B
Hej

ha sökt febrilt efter någon form av beräkning för att grovt uppskatta energibehovet i en friggebod.

finns några lathundar för hus, men det är ofta tala om vilken effekt som behövs, och det är ju en sak, men jag är mer intresserad av årstotalen...

några tips?

Lenhovda hade förr någon beräkning, men hittar inte den nu..

Ska bygga ett litet förråd och funderar på om det kan vara värt att isolera. det blir kanske maximalt 3,6*2,2m och låt oss säga 95mm isoleringer i väggar och 120 i tak och golv, inga fönster.

bor utanför göteborg och det behöver inte vara mer än 5-8 grader.

någon som har erfarenheter?

skulle ju kunna dragit ut en kulvert men det blir lite dyrt, det kanske är helt ok att värma med el.. :)
 
B
just det, kanske ska man använda cellulosa isoering eller liknande och skippa diff-spärren? eller är det bättre att sätta in en termostat som ser till att det alltid är lite varmare inne än ut?
 
Enligt energideklarationen som jag fick med huset drar mitt hus 252 kWh per m² och år. Det är ett ganska dåligt värde, men låt oss utgå från det. Ditt förråd är 8 m² och skulle om vi tror på de siffrorna dra 2016 kWh per år om vi önskar hålla 20 grader. Jag har gjort ett försök att beräkna antalet graddagar per år vid en lägre inomhustemperatur. SMHI använder 17 grader då det anses att de sista tre graderna kommer från boende och deras apparater. Det brukar hamna på runt 3000 graddagar per år, men varierar med orten. Med data från http://www.temperatur.nu har jag räknat ut antalet graddagar i Södertälje år 2013 vid 5 grader inomhustemperatur. Det blev 837, eller 27% av antalet vid 17 grader. Om jag inte gjort några stora matematiska krumsprång skulle det innebära att du behöver 544 kWh för att hålla fem grader.

Det finns stora osäkerheter i det, men som grov uppskattning kan det kanske duga.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
men det är ju strålande! då är det ju ca 500 kr per år det kostar... ska vägas mot att det skulle kostar 170kr med bergvärmen, men då skulle installationen säkert gå på 10000 kr med kulvert...

men är kanske inne på att isolera med fuktupptagande isolering och skippa diffspärren så måste det inte var varmare inne än ute, utan kan vara värme bara på vintern.
 
En liten bod med den isolering du nämner måste inte hållas varm alls. Du skall inte bo där och kommer alltså inte att ta in någon fukt. Isoleringen är så tunn att den kommer hinna torka mellan varven även om den skulle bli fuktig. Använd cellulosaisolering om det känns bättre, men det finns många hus med glasfiberisolering som inte står varmhållna för det. Skall du förvara saker i boden som bör hållas frostfritt är det en sak, men för husets skull behövs ingen värme.
 
B
nja, nån sån kommer inte upp på väggen ;)

men just frostfritt, och för att cyklar osv inte ska rosta, (vilket det inte gör om det är kallt och bra ventilation, men ändå)

så alternativtet är kallt och bra ventilerat, eller isolerat och varm hållet.
 
Är det bra ventilerat blir det lika fuktigt inne som ute. Det är ganska fuktigt på vintern. För egen del skulle jag inte oroa mig för cyklar som står under tak, men om du gör det så kanske lite värme är bra. Eller en torrboll om det är tillräckligt täta väggar.
 
Ursäkta att jag går lite off-topp, men ~250 kWh/m2?
 
Som sagt är det ett dåligt värde, men det är resultatet av energideklarationen som gjorts på mitt hus. Det är en sommarstuga från 1969 och energideklarationen speglar förra ägarens vanor. Det är med all säkerhet enkelt att komma mycket lägre än så om man bygger en ny bod.
 
B
så inga probem att isolera med diffspärr även om man inte har det uppvärmt?
 
Knappast i en förrådsbod med tunn isolering.
 
Avemo skrev:
Är det bra ventilerat blir det lika fuktigt inne som ute. Det är ganska fuktigt på vintern. För egen del skulle jag inte oroa mig för cyklar som står under tak, men om du gör det så kanske lite värme är bra. Eller en torrboll om det är tillräckligt täta väggar.
Är inte luften som torrast om vintern och i detta fall ett utrymme som inte tillförs fukt som i ett boende,
 
Uppvärmda utrymmen är torra på vintern. Inte utomhusluften. Nollgradig luft kan maximalt bära 4,9 g vatten per m³. Luft om 20 grader kan hålla 17,3 g / m³. Om nollgradig luft med 100% relativ luftfuktighet värms till 20 grader blir den absoluta luftfuktigheten oförändrad på 4,9 g/m³. Den relativa luftfuktigheten däremot har sjunkit till 28%. Därför är det torrt inomhus på vintern trots att den relativa luftfuktigheten utomhus oftast ligger mellan 90% och 100%.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Avemo skrev:
Uppvärmda utrymmen är torra på vintern. Inte utomhusluften. Nollgradig luft kan maximalt bära 4,9 g vatten per m³. Luft om 20 grader kan hålla 17,3 g / m³. Om nollgradig luft med 100% relativ luftfuktighet värms till 20 grader blir den absoluta luftfuktigheten oförändrad på 4,9 g/m³. Den relativa luftfuktigheten däremot har sjunkit till 28%. Därför är det torrt inomhus på vintern trots att den relativa luftfuktigheten utomhus oftast ligger mellan 90% och 100%.
med andra ord är det ju bra för sakerna inne i förrådet att värma upp det lite. blir nog 95 isolering i väggar och 120 i tak och golv. borde vara lätt att räkna på vad det får för effekt, men det där med graddagar blir ju svårare...

frågan är om följande är ok: liggande panel, tunn läkt för att skapa luftspalt, sen vindpapp, 95cm isolering, diffspärr , plyfa

vad tror ni? blir det ok för att hålla 5 grader på vintern, (det är ju oftast inte så kallt här)

vill ju inte göra för tjocka väggar heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.