Lång historia kort: jag har precis köpt en bostadsrätt (huset är byggt 1945) och jag upptäckte första gången jag skulle laga mat att säkringen gick när ugnen och spisen användes samtidigt. I elcentralen sitter en huvudsäkring på 25A för hela lägenheten och sedan är spis/ugnen inkopplad på 1 fas med en 16A säkring.

Jag tycker personligen att dessa säkringar är alldeles för klena för detta, men jag är ingen fackman så jag kanske misstar mig. Nu har jag 2 frågor;

Nu är då frågan; brukar det vara på detta sätt? Hade jag kunnat "förvänta" mig detta? Anledningen till att jag frågar är huruvida jag kan hävda mot köparen att detta är ett oväntat/dolt fel.

Och sen sidofråga; det kommer troligen sluta med att jag tar hit en elektriker för att dra in fler faser. Bör jag satsa på 3 faser då? Jag kommer nämligen även att renovera om köket inom något år eller så och då kommer jag att sätta in en separat häll och ugn, och då är det 1 fas till ugnen och 2 faser till hällen som gäller antar jag?
 
Det vanliga i lägenheter med enfas är att spisens säkring är på 20 ampere. Inte heller då kan man använda spisen fullt ut, men ofta fungerar det bra i alla fall. Är det porslinssäkringar eller en modern elcentral? Om det är porslinssäkringar så titta när du skruvat ut säkringen till spisen vad det är för färg i botten på hålet. Är det blå passkontakt så skall det vara en 20a säkring, men något har skruvat i fel tidigare.

Kan du få tre faser till lägenheten så är det tveklöst bättre. Det är dock inte alltid så enkelt att åstadkomma. En fas till ugnen och två till hällen är precis vad det brukar vara.
 
Om det är indraget gas i bostadsrätten så är det stor risk att huvudsäkringen ligger på Max 20A.
 
Avemo skrev:
Är det porslinssäkringar eller en modern elcentral?
Det är en modern elcentral, så gissningsvis har det gjorts renovering av elsystemet under de senaste åren.

Avemo skrev:
Kan du få tre faser till lägenheten så är det tveklöst bättre. Det är dock inte alltid så enkelt att åstadkomma. En fas till ugnen och två till hällen är precis vad det brukar vara.
Ok, då vet jag vad jag ska försöka sträva efter. Tack!
 
ensamresande skrev:
Nu är då frågan; brukar det vara på detta sätt? Hade jag kunnat "förvänta" mig detta? Anledningen till att jag frågar är huruvida jag kan hävda mot köparen att detta är ett oväntat/dolt fel.
I äldre hus brukar det kunna vara så här. Elinstallationer som är "för klena" enligt dagens krav/behov/standard/önskemål är inte alls ovanligt. Hur som helst är "felet" inte det minsta dolt. Du hade med lätthet kunnat kontrollera säkringar/elcentral/spis.
 
O
oväntat fel, ja kanske, dolt fel näää
 
Oväntat – kanske. Men fel? Inte alls, bara lite ålderdomligt.
 
Tack alla för era svar! Jag var under intrycket att detta var ett solklart fel från säljarens sida men så verkar det då alltså inte vara. Då blir det till att stämma av med föreningen om jag kan få dra fram trefas till lägenheten och sedan vidare till spisen.
 
Står det inget i föreningens dokumentation om detta? Borde ju finnas med under planerade åtgärder eller dylikt...
 
Lustigt detta med alla som vill få alla upptäckta "fel" till dolt fel...

//Patrik
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Lustigt detta med alla som vill få alla upptäckta "fel" till dolt fel...
Men det är inte alla som återkopplar med ett tack i tråden när de inser att de antagligen inte har något "dolt fel". All heder till ensamresande för det! (y)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ensamresande skrev:
Då blir det till att stämma av med föreningen om jag kan få dra fram trefas till lägenheten och sedan vidare till spisen.
Jag skulle börja med att (försiktigt) ta av locket på centralen och se vad jag hade där. Ta en bild och låt oss kolla vettja! Har du riktigt tur finns där redan trefas, så hade jag i en tidigare lägenhet.

Annars kan du säkert kolla möjligheterna att fixa grövre ledare till spisen. Normalt gäller 4mm2 för 20A och 6mm2 för 25A. Vad har du till spisen idag? Om det finns möjlighet att säkra upp spisen till 20A kanske du redan är hemma där beroende på hur du använder spisen. Sen kanske du inte kan köra micro och kaffekokare samtidigt då.

Har du inte trefas och ska ha fram det kan det bli väldigt olika dyrt. Bor du längst upp och det inte finns nån lämplig kanalisation skulle jag överväga att köra en gashäll med gasol (om du inte har stadsgas). Har du trefasen ute i trapphuset kanske det bara handlar om nån tusenlapp för att få in den till din central...
 
Sedan vet man ju inte om det överhuvudtgate finns tillräckligt med matning till fastigheten för att kunna öka till en lägenhet.

Så var det i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för typ 25 år sedan. Vi hade 800 lgh. och matades via 7 serviser på vardera 3x 85A. Och Stockholm energi vägrade uppsäkring till att börja med. Stadens nät var kraftigt överbelastat på 80, talet. Jag hade ex. bara 180V i vägguttagen i min lgh.

Sedan när de hade byggt nya transformatorstationer så gick samtliga mina glödlampor sönder inom 24h, dessförinnan hade jag fått byta en lampa på 6 år.

Skall tillägga att vi hade gas, så den matningen skulle inte räcka till 800 elspisar.
 
Om säljaren kände till att säkringen löste när man använder ugn och spis samtidigt, och inte upplyst om det, kan man väl kalla det ett dolt fel ??
 
NEJ, det är inte något FEL, det är bara en begränsning som vid installationstillfället antagligen var helt acceptabel.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.