Status
Tråden går ej att kommentera.
Lång historia kort: jag har precis köpt en bostadsrätt där kombinerad spis/ugn ingick. Jag upptäckte sedan första gången jag skulle laga mat att säkringen gick när ugnen och spisen användes samtidigt. Spis/ugnen är inkopplad på 1 fas med 16A säkring vilket jag anser vara alldeles för klent.

Nu är då frågan; räknas detta som ett dolt fel?

Vad jag kan läsa mig till så ska ett dolt fel inte vara upptäckbart eller förväntat. Tekniskt sett så hade jag väl kunnat upptäcka detta fel innan köpet, men det känns väldigt långsökt att man ska upptäcka en sådan här sak.

Har jag något att stå på här eller är det bara att bita i det sura äpplet och ta hit en elektriker för att dra fram en till fas (eller två)? Huset är byggt 1945 och det är en relativt stor lägenhet (90 kvm) ifall det har någon påverkan.
 
Är det enfas eller trefas in till bostadsrätten?
Hur stor(a) är huvudsäkring(en/arna)?

Eftersom en bostadsrätt inte är en fastighet så gäller inte "dolt fel" över huvudtaget, däremot finns liknande skrift i köpelagen.

Om det är "förväntat" eller inte beror på om inkommande är enfas eller trefas.
Om det är enfas in så är det inte säkert att det går att säkra högre för att inte riskera att huvudsäkringen ska lösa ut.
Om det är trefas in så bör man kunna anta att hällen är kopplad tvåfas och ugnen kopplad på tredje fasen.

Är det gas indraget i huset/bostadsrätten? Då är det garanterat enfas in och huvudsäkringen brukar då ganska ofta ligga på Max 20 A.
 
Redigerat:
Glömde visst nämna det. Det är en huvudsäkring på 25A till hela lägenheten, och därav (jag antar) 1 fas in.
 
Det hade utan bekymmer gått att kolla, så det är inget dolt fel.

Även jag tycker 16A är för klent, men det har jag sett installerat på flera ställen.
 
ensamresande skrev:
Vad jag kan läsa mig till så ska ett dolt fel inte vara upptäckbart eller förväntat. Tekniskt sett så hade jag väl kunnat upptäcka detta fel innan köpet, men det känns väldigt långsökt att man ska upptäcka en sådan här sak.
Ledsen om jag låter kall och hård men jag håller inte alls med.

Du hade mycket enkelt kunna kontrollera denna del av elinstallationen innan köpet och det borde du gjort. Det finns inget som helst som är "dolt" i detta fall och jag kan heller inte se att det finns något egentligt fel. Visst, elinstallationen håller inte den standard som man önskar idag men det går inte att säga att den för den skull är felaktig. Gamla "saker" har ofta en annan "standard" än nya.
 
Som sagt, dolt fel tror jag inte att du kan räkna med att få det som. Det var lätt att undersöka vid köp.

Lägenheter i äldre hus, är väldigt ofta matade med enfas 25A, och med 20A (=4kvmm ledningsarea) till spisen. Att det då är matat 16A i din lägenhet till spisen är udda. Och OM det är diazedsäkringar (proppar, inte automatsäkringar), så är ju första funderingen om någon bara satt i en för klen propp, man tager vad man haver.

Du kan ju i så fall titta på färgen på bottenkontakten inne i "säkringshålet" i centralen.

OM det är så att man faktiskt dragit klen kabel och bara säkrat 16A i denna lägenhet, så är det lite underligt, men det kan finnas en rationell förklaring.
 
O
Vad är egentligen det dolda felet?
Att man inte kan ha alla plattor på samtidigt? Är det ett fel? Du får tänka dig för när du lagar mat... Sen är det inte så kul, men men... Jag kan inte ens se att det är fel...
Att kolla säkringarna kan inte vara speciellt svårt...Det är inte för avancerat. Man räknas ha ganska stora kunskaper när man köper en br eller en fastighet.
 
Jag kan inte för en sekund tänka mig att det här är ett dolt fel. Det räcker för en sakkunnig att titta på elcentralen för att upptäcka detta, och det är också vanligt med enbart enfas indraget i äldre lägenheter.

Att byta ledare till spisen från 2,5 mm2 till 4 mm2 och säkra upp till 20A är inte heller särskilt dyrt om kabeln är korrekt dragen i rör.
 
Tack alla för era svar! Jag var under intrycket att detta var ett solklart fel från säljarens sida men så verkar det då alltså inte vara. Då blir det till att stämma av med föreningen om jag kan få dra fram trefas till lägenheten och sedan vidare till spisen.
 
O
Eftersom du har en huvudsäkring på 25A så är det billigare och enklare att dra en ny matning till spisen, på 20A eller spela lite tufft, 25A
Att försöka dra fram 3-fas kan bli väldigt svår väg, inte alls säkert att föreningen tillåter det sedan kanske det inte ens fungerar att dra fram 3-fas....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.