Nyfniken skrev:
Det låter ju rimligt. Samtidigt så finns det ju ett antal trådar med folk som dels har fått fruktansvärt mycket högre förbrukning efter byte av mätare (vilket indikerar att man kan få en felaktig mätare utan att elleverantören reagerar).
OM man får en högre mätning när mätaren är bytt så beror det oftast på att det var den gamla, mekaniska, mätaren som var dålig. Den mätte kanske bara en eller två faser. Spolarna kan ha slagits ut av åsknedslag eller liknande. Som någon annan skrev här i tråden så märks det oftast tydligt om mätaren är trasig, dvs, den "rusar" eller stannar.
 
Mikael_L
pr95 skrev:
Kanske för många som avleder/fuskar elbolagen vill höja priset !
[länk]
:thumbdown:
Och i en länk i länken hittar jag:
" Just elnät är en extremt känslig verksamhet. Alla tvingas vara konsumenter. Det går att välja bort systembolaget, men inte elnätet. Hur den här typen av monopol får sätta sina priser är med andra ord osedvanligt viktigt. Det ställer extra höga krav på både tillsyn och elnätsföretagen.

Dessvärre är det en bransch där jättarna lägger gigantiska resurser på pr och lobbyism, men betydligt mindre engagemang på öppenhet och genuin kundnytta. "


På pricken ... ;)
 
Innan man byte till dom nya mätarna med fjärravläsning hade man aldrig mätning vid transformatorerna som mätte hur mycket dom levererade. med den nya tekniken är det enkelt att se hur mycket som förbrukas totalt och vart det går. stämmer inte siffrorna är det inga större problem att hitta vart "felet" tar vägen.
 
Kan säga att jag vet om ett ställe där det låg en helkylanläggning mm på "omättström" in i ett ställverk. Kylanläggningen lades om vid en renovering och hyresgästen kunde inte förstå varför elräkningen stack i höjden. Flera personer var och jagade "fel" som inte fanns. tex att andra butiker låg på deras abonnemang eller liknande.
Kraftbolaget hörde vi aldrig något ifrån. För 3x100-200A var det visst ingen som brydde sig att det plötsligt blev lite mer klirr i kassan för att ta betalt för det man levererade. Det bästa i kråksången var att samma kraftbolag har ju någongång tidigare varit och brutit trafon för att man ska ha kunnat koppla in sig på skenor i ett ställverk där det är omätt ström. Någon Elektriker som inte riktigt vetat vad som var vad i ställverket med.

Vi räknade ut lite snabbt hur många kronor det rörde sig om och det var närmare 10 miljoner tror jag vi kom fram till utan bekymmer.

Så jag tror att det fortfarande går att fuska. Det är snarare att bor en person i ett hus och drar drar si och så många KW. Sen flyttar en annan person in och plötsligt efter 3 månader så drar samma hus inte hälften då de har lagt om en värmepanna eller liknande. Då börjar det ringa varningsklockor hos kraftbolagen.
Dock är det aldrig något man ens skulle våga göra för det är påtok för stänga straff och lätt att åka dit.
 
Redigerat:
OM jag skulle fuska så skulle jag paralellkoppla faserna förbi mätaren och på det sättet halvera mätt förbrukning, kanske med en brytare så att man ser till att slå på den när man kör igång stora förbrukare som svets eller byggfläkt...
Tänker dock inte göra det :)

Dom borde iofs ha koll på mig.
Jag förbrukar 1/3 av strömmen som tidigare ägare av huset.
Anedningen är en varmvattenberedare som inte är 50 år gammal, luftvärmepump och vedeldning istället för direktverkande el utan temostatstyrning osv osv.
 
C
John Karlsson skrev:
Dom borde iofs ha koll på mig.
Jag förbrukar 1/3 av strömmen som tidigare ägare av huset.
Anedningen är en varmvattenberedare som inte är 50 år gammal, luftvärmepump och vedeldning istället för direktverkande el utan temostatstyrning osv osv.
Jepp, en släkting till mig fick hembesök från elbolaget av exakt denna anledning. De litade inte alls på att förbrukningen kunde ha minskat så mycket.
 
sagan1 skrev:
Lugn jag ska ej avleda el,som många sagt är det inte värt att få skyhöga dagsböter och skämmas i byn,men ärligt är risken stor?Bor i samhälle med blandat bostäder och småindustri,en elektriker som upptäcte att plomberingen saknas sa att man inte skulle märka något då industriernas laster med asynkronmotorer,svetsmaskiner och lysrör gör att 120kWh aldrig skulle synas.Jag fuskar inte med något eftersom jag anser att allt skatte,bidragsfusk e.t.c. bara drabbar de svagaste i samhället,brukar tänka att mitt ev fusk kanske gör att cancersjuka femåringen till ensamma mamman inte får bidrag för en sista sommar på kollo eller pengar till elrullstol,så borde skattefuskare och bidrags fuskare tänka generellt.
Vilken kovändning! I ditt första inlägg lät det nästan som att du bara ville kolla detaljerna innan du började avleda :)
 
TS kanske har kommit på att det är mycket bättre relation mellan risk/vinst att börja snatta storskaligt, langa sprit till ungdomar eller lura försäkringsbolaget :)
 
pelpet skrev:
TS kanske har kommit på att det är mycket bättre relation mellan risk/vinst att börja snatta storskaligt, langa sprit till ungdomar eller lura försäkringsbolaget :)
Ja varför skulle inte ungdomar få dricka sprit? Det måste ju vara diskriminering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.