Vi ska bygga hus i Åstorp, Skåne och hade kontakt med en grävare som sa att vi borde gräva mellan 80-100cm djupt för att gjuta platta på mark.. Han menade på att då har man kommit under tjälen - vilket ju stämmer.. MEN.. överallt annars läser jag om hur man gräver ur så att man lägger sammanlagt 15cm makadam och sen hamnar plattan (vilken är 40cm) ovanpå det.. och eftersom man ska låta grunden sticka upp ca 10cm då blir ju den totala utgrävningen vid normala markförhållanden 45cm..
Jag läste just att man kan förhindra tjälen att krypa under huset genom att lägga 50mm tjocka cellplastskivor i en bredd av 60cm runt huset.. Kolla länken om ni inte förstår vad jag menar..
http://www.viivilla.se/bygg-och-byggmaterial/gjut-en-platta-pa-mark.aspx
låter ju som en billig försäkring men är det så folk brukar göra?
 
Jag gör så runt mina betongplattor, dessutom mer i hörnen (1,2 m ut )
 
Tyresö
Om du väntar med grävjobbet till tjälen har gått ur marken, så sparar du många 1000-lappar pga grävaren menade att du just pga det är tjäle i marken just nu och därför måste man gräva till tjälfritt innan man kan göra markarbetet. Väntar du till efter tjällossning så behövs det inte grävas så djupt.

Det är alltså tjälen just nu som är problemet.

Det där med att lägga frigolitskivor runt husgrunden är att rekommendera - synd bara att 99% av alla villagrunder saknar sån isolering. Troligtvis pga kostnaden och jobbet att lägga ut skivorna - några 1000-lappar och en timmes jobb.
 
Hörru Tyresö,
Du får gärna komma hit och gräva, lägga och återfylla, men jag betalar bara för en timme.

P
 
Men man gräver väl inte innan tjälen gått bort.. jag tror inte det var det han menade..
 
Isoleringen runt om tar en stund att lägga, en timme räcker inte.

P
 
Tyresö
prototypen skrev:
Hörru Tyresö,
Du får gärna komma hit och gräva, lägga och återfylla, men jag betalar bara för en timme.

P
Hahaha, det blir i så fall den dyraste timkostnaden genom historien....

Nej, jag menade att det tar ungefär en timme att lägga ut frigolitskivorna innan man återfyller runt den "nybakade" husgrunden.

Att göra det i efterhand runt en befintlig husgrund är ett hyfsat stort projekt, med markåterställning inräknat.
 
Tyresö
AnetteL skrev:
Men man gräver väl inte innan tjälen gått bort.. jag tror inte det var det han menade..
Jo, dom använder bilaggregatet till grävmaskinen för att slå sönder tjälen, sen gräver dom sej ner till tjälfri mark, som dom sen återfyller med makadam till rätt höjd. Dyrt som f-n, men det är så man måste göra på vintern när det är tjäle i marken.

Lägger dom krossbädden ovan på tjälen och sen bygger huset, då kommer hela huset att knäckas på mitten när tjälen går ur.

Det går även att lägga värmemattor och tina upp marken...

Sen beror ju allt givetvis vad det är för markförhållanden på din tomt (blålera/mosand) och det har markentreprenören mer koll på. Grävdjupet är ut ifrån markförhållandet.
 
Intressant :) Fast ointressant att få grävt innan tjälen gått bort så klart
 
prototypen skrev:
Isoleringen runt om tar en stund att lägga, en timme räcker inte.

P
Jag la själv ut dem under timmen med återfyllning av grävmaskin till min 190 m2 stora grund.
 
Tyresö skrev:
Jo, dom använder bilaggregatet till grävmaskinen för att slå sönder tjälen, sen gräver dom sej ner till tjälfri mark, som dom sen återfyller med makadam till rätt höjd. Dyrt som f-n, men det är så man måste göra på vintern när det är tjäle i marken.

Lägger dom krossbädden ovan på tjälen och sen bygger huset, då kommer hela huset att knäckas på mitten när tjälen går ur.

Det går även att lägga värmemattor och tina upp marken...

Sen beror ju allt givetvis vad det är för markförhållanden på din tomt (blålera/mosand) och det har markentreprenören mer koll på. Grävdjupet är ut ifrån markförhållandet.

tror du allså själv att de har 80 - 100cm tjäle i skåne? du svarar på allt som går o svara på o nu måste ja ifrågasätta :p

eller du kanske inte mena så kom ja på mig själv
 
Tyresö
gb79 skrev:
tror du allså själv att de har 80 - 100cm tjäle i skåne? du svarar på allt som går o svara på o nu måste ja ifrågasätta :p

eller du kanske inte mena så kom ja på mig själv
Nej, och det har jag aldrig påstått heller. Troligtvis är det instabila markförhållanden på tomten och då måste man gräva till ett djup som heter tjälfritt - och med tjälfritt menas 80 - 100 cm i Skåne, 100 - 150 cm i mellanSverige och 150 - 200 cm i norra Sverige. Det är ungefärliga mått och det finns färdiga zon-tabeller om vad som räknas som tjälfritt

Hur tjock den aktuella tjälen är idag har inget med begreppet "gräva tjälfritt" att göra.
Är markförhållandena stabila på tomten, så behöver man inte gräva tjälfritt.

Så du ska inte blanda ihop det begreppet med att man måste bila/gräva bort aktuell tjäle - som troligtvis inte är 80 - 100 cm - innan man kan börja med markarbetet.
 
Tyresö skrev:
Om du väntar med grävjobbet till tjälen har gått ur marken, så sparar du många 1000-lappar pga grävaren menade att du just pga det är tjäle i marken just nu och därför måste man gräva till tjälfritt innan man kan göra markarbetet. Väntar du till efter tjällossning så behövs det inte grävas så djupt.

Det är alltså tjälen just nu som är problemet.
QUOTE]


ja missförstod dig väl helt enkelt :blushing:

om tjälen är 15 cm så gräver du ändå till 80-100cm allså för att tabellen säger det, men ok ja missförstod ju allt när ja blanda ihop begreppen. men att behöva gräva till tjälfritt djup ur en tabell låter vansinne för en platta på mark i mina öron. vad händer då med mitt vackra hus me kanske 40cm under färdig mark?
 
Tyresö
ja missförstod dig väl helt enkelt :blushing:

om tjälen är 15 cm så gräver du ändå till 80-100cm allså för att tabellen säger det, men ok ja missförstod ju allt när ja blanda ihop begreppen. men att behöva gräva till tjälfritt djup ur en tabell låter vansinne för en platta på mark i mina öron. vad händer då med mitt vackra hus me kanske 40cm under färdig mark?[/QUOTE]

Man behöver endast gräva efter tabelldjupet (tjälfritt) om det är blålera eller lerjord på tomten.

Har man stabil mark t.ex mosand eller grus, då behöver man inte gräva efter tabelldjupet - marken i sej själv är redan stabil mot tjäle.

Varför man gräver bara 40 cm, beror på att marken i sej är stabil och att det är billigare att gräva där huset ska stå, än att i efterhand fylla på med schackmassor och höja marken upp till husgrundens nivå.
 
Redigerat:
OXYD
Blir inte heller helt klok på detta. Skall gjuta en mindre garage platta. Jag behöver ha plattan högre än marken så den stämmer överens med vägen.
Bor på en kulle i Skåne ingen lerjord men mycket sten. Måste man gräva bort all matjordner till "morän" liknande förhållande eller räcker det med de minimum 10cm under platta + djupare i kant där dränering ligger?
Tycker det står lite motstridiga uppgifter.
Jag tänkte använda mig av en färdig frigolit form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.