123abc skrev:
Jag är ingen murare och inte insatt i det men det första jag lade ögonen på var ovanför fönstret till höger där det saknades murbruk mellan 2st stenar.
I övrigt så bedömer besiktningsmannen att arbetet är utfört enligt gällande regler samt ingångna avtal men inte det estetiska.

Det är (väl?) ventilation/luftspalt
 
hantverkare1 skrev:
Det är (väl?) ventilation/luftspalt
Det kan det vara.
 
123abc skrev:
Jag är ingen murare och inte insatt i det men det första jag lade ögonen på var ovanför fönstret till höger där det saknades murbruk mellan 2st stenar.
I övrigt så bedömer besiktningsmannen att arbetet är utfört enligt gällande regler samt ingångna avtal men inte det estetiska.
Besiktningsmannen ska väl ändå tillse att byggnationen uppfyller kraven i gällande föreskrifter vilket för såväl gips, målning, golv, badrum mm innefattar flera estetiska parametrar. Sannolikt för murning också.
 
M
"Om en beställare eller entreprenör är missnöjd med en utförd besiktning kan man påkalla en överbesiktning vilket ska ske skriftligen inom tre veckor efter att part fått del av besiktningsutlåtandet.

Överbesiktning ersätter den besiktning eller del av besiktning som föranlett påkallandet av överbesiktning."
 
kallun skrev:
Besiktningsmannen ska väl ändå tillse att byggnationen uppfyller kraven i gällande föreskrifter vilket för såväl gips, målning, golv, badrum mm innefattar flera estetiska parametrar. Sannolikt för murning också.
Jo nog borde dem ha gått över med en rotborste, men jag vet inte vilka regler som gäller vid murad fasad.
 
MaxPax skrev:
Ser förjävligt ut. Jag tippar på att de både murat med löst bruk (det går snabbare) och gått på med fogsticka och borste för tidigt. Extra viktigt att vara nogrann med detaljerna när det handlar om stora kontraster i kulörer mellan sten och fog.

Precis som redan påpekats ska det vid korrekt murande inte bli en massa kladd på framsidan av teglet. Och givetvis kan man anpassa fogtjockleken till storleken på teglet. Det är dock en fråga om smak och design, det är inte per definition fel att mura med tjocka fogar. Att man valt att göra det håller inte heller som förklaring eller rättfärdigande av uppvisat resultat.

Hur som helst så går en viss del av kladdet bort "med väder och vind" under de närmaste åren. De tunna fläckarna kan även gå bort med syratvätt, men frågan är om teglet är godkänt för syratvättning. Jag skulle inte gissa på det då många blåa, bruna och andra mörka färger uttryckligen inte bör syratvättas.

Hur man ska få bort resten på ett sätt som inte gör åverkan på sten och fog i övrigt vet jag inte. Upp med ställning och låta några gubbar gå runt å skrapa med kniv och borsta med stålborste känns inte som ett reellt alternativ...
Tack för svar. Verkar som du vet hur man murar!
Tegelleverantören godkänner varken syratvätt eller stålborstning. :-/
 
Stod väldigt torftigt i besiktningsmannaboken. Se nedan. Håller dock med övriga om att du ej ska acceptera det resultat du beskriver och visar.

" Ur besiktnigsmannaboken 2013"
-att puts eller tegelmurning utförts fackmässigt
Murade fasader
Skalmur ska utföras med spalt mot stommen, utan brukstuggor och med fungerande luftning.
Kramlor ska vara tillverkade av rostfritt stål.
Murverk ska utföras i förband med vågräta skift och jämntjocka fogar.
Fogtjocklekar Kalksandsten och tegel ska ha liggfog på 13 mm ±5 mm och
stötfog på 10 mm.
Lättklinker ska ha liggfog på 10 mm ±5 mm och stötfog på
10 mm.
Lättbetong med tunnfogning ska ha liggfog på 0,5–3 mm och
stötfog på 2–3 mm.
Fogning ska utföras samtidigt som murningen och med
samma bruk. Fogar ska fyllas helt med bruk.
Murverk får inte syratvättas.
 
kallun skrev:
Stod väldigt torftigt i besiktningsmannaboken. Se nedan. Håller dock med övriga om att du ej ska acceptera det resultat du beskriver och visar.

" Ur besiktnigsmannaboken 2013"
-att puts eller tegelmurning utförts fackmässigt
Murade fasader
Skalmur ska utföras med spalt mot stommen, utan brukstuggor och med fungerande luftning.
Kramlor ska vara tillverkade av rostfritt stål.
Murverk ska utföras i förband med vågräta skift och jämntjocka fogar.
Fogtjocklekar Kalksandsten och tegel ska ha liggfog på 13 mm ±5 mm och
stötfog på 10 mm.
Lättklinker ska ha liggfog på 10 mm ±5 mm och stötfog på
10 mm.
Lättbetong med tunnfogning ska ha liggfog på 0,5–3 mm och
stötfog på 2–3 mm.
Fogning ska utföras samtidigt som murningen och med
samma bruk. Fogar ska fyllas helt med bruk.
Murverk får inte syratvättas.
Jepp! Har läst detta nu också! Felet kring murningen är betydligt mer omfattande än vad jag från början trodde. Måste till bygget och mäta fogen också. Ser ut som att teglingen inte är vågrät utförd och dessutom inte håller de uppsatta fackmannamässiga normerna kring maximal fogbredd. Får kolla upp detta. Får nog dessutom ta med mig ett endoskop från jobbet till nästa besikning och kolla luftspalten för brukstuggor.

Detta verkar vara ett MAJOR FUCK-UP från Skanskas sida vad gäller fasaderna (IGEN!!! Enstegstätade fasader var ju ingen större Skanska succe heller. Skanska borde kanske hålla sina hus fasadfria och låta någon annan byggfirma projektera och utföra fasadarbetet?)

Antagligen så har de helt enkelt handlat upp någon billig, ej kvalitetssäkrad Polsk firma för att utföra arbetet, och som inte har en aning om Svenska regler och fackmannamässiga normer kring murning/tegling. Att sedan inte kvalitetssäkra utförandet under arbetes gång är ju också helt undermåligt av Skanska själva.

Man blir bara så trött!

Ser ut som att jag skall kalla in till en förbesikning av tegelfasaderna före slutbesikningen med en ny besiktningsman! Sjukt viktigt att besikningsmännen är fria från jäv och dessutom kunniga. Så var nog inte fallet under min kontrollbesiktning. Detta är allt för solklara fel för att missa!
 
kallun skrev:
ja det verkar inget vidare. I denna länk har du rekade besiktningsmän för mur och tegel om du inte har detta redan.

[länk]
riktigt bra tips.

Stort tack!
 
Förresten, varför är det inte murat i förband mellan fönstren?

Någon estetisk knorr, eller är det vanligt att mura så?
 
KnockOnWood skrev:
Förresten, varför är det inte murat i förband mellan fönstren?

Någon estetisk knorr, eller är det vanligt att mura så?
Givetvis är det murat i förband! :)
Finns en massa varianter på munkförband och är nog en av dessa.
 
thomas33 skrev:
Givetvis är det murat i förband! :)
...
Nja, jag menar mellan över och nedre fönstren, på båda sidorna i den första bilden
 
KnockOnWood skrev:
Förresten, varför är det inte murat i förband mellan fönstren?

Någon estetisk knorr, eller är det vanligt att mura så?
Det är nog arkitekten som har varit och härjat. Men det är anmärkningsvärt att BÅDE stötfog och liggfog här är närmre 30 mm. Frågan är hur det står sig hållfasthetsmässigt?
 
M
KnockOnWood skrev:
Nja, jag menar mellan över och nedre fönstren, på båda sidorna i den första bilden
Är inte murare, men hade samma fundering. Trodde alltid man la omlott och inte hade en stötfog som gick hela vägen, just för att det påverkade hållfastheten.

Var tvungen att googla lite på det hela:

"De vertikala stötfogarna ska inte löpa hela vägen uppifrån och ner. Det leder till en mycket klen konstruktion. Fogarna ska istället i möjligaste mån löpa omlott"

Men finns säkert ngn annan som kan detta bättre här och kan förklara mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.