jan_martinsson skrev:
Skapar en ny tråd för oss som planerar att bygga på Hällbacken i Luleå, förhoppningsvis lyckas vi göra byggare från tidigare etapper lite nyfikna också så att de delar med sig av sina erfarenheter i tråden.

Det är mycket funderingar hos oss nu kring vilka tomter vi helst vill ha, ännu svårare blir det av att vi bor i Göteborg och inte kommer att kunna se tomterna innan vi gör valet. Så har någon bilder från området så vore det kul att se även om jag inte tror det ger så mycket information så stillar det kanske den värsta nyfikenheten.

Jag tror vi kommer att ha massor att diskutera här men först tycker jag vi ser hur många framtida grannar som gömmer sig här på forumet, så planerar ni att bygga på Hällbacken skriv nåt litet här!
Jag har lite bilder, vilka tomter är du intresserad av?
 
Eva Rutberg skrev:
Tack så mycket! :) Jag tror hela Hällbacken kommer bli ett kanonfint område :)

Formuleringen "Grundläggning med sk torpargrund..." finns inte med i den geotekniska deklarationen för vår tomt och precis som Therese uppger så är det ju flera hus med torpargrund på etapp 2.
Okej, jag tror jag får ringa kommunen och fråga varför dom lagt till den formuleringen :)
 
Åh, mest är det väl om det finns några som verkar lite extra kluriga med mycket lutning eller extra mycket berg. Vi har rangordnat alla tomter nu baserat på kartan och släktingars tyckande så egentligen vore det mest bara kul att få se lite av varje, t.ex. hur ser hällmarken ut?
Vi kommer upp nästa gång till jul så då får vi kolla själva.

Viktigast för oss är grannarna och de vet man ju inget om.
Vi är i alla fall båda 35 med ett barn på 3 1/2 år och en som är 3 månader.
 
jan_martinsson skrev:
Åh, mest är det väl om det finns några som verkar lite extra kluriga med mycket lutning eller extra mycket berg. Vi har rangordnat alla tomter nu baserat på kartan och släktingars tyckande så egentligen vore det mest bara kul att få se lite av varje, t.ex. hur ser hällmarken ut?
Vi kommer upp nästa gång till jul så då får vi kolla själva.

Viktigast för oss är grannarna och de vet man ju inget om.
Vi är i alla fall båda 35 med ett barn på 3 1/2 år och en som är 3 månader.
Här kommer lite bilder på hällmarken:
dunge_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dunge_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom flesta tomter såg precis ut som man tänkte sig utifrån geotekniska deklarationen. Det var någon som hade någon enstaka sten på gården som gjorde att höjdskillnaden var 1.7 meter fast tomten var väldigt plan i övrigt.

Vi är i 25 års åldern och väntar vårat första barn nu i november, vad man kan säga om grannar så verkar de vara väldigt många unga som kollar.. Väldigt många barnvagnar på Hällbacken :)
 
En annan reflektion är att tomterna är i ganska olika skick, här är ett exempel på hur olika dom kan se ut:

1:241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1:205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1:188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eva Rutberg skrev:
Vi har just byggt klart på etapp 2 och är i färd med att flytta in. Ni som funderar på att bygga har en rolig tid framför er men var beredd på att det är mycket att stå i även om man väljer nyckelfärdigt.

Vad gäller kostnaderna för etapp 2 och 3 så stämmer de inte, det måste vara gamla uppgifter. De kostnader som står i ett inlägg ovan för etapp 3 är de som vi hade på etapp 2. T ex Lunet 10 000 kr, bygglovet gick på drygt 38 000 kr för vår del (lovavgift ca 22 500 och planavgift ca 15 500 kr). Sen har vår budget överskridits väldigt mycket, till viss del beroende på egna "självförvållade" tillval men även t ex markarbete som blev en hel del dyrare än vi trott och en del saker som tillkom i husentreprenaden som vi inte tänkt på. Vi tycker ändå att det är värt det för det är en häftig känsla att komma in i sitt nybyggda hus :)
Vad roligt att snart få flytta in!! :):) Vi gör just nu lite olika produktionskalkyler för att ev bygg på etapp 3. Verkar bli aktuellt både med sprängning och fyllnadsmassor på många av tomterna. Vad var det i erat fall som gjorde markarbetena dyrare än beräknat och hur mycket dyrare blev det? Någon som vet vad kostnaderna för sprängning brukar land på? Otroligt svår att beräkna just markarbetena tycker vi.
 
Sadina skrev:
Vad roligt att snart få flytta in!! :):) Vi gör just nu lite olika produktionskalkyler för att ev bygg på etapp 3. Verkar bli aktuellt både med sprängning och fyllnadsmassor på många av tomterna. Vad var det i erat fall som gjorde markarbetena dyrare än beräknat och hur mycket dyrare blev det? Någon som vet vad kostnaderna för sprängning brukar land på? Otroligt svår att beräkna just markarbetena tycker vi.
Denna länk kanske hjälper dig:
http://www.byggahus.se/bygga/markarbetena-kan-bli-dyr-overraskning
 
kabanja skrev:
Denna länk kanske hjälper dig:
[länk]
Enligt kommentar på den sidan låg priser ungefär på detta:

En enhet sprängning var en kubik ovan jord och en kvadratmeter under jord.

Etablering 10000 kr
sprängning platta hus + garage 800 kr/enhet * 200 kvm = 160 000 kr
Bortkörning (2-4 kbm per lastbil) 200 / 3 = 67 turer 67 * 2000 kr = 134 000 kr

Det skulle ge 304 000 kr att spränga och köra bort.

Den "bästa" tomterna på ytterraden har berg enligt geotekniska från 0,5 meter till 2 meter.

Jag läste någonstans att en kubik sprängd sten sväller till 3. Om det stämmer då blir bortkörning väldigt mycket dyrare. Nu kommer en del tomter behöva fylla så en del kanske kan bli av med lite på nära håll.


Är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med input om detta kan vara rimliga siffror?


Samt hur långt ner behöver man ha för platta på mark? Man får inte fylla hur högt man vill.
 
jocke1 skrev:
Enligt kommentar på den sidan låg priser ungefär på detta:

En enhet sprängning var en kubik ovan jord och en kvadratmeter under jord.

Etablering 10000 kr
sprängning platta hus + garage 800 kr/enhet * 200 kvm = 160 000 kr
Bortkörning (2-4 kbm per lastbil) 200 / 3 = 67 turer 67 * 2000 kr = 134 000 kr

Det skulle ge 304 000 kr att spränga och köra bort.

Den "bästa" tomterna på ytterraden har berg enligt geotekniska från 0,5 meter till 2 meter.

Jag läste någonstans att en kubik sprängd sten sväller till 3. Om det stämmer då blir bortkörning väldigt mycket dyrare. Nu kommer en del tomter behöva fylla så en del kanske kan bli av med lite på nära håll.


Är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med input om detta kan vara rimliga siffror?


Samt hur långt ner behöver man ha för platta på mark? Man får inte fylla hur högt man vill.
Just platta måste vara det sämsta på dessa tomter, vad jag har förstått så är grund på plintar bäst i detta fall. Vilken/vilka hustillverkare är du intresserad av? De kanske går att bygga på plintar istället?
 
kabanja skrev:
Just platta måste vara det sämsta på dessa tomter, vad jag har förstått så är grund på plintar bäst i detta fall. Vilken/vilka hustillverkare är du intresserad av? De kanske går att bygga på plintar istället?
Eget bygge isf. Plintar verkar ha problem med fukt/mögel. Platta är minst riskabelt.
 
Redigerat:
Sadina skrev:
Vad roligt att snart få flytta in!! :):) Vi gör just nu lite olika produktionskalkyler för att ev bygg på etapp 3. Verkar bli aktuellt både med sprängning och fyllnadsmassor på många av tomterna. Vad var det i erat fall som gjorde markarbetena dyrare än beräknat och hur mycket dyrare blev det? Någon som vet vad kostnaderna för sprängning brukar land på? Otroligt svår att beräkna just markarbetena tycker vi.
Ja det är verkligen hur kul som helst :) är nästan lite avundsjuk på er som har det roliga framför er, men samtidigt är det otroligt skönt att vara i land med huset :)
Vi hade en grov beräkning på ca 100 000 kr för markarbete, utifrån ett utlåtande från en som vi hade tänkt anlita för grävjobbet. I slutändan blev det strax över 200 000 kr. Det som gjorde det dyrare var dels att dräneringen inte ingick, vilket vi missat (trots att det stod i offerten...) och vi fick fylla upp mer än vi trott. Vi hade ändå en rätt bra tomt, ingen sprängning och det var torrt och fint. I kostnaden ingick även lite underarbete för garageuppfarten så att det blir lite mindre jobb till våren när det blir dags för stenläggning.
 
jocke1 skrev:
Eget bygge isf. Plintar verkar ha problem med fukt/mögel. Platta är minst riskabelt.
Okej, då kan de nog tyvärr bli svårt att bebygga flertalet tomter på etapp 3, eller så får du vara beredd på att spränga endel.. Massorna blir du säkert av med gratis, är en heldel tomter som behöver jämnas ut.
 
Nu är våran intresseanmälan inskickad. Då var de bara att vänta med spänning på svar :)
 
Tack för bilderna, det känns kul att få se lite av området! Det ser flackare ut på bilderna än vad vi förväntade oss av höjdkurvorna på kartan.

Vi skickade också in vår intresseanmälan idag så nu väntar vi med spänning på att se vad vår korta kötid placerar oss.

Någon som har koll på hur djupt man behöver kunna gräva för en platta på mark?
 
jan_martinsson skrev:
Tack för bilderna, det känns kul att få se lite av området! Det ser flackare ut på bilderna än vad vi förväntade oss av höjdkurvorna på kartan.

Vi skickade också in vår intresseanmälan idag så nu väntar vi med spänning på att se vad vår korta kötid placerar oss.

Någon som har koll på hur djupt man behöver kunna gräva för en platta på mark?
Vad kul, då kanske vi blir grannar :) Jo de är faktist ganska plant på de flesta ställen. Det är tomterna som i "ytterslingan" som lutar lite samt tomterna kring hällmarken, annars tyckte jag det såg väldigt bra ut.

Angående platta så är det inget jag själv överväger men denna länk kanske kan hjälpa: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/164207-hur-djupt-ska-man-grava.html

edit:
"För att undvika problem med tjälen finns två alternativ. Antingen gräver man ner till frostfritt djup, cirka 1,5 till 2 meter beroende på var i Sverige man bor. Det andra alternativet är att ha en uppvärmd byggnad som värmer marken så att marken inte fryser."
källa: http://www.betongplatta.com/grund-till-garage.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.