Har som många andra i år "fått" indraget fiber via Telia.

Nu är det dags att välja leverantör. Det jag är ute efter är 100/10 Bredband och IP-telefoni. och givetvis att man skall kunna komma åt Kundservice enkelt. Har i dagarna suttit i långa köer på BBB och vill inte uppleva detta strul igen.

Har kollat på Bannhof men ogillar att behöva betala 199:- för nr-flytt och 600kr för en box för att telefonen skall funka. Sen vill man gärna slippa ha en box till för att det skall funka.

Telia funkar ju alltid men är lite dyrare.

Någon här som har erfarenhet, goda som dåliga. Finns det någon av de andra leverantörerna som funkar klanderfritt?
 
Jag valde själv Telia. Jag har tidigare haft Bahnhof via kabeltv och har goda erfarenheter av dem. Hyfsat snabb kundservice och bra driftsäkerhet. De föll bort på att de levererar en ganska mycket sämre TV-tjänst (sett till utbud).

När jag jämförde de olika tyckte jag faktiskt Telia var riktigt prisvärda. De låg bättre i pris än Viasat, tex, som dessutom hade sämre tv-utbud (inte TV3).

Har du kollat priserna noga eller gjorde du som jag och förutsatte att Telia var lite dyrare? :)
 
Jag har jämfört priserna men jag har inte kollat på TV-utbudet då det inte är aktuellt innan slutet av nästa år. Men visst borde man ta det i beräkningarna så man kan samla allt hos en sen när det är dags för TV-delen.
 
Jag har valt Banhof som internetleverantör och det har funkat helt enligt förväntan i ett år nu. Överleverans vad gäller beställd kapacitet. Det var lite fakturastrul i början men det löstes på ett smidigt sätt och kundtjänst var tillgänglig.

Jag kommer även flytta telefonen dit. Telefonadaptern får man "gratis" hos Telia men istället tar dom ju 80kr i månaden i någon ospecificerad fast avgift så länge du har tjänsten => väldigt dyrt jämfört med alla andra i längden.

TV tycker jag att jag får bäst via satellit så jag har inte utvärderat utbudet, magkänslan säger att Telia inte är så tokigt om man vill ha en standardtjänst för internet/tv/Telefon.
 
Jag kör Telia och har TV, telefon och Internet via öppen fiber. Fördelen är att Telia fiber kunder har "egen" support med eget nummer. Jag har aldrig behövt vänta mer än max. 5 minuter på att komma fram de få gånger jag behövt ringa dit.

Farten jag har är 100/50 (garanterad) men bredbandskollen visar att jag har runt 150/90 så det är ju betydligt bättre än vad jag ska ha.

Om du vill köra en egen trådlös router (Telias Thomson Smart Gateway har ganska dålig signal) kan du få Smart GW bryggad bara genom att ringa till fiber kundtjänsten. TV och telefon måste du köra genom Smart GW.
 
Anders07: Ja, Stark signal behöver jag för att kunna nå större delen av huset. Så jag antar att man får köpa sig en egenr outer. Behöver du någon extra box eller något för IP-telefonin?
 
MrPerllon skrev:
Anders07: Ja, Stark signal behöver jag för att kunna nå större delen av huset. Så jag antar att man får köpa sig en egenr outer. Behöver du någon extra box eller något för IP-telefonin?
Telefonen kopplar du direkt till "Smart gateway" med en vanlig telefonkabel, TV boxen kopplar du också till Smart GW men med en nätverkskabel (eller via Ruckus om du vill ha trådlöst).

Sen ringer du till Telia och ber dem brygga Smart GW på en port (åt mig har de bryggat port 4). Den porten kopplar du till WAN porten på en annan router som då kommer att agera din "huvud router" för ditt WiFi.
 
  • Gilla
MrPerllon
  • Laddar…
M
MrPerllon skrev:
Har kollat på Bannhof men ogillar att behöva betala 199:- för nr-flytt och 600kr för en box för att telefonen skall funka. Sen vill man gärna slippa ha en box till för att det skall funka.
Men du behöver ju inte lägga allt hos samma operatör.

Jag har fiber via Telia (samfällighet så har inget annat val) men kör däremot med telefon via Phonzo. Fungerar alldeles utmärkt (och har gjort så sen 2010).

29 kr i månaden, och då ingår 400 minuter/månad inom fasta nätet.

Adaptern är gratis (frakt 90 kr)
Nummerflytt 99 kr.

Vill du inte ha en adapter så kan du ju köra en SIP-telefon. Skillnaden är dock hårfin, då en bärbar telefon också behöver en basstation.
http://www.netonnet.se/art/telefon/hemtelefon/ip-telefoni/gigaset-c530ip/207949.3259/

http://www.phonzo.se
 
Redigerat:
  • Gilla
MrPerllon
  • Laddar…
Miksil. Tack för tipset. Tanken att ha en leverantör var mest för att slippa ha ännu fler boxar och elektriska manicker än nödvändigt.

Nu såg jag den SIP-telefonen som du tipsa om. Har läst om dom och Banhof garanterade inte att de funkar mot dom men det var nog för o sälja en sip-box för 599:-.
 
Har BBB själv, men är väldigt sugen på banhof när jag skall flytta till fiberområde. har nästan enbart hört gott om dem, och att de slåss med näppar och klor för att försvara sina kunders integritet är bara det värt att bli kund hos dem.

Deras TV utbud är väl kanske inte att hurra för. Kan inte en viaplaybox vara av intresse?
http://viaplay.se/viaplayboxen

bra pris, och fungerar bra med. Enda nackedelen jag ser är att den inte har 5:an. Dock får jag när Sverige spelar gå ner och ta en öl på lokala Olearys istället, vilket jag i slutändan ser som en plus affär ;)

Boxen i sig är liten och smidig, jämfört med allt vad digitalboxar som jag sett tidigare heter. kontrollen är plastig och urk. Men har kopplat den till en logitech kontroll istället så är inget problem.
 
anders07 skrev:
Jag kör Telia och har TV, telefon och Internet via öppen fiber. Fördelen är att Telia fiber kunder har "egen" support med eget nummer. Jag har aldrig behövt vänta mer än max. 5 minuter på att komma fram de få gånger jag behövt ringa dit.

Farten jag har är 100/50 (garanterad) men bredbandskollen visar att jag har runt 150/90 så det är ju betydligt bättre än vad jag ska ha.

Om du vill köra en egen trådlös router (Telias Thomson Smart Gateway har ganska dålig signal) kan du få Smart GW bryggad bara genom att ringa till fiber kundtjänsten. TV och telefon måste du köra genom Smart GW.
Jag har Telia Öppen Fiber, och här har vi fått installerat mediaomvandlare med 4 portar. Jag behöver alltså inte köra Smart:en bryggad om jag vill köra egen router. Så här kör jag:

Mediaomvandlare port 1 > Router (Ubiquiti Edgerouter Lite)
Mediaomvandlare port 2 > Zyxel TV-switch (levererad från Telia)
Mediaomvandlare port 3 > Telias SIP-box (IP-telefoni)

Funkar hur bra som helst utan Smart. Fast Smart är en bra lösning för de som inte vill hålla på med egen router. Jag har hjälpt flera kompisar och släktingar att installera den, och den funkar bra hos dem.
 
Jag kör endast Internetuppkoppling och då genom Bahnhof.
Funkat utan problem, med överkapacitet varje gång jag mätt och dessutom uppskattar jag ett företag som tydligt tar ställning i integritetsfrågan !
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Har haft Bahnhof via fiber i lite mer än 3år. Har deras IP tfn och det har varit klockrent med tanke på att man får hemligt nummer utan extra kostnad. Har inte haft ett enda försäljarsamtal under hela den här tiden, inte ens angett numret till Nix. Allt har i övrigt funkat utan problem, någon enstaka störning som max varat i några minuter.

Håller med föregående angående integritet, men frågan är hur länge de klarar sig om de förlorar den överklagan de nyligen gjort mot PTS beslut om straffavgift.
 
miksil skrev:
Men du behöver ju inte lägga allt hos samma operatör.

Jag har fiber via Telia (samfällighet så har inget annat val) men kör däremot med telefon via Phonzo. Fungerar alldeles utmärkt (och har gjort så sen 2010).
Precis, jag tycker snarare att det är en nackdel att ha allt via samma operatör eftersom om man flyttar måste man då flytta över alla tjänster OCH man är oftast låst till deras hårdvara.

Vi skaffade IP-telefoni (Rix, numera AllTele, och nån till operatör som vi sen bytte till Phonzo) redan när vi hade ADSL (eftersom jag ville minska vårt engagemang hos Telia, trots att vi fortfarande hade ADSL från dem).

När vi sen skaffade fiber var det bara att flytta routerns WAN-sladd från ADSL-modemet till fiberkonvertern och så var telefonin igång som förut. Vi kan också ta med telefonin till landet om vi vill (den funkar ju på vilken internetförbindelse som helst i princip).

Idag har vi nummerportabilitet i Sverige så du kan alltid flytta med telefonnumret när du byter operatör (det gäller bara att du låter uppsägningen av det gamla abonnemanget gå via dina nya operatör, annars kan den gamla operatören neka portering med hänvisning till att du redan sagt upp abonnemanget).

Vi kör med en Siemens S675IP DECT-bas med VOIP-stöd och vi har 5 lurar till den. En fördel med den lösningen är att det är digitalt hela vägen till luren. Med t.ex. Telias lösning har man deras ATA-box och får en analog telelinje, ska man ha trådlösa telefoner blir det extra digital till analog och analog till digital omvandling (ökar risken för eko-problem och dåligt ljud).

Detta fungerar dock bara om operatören kör SIP och dessutom lämnar ut inloggningsuppgifterna (Tele2, Telia m.fl. lämnar INTE ut inloggningsuppgifterna, vilket omöjliggör att köra med egen utrustning). Hos Prisjakt verkar detta kallas Nät-oberoende IP-telefoni och i deras sökning finns kryssruta för SIP-stöd och att köra mjukvaruklient (med mjukvaruklient måste man ha inloggningsuppgifterna så jag tror man bör kryssa i bägge där).

http://www.prisjakt.nu/abonnemang_telefoni.php#rparams=search_id=582053
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Nerre skrev:
Vi kan också ta med telefonin till landet om vi vill (den funkar ju på vilken internetförbindelse som helst i princip).
Detta är en klar fördel med ip-telefoni. Hade med mig dosan till Spanien när vi bodde där en period, och det var samma kvalité som hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.