sune73 skrev:
Jag har också en BTW450, rekomenderas
Köpte min via Amazon.com när det var extrapris.
1400 kr med frakt betalade jag:)

Väljer du en klenare maskin kommer du ångra dig när bultarna sitter fast efter vintern;)
Det börjar luta mot BTW450 faktist, 1400kr va ju ett riktigt klipp, får kika lite på Amazon eller EBAY.
Helt klart är att det Blir Makita iaf, riktigt nöjd med dom maskinerna jag har.
Värkar som om folk överlag är nöjda med sina Makita maskiner.

Tack för alla svar
 
Lyfter på förekommen anledning upp en gammal tråd.

Leopardiz, köpte du någonsin en BTW450 eller vad blev det och vad tycker du om det du köpte?

Anledningen till att jag frågar är att jag här på morgonen spontanköpte en naken DTW251 för däcksbyten och liknande ändamål och nu sitter och funderar på ifall jag köpte fel. En del av mig säger att jag borde betalat lite mer för nya DTW281 som har ställbart moment (70/140/280Nm). Det känns som en bra finess för att undvika att man överdrar muttrar alltför mycket, t ex vid däcksbyten. En annan del av mig säger att jag kanske till och med skulle gå till 450-modellen när jag ändå håller på, men samtidigt känns den som en lite för rejäl kloss för mig som inte skruvar ihop så många kraftiga järnbalkar varje dag.

Alla synpunkter emottages med tacksamhet.
 
Hej!

Jag köpte både en BTW251 och en BTW450.
Trodde det skulle räcka med 251:an men märkte att den hade svårt att lossa dom bultarna som suttit hela vintern, så slog till på en 450:a med.
Men är super nöjd har den lilla till att dra Franska med eller montering och den stora till att byta däck.

Ställbart moment låter inte fel, fasen kanske blir en mutterdragare till :p

Men skulle du ångra köpet på din DTW251 så kan du ångra köpet eller? För jag personligen tycker det va lite för lite kräm i min BTW för däckbyten iaf och det är väll istortsätt samma maskin.
 
Var det inte det jag trodde, det lät för bra för att vara sant att man kulle kunna klara sig med en av något som helst verktyg. Jag var just och lämnade tillbaka 251:an för jag insåg att här måste göras rätt mycket analys innan man kan fatta något som helst inköpsbeslut.

Så, är det någon som vet vilket moment som rekommenderas för bultarna när man skarvar högtrycksrör i ett kärnkraftverk? Det skulle vara en användbar referens för att sätta en övre gräns för vad man bör kräva av maskinen.
 
Herr Hysteres skrev:
Så, är det någon som vet vilket moment som rekommenderas för bultarna när man skarvar högtrycksrör i ett kärnkraftverk? Det skulle vara en användbar referens för att sätta en övre gräns för vad man bör kräva av maskinen.
Jag kan faktiskt ta reda på det, eftersom jag tillbringar dagarna på en firma som både konstruerar och servar KKV. Vad är ambitionsnivån? Tänkte du skruva fast reaktortanklocket med maskinen? :D

För övrigt skruvar man normalt inte på bultar
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
C
Herr Hysteres skrev:
Så, är det någon som vet vilket moment som rekommenderas för bultarna när man skarvar högtrycksrör i ett kärnkraftverk?
Har svårt att tro att det skulle vara högre än för samma skruv i något annat sammanhang faktiskt. Drar man för hårt riskerar man gängskjuvning eller brott på skruven. Det är skruvens dimension och material som avgör lämpligt maximalt åtdragsmoment.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag kan faktiskt ta reda på det, eftersom jag tillbringar dagarna på en firma som både konstruerar och servar KKV. Vad är ambitionsnivån? Tänkte du skruva fast reaktortanklocket med maskinen? :D

För övrigt skruvar man normalt inte på bultar
Jag ber om ursäkt för mitt oklara språk. Där jag kommer ifrån är bult för övrigt något man dricker, men det är en annan historia...

Ang. reaktortanken - det hade faktiskt varit kul att veta som ren allmänbildning så springer du på informationen lyssnar jag gärna :)


cpalm skrev:
Har svårt att tro att det skulle vara högre än för samma skruv i något annat sammanhang faktiskt. Drar man för hårt riskerar man gängskjuvning eller brott på skruven. Det är skruvens dimension och material som avgör lämpligt maximalt åtdragsmoment.
Det har du naturligtvis rätt i!
 
Har en 251 och den funkar bra till att dra muttrarna med, MEN du måste efterdra med momentnyckel eller något för den orkar inte dra 120Nm trots att det står 200 i spec. Den orkar inte heller dra loss 120 dragna bultar utan det får du ta ett skaft till. Den stora har en kompis och den orkar hjulmuttrarna och mycket mer.
 
Robert-san01 skrev:
Har en 251 och den funkar bra till att dra muttrarna med, MEN du måste efterdra med momentnyckel eller något för den orkar inte dra 120Nm trots att det står 200 i spec. Den orkar inte heller dra loss 120 dragna bultar utan det får du ta ett skaft till. Den stora har en kompis och den orkar hjulmuttrarna och mycket mer.
Det var väldig intressant information. Tack så mycket, nu är jag glad att jag lämnade tillbaka 251:an. Jag hade förvisso ändå tänkt mig dra muttrarna med momentnyckel men min farhåga var att 251:an skulle överdra dem ifall man körde för länge. I tillägg hade jag förväntat mig att den skulle klara att dra loss 120-dragna muttrar.

Härvid uppkommer frågan - enligt vilken standard mäts momentkapacitet i mutterdragare...?
 
Herr Hysteres skrev:
Ang. reaktortanken - det hade faktiskt varit kul att veta som ren allmänbildning så springer du på informationen lyssnar jag gärna :)
Jag fick ett lite svävande svar. Tydligen drar man inte med moment på klassiskt vis, utan man spänner skruvförbandet med hydraulik, och skruvar sedan åt muttern med lågt moment. Min sagesman visade med händerna en nyckelvidd av ca 400 mm.
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Du är en rockstjärna. Tackar!
 
Leopardiz skrev:
Kommer endast att användas till personligt bruk, typ däckbyte på två bilar 2ggr om året.
Är detta en overkill?
Om det är enda användningsområdet så är det nog ett rejält overkill såtillvida du inte har problem rent fysiskt att använda ett fälgkors.
 
Kolla den här då Bosch 650 Nm

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/mutterdragare/bosch-gds-18-v-li-ht-mutterdragare-utan-batterier-och-laddare?vat=1&gclid=Cj0KEQiAjZGnBRCOuJOUo9Xd0sUBEiQAPbicN_Mp2osPq-Psty_-rW_7sw4P5AMIVPolW8y_wqMlXjcaArHM8P8HAQ

Jag skruvar i diam 20 fransk skruv i stubbar för fästa
lyftöglor för svänga wires vid trädfällning mm - jag som
är ganska stor får dra precis allt jag kan med en meter
3/8 ledhandtag (Edit: 3/4 menar jag) med 30 hylsa för
få i dessa skruv - och frågan är om Bosch grejen räcker -
troligen ej ... eller?

(I vart fall gör Makitas grejer det inte ... .)

Tillägg: uppemot 1000 Nm (nästan men inte riktigt - i vart
fall klart mer än 500 Nm) uppskattar jag det behövas för
skruva i dessa

DSC00825.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00827.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det klarar inte en 650 Nm maskin hur mycket den än
knackar eller hur?

Edit: jag köpte i vart fall Makita DTW281-grejen - hoppas
dessa BL 1850 5 Ah batterier fungerar med mina sex tidi-
gare inköpta Makita maskiner med BL 1830 3 Ah batterier
- om inte var köpet mindre slugt :) ... .'

Bosch 650 Nm-grejen får vänta tills jag tror på att den fun-
kar för vad den behövas till ... .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.