Jag använde nyligen http://reco.se för att hitta en hantverkare. Fastnade för ett företag som har ganska många omdömen.

Önskar att fler lämnade omdömen för att hjälpa andra som letar hantverkare.

Sakliga omdömen om vad som fungerat eller inte fungerat, hur det var att ha med dom och göra, hur bra resultatet blev etc, är såklart de mest värdefulla omdömena.
Jag tycker dock man kan ignorera svepande korta omdömen oavsett om de är positiva eller negativa.
 
Som svar på trådskaparens fråga, ja självklart finns det seriösa och riktigt bra hantverkare.
Och är du ute i godtid och ringer runt så kommer du hitta ngn du tillslut passar dig.
Att anlita folk oavsett vilken branch, är en tidsprocess som måste ta den tid det tar.

Utöver det så måste jag säga att denna byggahus forum är det största skitsnackare om hantverkare som finns. Större hantverkarförakt går inte att finna än just här.
Är så sjukt jävla trött på att läsa 95% av skitsnacket och dravlet som en del häver ur sig.
För er är ordet hantverkare ett skällsord likvärdigt bedragare, hästhandlare osv osv.
Få av er som skriver allt detta skitsnack har i verkligheten noll koll på vad som försegår innom ett seriöst företag. Vi måste betala skatt, sociala avgifter, resor, bilförsäkring osv osv osv osv och även stå för goodwill som vi frikostigt anses skall bjuda på.

Så här ligger det till. Jag har haft en egen liten firma, och få förstår hur mycket jobb det ligger bakom innan man får och börjat sitt projekt.
Min kunskap och hantverksstolthet har jag värderat högt, och det finns fler än jag, för det är jag inte ensam om. Jag har alltid kommit i tid till avtalat möte, Alltid ! Har det uppstått ngt problem har jag alltid löst det innan det blivit en grej av det. Ärlig rak kommunikation. Av ca hundratalet jobb så har det varit ca 4a missnöjda kunder och då har det alltid handlat om att det tycker slutpriset blivit högre än de väntat sig, eller att vi haft en otillräcklig kommunikation.
Tyvär är det som oftast så att konsumenten vill (förväntar sig) att jag skall jobba gratis för saker som kunden under bygget lägger till. Oftast hör man (det är juh bara... när du ändå är här.. det här går fort osv). Självklart ställer man upp. Iaf jag ville alltid göra ett super jobb för att göra varje kund 100% nöjd.
Men vad jag också lärt mig, är att vissa går inte att göra 100% nöjd oavsett hur mycket man än försöker och vill.Precis som vissa av er här så utgår vissa kunder från att det jag gör som hantverkare redan är dåligt utfört eller att man försöker luras. Och såna kunder går omöjligt att göra nöjda. Precis som vissa av er i denna tråd.

Som hantverkare gör det mig illa till mods att läsa det mesta som skrivs här.
Det finns många xtremt duktiga hantverkare, för jag är inte unik och det finns fler som mig.

Nu kan ni fortsätta kasta skit på oss hantverkare, som helst skall arbeta gratis, betala erat material och bara le och se glad ut, och självklart stå för resorna mellan företaget och ditt hem.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
KitchenDesign skrev:
...
Nu kan ni fortsätta kasta skit på oss hantverkare, som helst skall arbeta gratis, betala erat material och bara le och se glad ut, och självklart stå för resorna mellan företaget och ditt hem.
Det6 är nog inte så de flesta av oss här vill agera
(även om många tycker som Alfons: Kan själv :D )
alfons-8.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag vill ha hjälp med något i huset, på tomten eller vad det är som kräver lite hantverkskunnande, så frågar jag i första hand vänner och bekanta i närheten och grannar naturligtvis, sedan andra bekanta som jobbar i byggbranschen.
Jag frågar alltså vännen målaren om han vet någon bra rörmokare,
vännen anläggningsanläggaren om han känner någon bra elektriker osv.
Och har man hittad en bra elektriker, en rörmokare, en snickare, en målare osv så är man ju hemma.
Att hålla på att pruta på småjobb är väl närmast att förnedra riktiga yrkesmän.
Inte konstigt att de inte ställer upp med offerter till kreti och pleti.

Och, med handen på hjärtat, så har jag hittills aldrig blivit besviken på hantverkarnas jobb här hos mig.
Och har aldrig blivit uppskörtad, vad jag har märkt i alla fall :)
 
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Svar till daggen sid nr 1:

Kanske skulle vara en bra ide att låta frugan sköta kontakten med hantverkarna
Så kan du flyga o fara
Hon verkar kunna hantera dom bättre

Jag är själv hantverkare o väldigt mån om mina kunder
Stort eller smått spelar ingen roll, ej heller om det bara är råd till okänd kund på tel
Så dra inte alla hantverkare över en kam
 
Redigerat:
Nyttanvändarnamn3 skrev:
Kanske skulle vara en bra ide att låta frugan sköta kontakten med hantverkarna
Så kan du flyga o fara
Vem är "du" ???

(Kanske du skulle lämna över tangentbordet till frugan också ;) )
 
KnockOnWood skrev:
Vem är "du" ???

(Kanske du skulle lämna över tangentbordet till frugan också ;) )
Jag hade glömt att skriva till vem svaret var till,
Det var inte till dig , utan när jag höll på att skriva så startade datorn om o ofullständigt svar kom in
Ber om ursäkt att du trodde det var till dig
Jag har inte hunnit läsa vad du skrev , men antog att du trodde det var till dig
 
Och mitt tips till hantveksföretag är att vara lyhörda och gå på magkänslan, man brukar ganska fort "känna" vilka man inte ska ha att göra med så "släpp" dom. Låt dom få anlita "rufflarna" så att dom har någon orsak att "gnälla" (vilket dom kommer att göra oavsett).
 
En seriös hantverkare har inte bara ett uppdrag åt gången och det är mycket som kan strula på vägen.tex väder och vind beställningar av material som ej kommer i tid sjuka barn/anställda mm.
Är man ute efter seriösa hantverkare så får man nog vända sig till dom som har större resurser typ Skanska/NCC fast då lär det kosta !
 
En seriös hantverkare har inte bara ett uppdrag åt gången och det är mycket som kan strula på vägen.tex väder och vind beställningar av material som ej kommer i tid sjuka barn/anställda mm.
Är man ute efter seriösa hantverkare så får man nog vända sig till dom som har större resurser typ Skanska/NCC fast då lär det kosta !
 
Vi har haft otaliga hantverkare hemma som gjort allt mellan golv och tak. Det jag tycker är att de tar sig friheter att tycka att "så vill de ha det" utan att fråga. Sen när man ställer på och förklarar hur vi hade tänkt, då kan de oftast göra som vi förklarar, så varför inte ha en dialog med oss och i förväg fråga hur vi vill ha det, eller ringa när det kommer till val? Det tycker jag är det tråkigaste. Sen är det bara en ( plattsättare ) som har motsatt sig vårt krav att ändra så som vi vill, han kallade oss dumma i huvudet och skällde ut oss för att de satt fogen fel. Och den är fel, för det kan vem som helst se. Så min erfarenhet av hantverkare är att de kan, om man bara ställer krav, annars genar de och försöker komma undan med vad som helst.
 
KitchenDesign skrev:
Av ca hundratalet jobb så har det varit ca 4a missnöjda kunder och då har det alltid handlat om att det tycker slutpriset blivit högre än de väntat sig, eller att vi haft en otillräcklig kommunikation.
Tyvär är det som oftast så att konsumenten vill (förväntar sig) att jag skall jobba gratis för saker som kunden under bygget lägger till. Oftast hör man (det är juh bara... när du ändå är här.. det här går fort osv). Självklart ställer man upp. Iaf jag ville alltid göra ett super jobb för att göra varje kund 100% nöjd.
Men vad jag också lärt mig, är att vissa går inte att göra 100% nöjd oavsett hur mycket man än försöker och vill.Precis som vissa av er här så utgår vissa kunder från att det jag gör som hantverkare redan är dåligt utfört eller att man försöker luras. Och såna kunder går omöjligt att göra nöjda.
Det är inget unikt för din bransch det är precis lika dant i min, och det är därför återigen kraven är så viktiga, att de är tydliga och att alla är infattade i dem, det är bra både för kund och entreprenör. Då kan inte kunden komma och säga att detta skulle ju ingå, etc. Men sedan måste man vara professionell i frågan, tex om en vägg behövts putsat för att bli bra med hantverkaren har bara bredspacklat, då är ju det inte ett tillägg som kunden ber om utan det ingår ju självklart i grundåtagandet (Exemplet är för övrigt tagit från verkligheten från en medlem här på forumet).

Sedan är det väl ingen som drar alla hantverkare över en kam vad jag sett, men det verkar ju tyvärr så att många hantverkare saknar drivet och professionalism.
 
Håller på med en stor renovering av vårt nya hus och har än sålänge enbart bra att säga om de hantverkare, som jag har tagit in. Men som många säger och som jag också vet från mitt eget yrke, då är kommunikation A och B. Målaren ringde i söndags och berättade att han kom lite senare på måndag morgon då han skulle boka in en elektriker till ett annat job; det tycker jag var bra service och kommunikation åt mig.

Sen hade jag bokat in en VVS till måndag morgon kl. 0800. En kvart förre ringer han och säger att han blir några minuter sen då han sitter i kö på motorvägen - pluspoäng på det med!

Så de bra och seriösa hantverkare finns därute. Men se till att han en bra kommunikation, ställ gärna frågor, inga frågor är för små.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Oh det finns så många åsikter och putslustiga personer. Till ursprungsfrågan.

Instämmer med tidigare åsikt att det kan vara så att jobbet var för litet eller inte rymdes inom deras kompetens men då borde de ju rimligtvis ha meddelat detta.

Jag har jobbat mycket med olika underlevererande företag och föredrar när man finner en entrprenör som inom företaget ha all kompetens. De kan då internt planera vilken kompetens som efterfrågas när på bygget så att tidsplanen håller.
Har sedan många år tillbaka arbetat med samma firma men märker tyvärr nu i detta senaste pågående projekt att även de har börjat falla in i att inte hinna med då de har för mycket att göra. De VILL gärna så de lovar men kan sedan inte stå vid sitt ord. Trist när man har ett samarbete som tidigare fungerat klanderfritt, o är ju inte så lockad av att behöva byta ut dem då jag är nöjd med hantverket och killarna på plats. Kanske jag måste bli en bättre kund med längre framförhållning;)

Det är ju också så att man som kund måste ha framförhållning, ingen bra hantverkare står vanligtvis sysslolös o kan åta sig ett uppdrag att utföra på direkten. Såklart beroende på omfattning och det anlitade företagets personalstorlek.
Rimligt är ju att få en offert, skriva ett avtal och att bygget startar inom ett kvartal. Bra är också att som kund ha en budet så att hantverkaren kan svara på om det är rimligt att få det kund förväntar sig för denna summa.

O självklart är det upp till hantverkaren att informera om tekniska delar som vilka material som krävs för att få en bra putsad vägg - sen får ju kund välja vilken nivå projektet ska ligga på! Visa bilder som kund så ni pratar om samma slutfinish, kan nog variera vad som menas med en putsad vägg...


Vad är det ni behöver få gjort o när?
 
Visst har byggbranschen problem.
Det finns allt för många oseriösa i branschen. Mycket beror nog på de sk. byggarbetarna som kommer österifrån som dumpat marknaden med låga priser och otillräcklig kunskap.
Men att lyckas med en husrenovering kräver även en viss kunskap av beställaren. Om man inte förstår att gediget hantverk inte fungerar så att det bara är att byta arbetskostym efter vilket som skall utföras har man inte tillräcklig respekt för varje enskilt yrkesområde. När man läser i annonser att samma person utför allt från el till rörmokeri och kakelsättning och målning däremellan borde man ju som beställare dra öronen åt sej.
Jag har själv renoverat en gammal villa från grunden och tagit in offerter från olika hantverkare och företag på de områden jag inte tyckt mej ha tid eller inte haft kompetens att utföra själv. Jag har inte av någon blivit "blåst" eller lurad. Men kanske beror det på att jag själv hela livet jobbat inom branschen och har haft kontakter och en realistisk syn på kostnader och tidsåtgång för respektive jobbmoment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.