Ring Skatteupplysningen och fråga. I bästa fall kommer det ett utlåtande från Rättsenheten.
 
C
Plåthuset skrev:
Din tilltänkta transaktion är väl enbart skattedriven om jag förstår det rätt.
Det verkar ju onekligen så. Även om vi befinner oss i Juridikforumet - ingen annan än jag som funderar på den moraliska aspekten i detta?
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Som sagt, det låter som uppläggetstrider mot skatteflyktslagen. Den säger väl i princip att en transaktion som utförs endast för att undgå skatt är olaglig. Dock rätt ovanligt att den tillämpas.
 
cpalm skrev:
Även om vi befinner oss i Juridikforumet - ingen annan än jag som funderar på den moraliska aspekten i detta?
Toleransen bland medborgarna i Sverige angående skattedrivna handlingar är mycket stor. Det kan förklaras med att vi efter Danmark har det största skattetrycket. När vår nya regeringen blivit varm i kläderna är risken att vi får den allra högsta skatten igen. Tyvärr.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Snackade med skatteverket och var tydlig med upplägget. Man hade inga invändningar alls. På frågan om det behövdes en transaktion eller om det funkade med revers så var enda kravet att det i köpekontraktet var tydligt att det var försäljning och inte gåva och om vi gjorde upp med en revers så var det upp till oss men det skulle framgå i kontraktet.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Spännande - jag trodde inte att det upplägget skulle godkännas.
Jag har ett förslag som är lite av "hängslen och livrem" och det är att du tar samma vända igen med skatteverket, men denna gången skriftligen - mail eller brevledes. Detta för att i någon mån skydda dig om de i framtiden skulle göra en annan bedömning.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Trevligt att det löser sig som du tänkt!
Men stämpelskatten måste väl din sambo betala?
och kvitton på allt måste man väl ha sparat?
 
C
Mats.Hulten skrev:
Jag har ett förslag som är lite av "hängslen och livrem" och det är att du tar samma vända igen med skatteverket, men denna gången skriftligen - mail eller brevledes. Detta för att i någon mån skydda dig om de i framtiden skulle göra en annan bedömning.
Det skadar ju inte att ha deras svar på pränt förstås, men som jag förstått det är det endast ett förhandsbesked som skatteverket i någon mån står för, dvs har något värde om de skulle göra en annan bedömning i framtiden.
 
Du tar förstås en liten risk i att sambon säljer huset och sticker, innan ni har hunnit gifta er.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om du med stämpelskatt avser lagfarten så är där ingen då det är en byggnad på arrendetomt, dvs på ofri grund.
 
B
Saker som är "funktionshöjande" har ju längre avdragsrätt. Tex ombyggnad, eller uppgradering av el.

5 år gäller ju "underhåll"
 
Vadå fem år? Man får väl dra av alla renoveringskostnader man haft hela tiden man ägt huset?
 
Ok, rättar mig själv direkt. Allt som höjer standarden har evig avdragstid medans typ tapetsering och ommålning bara kan dras av inom fem år, vid försäljning. Blev lite orolig, har själv renoverat och samtidigt uppgraderat standard för flera hundra tusen.
 
b8q skrev:
Du tar förstås en liten risk i att sambon säljer huset och sticker, innan ni har hunnit gifta er.
Inte om det finns en skuldrevers. Då måste ju sambon betala den innan hon sticker. Dessutom kommer ju huset att vara inköpt under samboskapet för gemensamt boende även om sambon står som ensam ägare på lagfarten.

TS behöver ju inte heller sälja hela huset till sambon. Kanske behålla 1% för att kunna maxa rotavdrag och ha lite kontroll av vad som händer med huset?
 
Det är inte säkert att du har ett problem. Du måste skilja på reparationer och förbättringar. För förbättringar så gäller andra regler än reparationer. Här finns mer info. Det jag menar är att du kan göra avdragen i framtiden istället om du förbättrat fastigheten men för reparationer är det fem år som gäller.

Gör du en förlust totalt sett för försäljningen? Tänk att du bara får avdrag mot inkomstskatt och fastighetsavgift. Andra avdrag gör också på inkomstskatt. Skatteverket har en bra kalkyl för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.