Min mor har införskaffat ny torktumlare, med vanlig stickpropp. På badrumsväggen sitter dock bara en dosa där man drar fast respektive tråd.

Är det korrekta sättet att installera att ta bort stickproppen och skriva fast trådarna? (Alternativet är ju annars att installera ett jordat uttag och använda stickproppen.)
 
Ska du ha uttag så krävs kanske också jordfelsbrytare.
 
Vad som är 100% formellt korrekt är en fråga...vad man lämpligen gör i praktiken är en annan. Ett uttag har en hel del krav på sig som huggan säger, inte bara JFB utan även placeringen. Så jag skulle troligen klippa stickproppen och montera fast.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Denna fråga har varit uppe rätt ofta och det finns många starka åsikter i olika riktningar. Jag vet hur jag skulle göra. Ledtråd nedan: :cool:
index.jpeg
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt om ett uttag uppfyller alla krav så är det bättre, för då kan kunden (och framtida ev. ägare) själv enkelt byta TT eller ta med när man säljer eller dyl. utan att behöva ringa en elektriker eller be någon bekant skruva (om man inte kan själv).

//Patrik
 
Som sagt, att sätta upp ett nytt uttag är ju bäst. Men det kräver dels att det finns en jordfelsbrytare, dels att det sitter på godkänd plats i badrummet.

Lite enkelt uttryckt så måste det sitta minst 120cm från en dusch, och minst 60cm från en badkarskant.
 
Med tanke på avsaknad jordfelsbrytare blir valet kapa stickproppen och sladden in i dosan.
 
Som vanligt anser jag att stora förbrukare som torktumlare skall vara fast anslutna med tanke på brandfaran vid glapp i uttaget.

Visst är det jobbigt med fast anslutning när man ska byta maskin, men inte så farligt jämfört med att bygga ett nytt hus efter en brand.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Suck, ibland blir det inte som man tänkt sig. Torktumlaren levererades till min mamma idag, och jag skulle koppla in den, men:
15216112174_afaf3657cd_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sladden var för kort... Tydligare sattes uttagen nästan uppe vid taket pga ett tidigare torkskåp. Så nu finns det väl några alternativ:
1. Ringa vitvaruservice och be dem fixa allt.
2. Byta själv till en längre sladd. Vad händer då med garantin?
3. Möblera om lite och ställa torktumlaren ovanpå tvättmaskinen.
 
Ställ tumlaren ovanpå tvättmaskinen, det ska finnas "fästen" med tumlaren så att man kan "säkra" den från att falla av. Det är även mer praktiskt.
 
elmont skrev:
Ställ tumlaren ovanpå tvättmaskinen, det ska finnas "fästen" med tumlaren så att man kan "säkra" den från att falla av. Det är även mer praktiskt.
Gäller att det är samma tillverkare på maskinerna annars brukar det inte passa.
 
alt. 4: montera ett utanpåliggande uttag några dm under dosan, kabel från dosan till uttag.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Skarvsladd?
 
Man kan göra egna fästen av tex hålband om man är liite händig. Och skarvsladd tycker jag INTE.
 
Skarvsladd+badrum+ingen JFB = Inte bra alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.