cem77 skrev:
Självklart får Jag rekommenderar TS att sälja upp till 99% av huset till sin Sambo så att ni sedan båda kan göra rotavdrag upp till 100 000 per år tillsammans. Då kan alla som tycker att ni får betala någons boende något att bita i ;)
Det är väl inget konstigt att äga huset tillsammans? Det gör alla par jag känner.
 
P
Du kommer ju ändå få skatta på försäljningen.
 
  • Gilla
byggochmark
  • Laddar…
Nissepisse skrev:
Om ett företag investerar 300kkr så är det ju inga konstigheter att de ska dra av dessa från omsättningen och den beskattade vinsten.
Företag med advragsgill moms är en sak så länge den hålls avdragsgill.
Reavinstskatt är ju inte reavinstskatt om den är avdragen för en reell försäljning.

Nissepisse skrev:
Edit: Om vi dessutom antar det är 300kkr som TS har jobbat ihop i Sverige så är dessa redan beskattade med minst 50%(30% kommunalskatt + arbetsgivaravgifter+ev. statlig skatt), vilket gör det ännu mer absurt att denne ska tvingas betala ytterliggare 30% skatt då dessa investerats. Som om nu inte detta vore nog så har även 25% moms på materialet försvunnit. Istället för att sitta bittra hemma och klanka ner på TS borde ni kanske imponeras över förmågan att med dessa förutsättningar få ihop något kapital överhuvudtaget...
Sicket skitsnack i sammanhanget.

Vad han talar om att göra är att göra en SKEN-försäljning för att sedan avskriva skuldreversen.

Pengarna stannar i familjen och han kan ju eventuellt lasta över reavinsten på sambon och se henne dra fortare än kvickt när hon får en skattesmäll på reavinsten.

Ja sedan är ju det frågan om skatteverket ens reagerar.
Det är ju frågan om ett eventuellt "bedrägligt förfarande" eller "skenförsäljning" som sagt.

Själv har jag fått skatta för en inkomst jag aldrig haft och även fått betala skatt för pengar som jag betalat ut för att företaget som jag köpte gods av inte skickade fakturan i tid för att få göra avdragen förra året.

Jo, det är faktiskt så. Man ska skatta i förväg i det här landet tydligen.

Och nån stackare tror jag beklagar mig för att folk kan tjäna pengar?

Nej du, skärpning.
Det jag är förbannad på är att våra sjukhus, skolor, försvaret, allmännyttan kort och gott, går åt h-e för folk begår rent kriminella aktiviteter för att hitta på kostnader som dom inte har.

Om han inte säljer huset, och bor kvar med sin sambo, och dom gifter sig och fortsätter bo kvar, vad händer då?

-Inte ett smack!
Tack för ordet.
 
cem77 skrev:
Jag rekommenderar TS att sälja upp till 99% av huset till sin Sambo så att ni sedan båda kan göra rotavdrag upp till 100 000 per år tillsammans. Då kan alla som tycker att ni får betala någons boende något att bita i ;)
Du får aldrig göra rotavdrag på arbete du utför privat, åt dig själv eller åt nära anhörig, inklusive föräldrar och syskon.
Då har man fått något om bakfoten om man försöker med det.
 
Nej men rotavdrag är i praktiken en subvention av samhället. Du har fått det grundläggande om bakfoten i båda dina inlägg.
 
byggochmark skrev:
Du får aldrig göra rotavdrag på arbete du utför privat, åt dig själv eller åt nära anhörig, inklusive föräldrar och syskon.
Då har man fått något om bakfoten om man försöker med det.
cem77 har inte skrivit något om att själv utföra arbete för att sedan göra rotavdrag på detta. Däremot tipsar han om hur man genom delat ägande kan öka avdragsrätten för rotarbete från 50.000:- till 100.000:- per år.
 
  • Gilla
cem77
  • Laddar…
Det ni som säger att man duckar för skatt inte förstår är att det ju inte finns någon vinst att skatta för. Men en sak jag visserligen inte förstår är hur man kan plöja in flera hundra tusen utan att det höjer standarden på huset. Om det är standardhöjande så är ju avdragsrätten inte tidsbestämd och därmed är det en ickefråga.
 
tobost skrev:
Det ni som säger att man duckar för skatt inte förstår är att det ju inte finns någon vinst att skatta för. Men en sak jag visserligen inte förstår är hur man kan plöja in flera hundra tusen utan att det höjer standarden på huset. Om det är standardhöjande så är ju avdragsrätten inte tidsbestämd och därmed är det en ickefråga.
TS kan ju skapa en förlust och dra av mot andra vinster.
 
Plåthuset skrev:
TS kan ju skapa en förlust och dra av mot andra vinster.
Utveckla vad du menar.
 
Även jag tycker det verkar oerhört krångligt, osäkert och pinsamt att bluffsälja för så liten fördel. Kan knappast vara värt besväret. Rätt stor del av investeringen borde vara avdragsgill även senare.

Parentes, 5-årsregeln är i praktiken 6 år eftersom taxeringen sker året efter.
 
tobost
Om kostnaderna exempelvis avser byte av gammal plastmatta och gamla papperstapeter mot nya anses det inte standardhöjande, de nya materialen är ju likvärdiga med de gamla. Därmed avdragsgillt i högst fem år.
Om man i stället lägger parkettgolv bedöms det som förbättringsarbete, åtminstone delvis. Därmed avdragsgillt i mer än fem år.
 
Henri skrev:
tobost
Om kostnaderna exempelvis avser byte av gammal plastmatta och gamla papperstapeter mot nya anses det inte standardhöjande, de nya materialen är ju likvärdiga med de gamla. Därmed avdragsgillt i högst fem år.
Om man i stället lägger parkettgolv bedöms det som förbättringsarbete, åtminstone delvis. Därmed avdragsgillt i mer än fem år.
Är det ens möjligt att lägga så mycket pengar på tapeter etc? Antar det men det låter underligt.
 
tobost skrev:
Är det ens möjligt att lägga så mycket pengar på tapeter etc? Antar det men det låter underligt.
Du har en poäng där.
 
  • Gilla
tobost
  • Laddar…
tobost skrev:
Är det ens möjligt att lägga så mycket pengar på tapeter etc? Antar det men det låter underligt.
Eller tom. Om man lägger så mycket på tapeter, har man då inte standardhöjt? Om jag byter bänkskivan från fult laminat till granit så har jag väl standardhöjt? Samma sak borde väl gälla om man tapetserar med Bayeux-tapeten?
 
  • Gilla
tobost
  • Laddar…
tobost skrev:
Utveckla vad du menar.
Vi kanske pratar förbi varandra men antingen blir det en vinst eller förlust vid försäljningen. I båda fallen kan TS dra skattemässig fördel av de gjorda avdragen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.