33 644 läst · 49 svar
34k läst
49 svar
Skillnad mellan spotlights 12 V och 230V
Sida 1 av 4
Undrar om någon kan förklara vilken skillnad det finns mellan 12V och 230V?. Fördelar, nackdelar, energiförbrukning, kvalité på ljus osv?
är det inte att 12v har en transformator också av olika slag..men det har inte 230v
Ett par kompisar har precis satt in 230 i deras kök i alla fall och det är helt ok.Fördelar är väl att du slipper ?då trasformatorn. Nackdelar vet jag inga. Energiförbrukning är jag osäker på.. men jag skall fråga min man som är i branschen.(om inte annat för att veta själv)
Ett par kompisar har precis satt in 230 i deras kök i alla fall och det är helt ok.Fördelar är väl att du slipper ?då trasformatorn. Nackdelar vet jag inga. Energiförbrukning är jag osäker på.. men jag skall fråga min man som är i branschen.(om inte annat för att veta själv)
12V halogen ger mer ljus,har fler spridningsvinklar att välja på,håller längre (om man väljer bra kvalitet på glödlampan).Installationen kräver dock trafo,kan vara dyrare i installation beroende på vilken kvalitet man sätter in.Jag skulle välja 12V alla gånger ,men 230V är lite enklare att installera + dimmas av vanlig glödljusdimmer.12V går givetvis också att dimma ,bara man ser till att ha rätt sorts dimmer beroende på vilken trafo man använder.
Jag vet att många på forumet är glada för att rekommendera lågprisvaruhus , men i längden är det bättre med kvalitet än kvantitet.
Jag vet att många på forumet är glada för att rekommendera lågprisvaruhus , men i längden är det bättre med kvalitet än kvantitet.
Om jag ska vara litet tjatig,så har kvaliteten på ljuskällan avgörande betydelse.En 12V MR16 av asientillverkad budget ger mycket sämre ljus än tex Osram eller Philips.Sedan har de kända märkena också olika bra lampor ,Philips har tex tre olika nivåer på ljuskvalitet med olika priser.
Enligt en säljare på Maxell (säljer infällnadsburkar för spotlights) är det mycket stor skillnad på värmeutveckling kontra ljusutbyte mellan lågvoltshalogen och 230.
230 utvecklar mycket mer värme och kräver därför större burkar, dvs en 35W 12voltare ger mer ljus och mindre värme än en 35W 230voltare.
Dom hade gjort sin undersökning på SP, så det finns ingen anledning att tvivla.
230 utvecklar mycket mer värme och kräver därför större burkar, dvs en 35W 12voltare ger mer ljus och mindre värme än en 35W 230voltare.
Dom hade gjort sin undersökning på SP, så det finns ingen anledning att tvivla.
12V
- Trafo som inte allt för sällan behöver bytas, de går helt nekelt sönder då och då (enl. de elektriker jag talat med, själv har jag inte fått upp mit kök ännu så jag får se)
- 1 st Trafo klarar i vanliga fall max 105W - dvs tex 5 st 20W spotar eller 10st 10W (har hittat 150W trafo också men utbudet sjunker)
- Trafon skall "gömmas" någonstans också - visst det finns dosmonterade trafos också (jag kommer använda detta för jag skall inte se en kabel i mitt kök) men utubudet är MKT KNAPPT och du måste ha plats i dosan och kunna dra ut låspänningsledningarna på ett snygt sätt.
- Minde inbyggnadsmått
* 10W - inbyggnasmått ner till 14 mm utan luftspalt har jag hittat
* 20W - inbyggandsmått ner till 14mm med 5mm luftspalt ovanför har jag hittat
* 30W - här börjar det bli lönt att kika på 230V
* 50W - tror inte ens att det finns 12V som är så starka
- Dimmer mm behöver vara anpassad till trafon (stålkärna eller elktrisk)
- Nästan alla spo-kit levereras idag med trafo. Dock har de alldeles för ofta lösningar som inte funkar rakt av i alla läge. Många har tex spottar som är kopplade hela vägen från spotten till en lite "stikcpropps dosa" med uttag för 3-6 spottar. På så sätt blir det många små sladdar, dessa måste också gömmas någonstans.
Alternativ knipsar man av originaltrådarna i lagom längd och syr alla spottar parallellt med sockerbitar, utom den sista som man jackar in i "uttaget". Tänkt dock på maxlängden för 12V ledningarna är runt 2m (för längsta ledaren) för de flesta trafos (då det krävs ca 20ggr så hög ström för 12V jmf 230V - ohsm lag P=U*I således 20W = 12V*1,7A alt. 230V*0,08A). Mer ström = mer värmeutvkecling och effektförlust i ledaren. Lösning = byt till krafitgare kabel hela vägen från trafon t.ex. 1,5mm2 RK
- Fördelerna med 12V är uppenbara:
* Lågspänning fram till spotten
* Mindre inbyggnadsmått FRAMFÖRALLT skulle jag vilja säga
- Nackdelarna med 12V är lika uppenbara:
* Bökigare att koppla in pga trafon, dimmerval, placering av dosor mm. Dimmervalet sjunker drastiskt med 12V men visst finns det snygga dimrar även till 12V - lite mer meck med kabeldragning bara
* Trafon kan gå i sönder - fler felande delar.
Har säkert glömt något.
Sitter själv och skissar på elen i köket för att få ihop alla dimrar, spottar, dosor, vägguttag, ugn & diskmaskinsmatning på befintliga stammar.
MKT skärande i tegel blir det och en hel del putsande men framförallt ett jäkla massa arbete vid datorn för att få fram alla mått exakt innan man börjar.
Puuuuhhhh
Boogie - kökspysslarn - man
- Trafo som inte allt för sällan behöver bytas, de går helt nekelt sönder då och då (enl. de elektriker jag talat med, själv har jag inte fått upp mit kök ännu så jag får se)
- 1 st Trafo klarar i vanliga fall max 105W - dvs tex 5 st 20W spotar eller 10st 10W (har hittat 150W trafo också men utbudet sjunker)
- Trafon skall "gömmas" någonstans också - visst det finns dosmonterade trafos också (jag kommer använda detta för jag skall inte se en kabel i mitt kök) men utubudet är MKT KNAPPT och du måste ha plats i dosan och kunna dra ut låspänningsledningarna på ett snygt sätt.
- Minde inbyggnadsmått
* 10W - inbyggnasmått ner till 14 mm utan luftspalt har jag hittat
* 20W - inbyggandsmått ner till 14mm med 5mm luftspalt ovanför har jag hittat
* 30W - här börjar det bli lönt att kika på 230V
* 50W - tror inte ens att det finns 12V som är så starka
- Dimmer mm behöver vara anpassad till trafon (stålkärna eller elktrisk)
- Nästan alla spo-kit levereras idag med trafo. Dock har de alldeles för ofta lösningar som inte funkar rakt av i alla läge. Många har tex spottar som är kopplade hela vägen från spotten till en lite "stikcpropps dosa" med uttag för 3-6 spottar. På så sätt blir det många små sladdar, dessa måste också gömmas någonstans.
Alternativ knipsar man av originaltrådarna i lagom längd och syr alla spottar parallellt med sockerbitar, utom den sista som man jackar in i "uttaget". Tänkt dock på maxlängden för 12V ledningarna är runt 2m (för längsta ledaren) för de flesta trafos (då det krävs ca 20ggr så hög ström för 12V jmf 230V - ohsm lag P=U*I således 20W = 12V*1,7A alt. 230V*0,08A). Mer ström = mer värmeutvkecling och effektförlust i ledaren. Lösning = byt till krafitgare kabel hela vägen från trafon t.ex. 1,5mm2 RK
- Fördelerna med 12V är uppenbara:
* Lågspänning fram till spotten
* Mindre inbyggnadsmått FRAMFÖRALLT skulle jag vilja säga
- Nackdelarna med 12V är lika uppenbara:
* Bökigare att koppla in pga trafon, dimmerval, placering av dosor mm. Dimmervalet sjunker drastiskt med 12V men visst finns det snygga dimrar även till 12V - lite mer meck med kabeldragning bara
* Trafon kan gå i sönder - fler felande delar.
Har säkert glömt något.
Sitter själv och skissar på elen i köket för att få ihop alla dimrar, spottar, dosor, vägguttag, ugn & diskmaskinsmatning på befintliga stammar.
MKT skärande i tegel blir det och en hel del putsande men framförallt ett jäkla massa arbete vid datorn för att få fram alla mått exakt innan man börjar.
Puuuuhhhh
Boogie - kökspysslarn - man
Ok - men om "antennen" utgörs av, fall:sverre skrev:
1. Det rekomenderarde - 5st 2pars ledare a 2meter (total 20 meter ledare).
2. Det ick rekomenderade - 1st 2pars ledare a t.ex. 3 m (total 6 m ledare) så borde ju alt.2 inte ge en större antenn effekt utan snarare tvärtom tycker jag?
Sen blir ju antennverkan alltid störst i "slutpunkten" av ledaren (i detta fallet inkopplingspunkten till spotten) om man jmf. t.ex. frekvensomvandlare och deras "hackade" spänning. Men det blir kanske en annan effekt på en spot-trafo?
Jag trodde huvudsakligen det berodde på den höga strömmen och effektförlusten men jag är högst mottaglig för ny info. Ingen har nämligen kunnat ge mig en annan förklaring på detta
Boogie - hoppas på svar innan han syr sina spottar - man
Et mkt bra dokument.sverre skrev:
Jag antar att deras exempel på ledningslängder upp till 10meter endast gäller järnkärnetrafos då eftersom de i texten säger max 2m för elektroniska.
Vad jag inte kan förstå är hur de kan vara högfrekventa på sekundärsidan då de redan likriktat spänningen.
Nåja - jag behöver 2,5 meter så det är väl bara att testa med 2.5 mm2 och se vad som händer. Blir det störningar på TV e.d. så får man fundera hur tusan man skall göra.
Vad gör de som har massor med 12V spottar i taket på stora avstånd - en trafo per spotlight eller ???
Tack för länken - mkt bra info
Boogie - tackar - man
vid de lågra frekvenser(radiomässigt) det handlar om i elektroniskla trafos så är en längre antenn mera effektiv än en kort.. och flera korta parallellt gör ingen skillnad(ändrar bara spridningsmönstret). Därför är flera korta sladdar bättre en en lång. en riktigt anpassad antenn till 20 khz ska vara låååång (läs kilometer).
Man kan få bort mycket av antennverkan genom att tvista kablarna. Den "likriktade" spänningen är knappast någon fin ren likspänning från en elektronisk trafo. den ska juh bara driva lampor och vara billig. dom bryr sig inte om div störningar och svaj på utgången. Vill man ha längre kablar ska man ha en väldimensionerad mekanisk transformator (som dessutom har långt mycket bättre livslängd) och grova kablar. en mekanisk trafo ger en fin sinus på 50 Hz inga övertoner(radiofrekvenser) och dyl.
Tänk även på att en dimmad sladd/lampa sänder väldigt mycket radio.. Blir alla möjliga roliga övertoner när dimmern klipper stora effekter. Så en kabel från och till en dimmer bör om möjligt också tvistas med sin "motpart" dvs nollan för att undvika störningar.
Ytterligare en sak. en dimmad signal som går in i en mekanisk trafo ser bättre ut efter trafon. för den fungerar som ett filter och balanserar signalen.
En dimmad signal som går in i en elektronis transformator se inte bättre ut efter. möjligtvis ännu sämmre.
Äh skitsamma. nån kanske förstår nått iaf.
Man kan få bort mycket av antennverkan genom att tvista kablarna. Den "likriktade" spänningen är knappast någon fin ren likspänning från en elektronisk trafo. den ska juh bara driva lampor och vara billig. dom bryr sig inte om div störningar och svaj på utgången. Vill man ha längre kablar ska man ha en väldimensionerad mekanisk transformator (som dessutom har långt mycket bättre livslängd) och grova kablar. en mekanisk trafo ger en fin sinus på 50 Hz inga övertoner(radiofrekvenser) och dyl.
Tänk även på att en dimmad sladd/lampa sänder väldigt mycket radio.. Blir alla möjliga roliga övertoner när dimmern klipper stora effekter. Så en kabel från och till en dimmer bör om möjligt också tvistas med sin "motpart" dvs nollan för att undvika störningar.
Ytterligare en sak. en dimmad signal som går in i en mekanisk trafo ser bättre ut efter trafon. för den fungerar som ett filter och balanserar signalen.
En dimmad signal som går in i en elektronis transformator se inte bättre ut efter. möjligtvis ännu sämmre.
Äh skitsamma. nån kanske förstår nått iaf.
För och nackdelar 12V - 230V.
12V
Fördelar
Dubbelt så mycket ljus
eller halva elnotan
Mindre värme
Billigare lampor
Bättre ljusbild
Dubbelt så lång livslängd
Tål skakningar bättre
Enkel att ljusreglera
(med rätt sorts dimmer)
Nackdelar
Kräver transformator
230V
Fördelar
Ser ut som en 12V lampa
Enkel armatur och instal-
lation
Enkel att ljusreglera
Ingen transformator
Nackdelar
Dyra lampor
Hög elnota
Mycket värme
Många lampbyten (kort
livslängd och skak-
känsliga lampor)
Dålig ljusbild
12V
Fördelar
Dubbelt så mycket ljus
eller halva elnotan
Mindre värme
Billigare lampor
Bättre ljusbild
Dubbelt så lång livslängd
Tål skakningar bättre
Enkel att ljusreglera
(med rätt sorts dimmer)
Nackdelar
Kräver transformator
230V
Fördelar
Ser ut som en 12V lampa
Enkel armatur och instal-
lation
Enkel att ljusreglera
Ingen transformator
Nackdelar
Dyra lampor
Hög elnota
Mycket värme
Många lampbyten (kort
livslängd och skak-
känsliga lampor)
Dålig ljusbild