att notifiera oss.

Badkaret var större än på ritningen. Och det är deras egen produkt och ritning. De har försökt övertala oss att det inte är några problem; att det är funktionellt. Det är t.o.m badkarets högtalare som trycker mot duschen. De installerade badkaret även när vi sa att detta inte gillades. "Oroa er inte, vi fixar detta" sa de. Nästa dag hittar vi den installerad och man ser att det finns påfrestningar. Får de verkligen installera med påfrestningar? Även när vi sa att vi inte gillade situationen? Deras lösning är att flytta högtalaren till andra sidan.

Väggen sa de att de ska undersöka om det var deras fel först (vilket vi är 100% säkra på). Man borrar inte i ett tomt rum och förstör sin egen vägg väl? Rummet intill är ett sovrum.

2014-11-21 00.20.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om jg missförstår något här. Men att själva brunnen och slukrisken inte är centrarde mot varandra är som sagt inget funktionellt problem så länge man kommer åt insatsen i vattenlåset. Det är inget man överhuvudtaget ser utom när man rensar brunnen.

Skärningen av klinkerplattorna, centreringen mot plattorna kunde klart ha varit bättre. Men det är svårt att se från bilden om plattorna måste linjera mot något annat också. Personligen tror jag inte att detta är något som någon kommr att reagera över när slukrisken är färdigmonterad.

Placeringen av duschväggen mot badkaret, ser klart illa ut. Vad är det för rund platta man ser där?

OM man hade placerat väggen ex. 10 cm från badkaret, hur hade blivit då med duschen?

Ett funktionellt problem ser jag där, det kommer att bli svårt/omöjligt att putsa glasytan där. Det hade jag inte accepterat. Det borde gå att rätta till genom att byta badkarsmodell till en med lite mindre bullig sida. Jag har svårt att se ngn annan realistisk lösning på problemet.

Jag misstänker att en flyttning av väggen får stora konsekvenser på plattsättningen? OM den går att flytta, och man ex. kan byta ut några plattor där skruvhålen sitter. Så kanske det är en lösning, eller byta badkarsmodell.

Att ex. få firman att riva allt och börja om tror jag att ni dels inte kommer att lyckas med, dels OM du lyckas med det så kommer du att ha en lång och brant uppförsbacke, troligen inte värt det om man kan få till en acceptabel lösning med enklare medel.

Edit: Skrev det där om att linjera mot ngt. annat innan jag såg sista bilden
 
Redigerat:
C
hempularen skrev:
Men det är svårt att se från bilden om plattorna måste linjera mot något annat också.
Jepp, exakt det som är grejen. Men nu när man ser översiktsbilden ser man ju att det svarta fältet linjerar snyggt med de inbyggda tappvattenrören och blandaren. Däremot linjerar inte brunnen med dessa. Så det är inte ett problem med plattsättningen. Plattsättaren har tvärtom kompenserat så gott det går med placeringen av slukristen. Frågan är ju då varför inte brunnen placerades mitt för tappvattnet? Kan ju finnas goda anledningar eller så är det bara överseende eller slarv. Personligen tycker jag dock resultatet ser bra ut trots detta.
 
Hej hempularen, tack för svar.

Är det verkligen så svårt att centrera en dusch med brunnen? skulle vi få fått reda på detta i förtid skulle vi kunnat lägga ett par rödingar för lite extra justering. Men nej, de valde att vara tysta om detta.

På andra väggen av duschen är det ca 28cm, så där fanns det gott om plats. Den runda plattan är en högtalare.

Så, fel kan endast baseras på fel i resultatet och inte på fel under hela projektet? Som t.ex brist på kommunikation och försök till ful-sälj? De installerade badkaret utan vårt samtycke. Förslag om en annan badkarsmodell kom efter att de installerat och insett deras fel. Slutföra en installation med påfrestningar låter inte som en bra sälj. Det låter mest som "bråttom, innan kunden säger något mer".
 
Tänkte nämna toalettstolen med. Bild nedan. Det var planerat att den skulle sitta ca 15cm mer till vänster (närmare oss) och 5cm från väggen. Resultatet blev 15 cm från väggen och 15 cm till höger. De förklarade för oss att väggavståndet hade med taket att göra. De fattade ett beslut utan vårt samtycke. Igen här, kommunikation, de kunde ha sagt detta i förtid. Då skulle vi valt att flytta fram väggen för att inte ha den stora mellanrummet. De backade toalettstolen med 2 cm. Nu vägrar de flytta fram väggen. De 15 cm till höger har de ingen förklaring till. Ingen regel var i vägen där heller.

2014-11-21 01.15.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Vi förstår det med väggavståndet, problemet är att de har gjort som de vill utan att säga något.
 
Redigerat:
B
När jag läser detta och snart själv ska göra badrum inser jag ju att det enda som funkar är att ha stenkoll själv....och vara påläst...
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Berätta istället vad som är det verkliga bekymret? Dom har helt klart gjort en miss när dom inte har berättat för er om ändringarna. Men lös det genom en ekonomisk kompensation. Vill du riva hela badrummet för att flytta wc?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fungerande
  • Laddar…
Hej!
Det finns anslutningsdelar till avlopp som förskjuter anslutningen i olika mått. Kolla att montera en sådan så kan du i alla fall komma lite närmare väggen.
 
Jag vet inte men det enda som jag ser som ett problem i denna tråden är att badkaret står för nära duschväggen och skruvarna som går ut på andra sidan
Att brunnen inte centrerar är ju någon som aldrig kommer synas, det hade ju blivit en massa lustiga kapningar om de flyttat gallret så det centrerade bättre.

Toastolen är ju också bra att de gjorde så med, med tanke på att ni ha snedtak kan det ju bli rent av jobbigt att utnyttja toan, personligen vill jag inte slå huvudet i taket varje gång jag går på toa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.