magnetens skrev:
att betänka är att vissa mikroväxelriktare verkar ha ca 10% lägre verkningsgrad än vad som utlovas.
[länk]
Att en person på ett forum mätt upp ca 10% lägre verkningsgrad ger jag inget för.

Har du flera tester som ger samma resultat?
 
Risken med att koppla in solcellerna i en vanlig stickkontakt är risken för överhettning. Systemet är inte lämpat för den typen av eltillförsel, vilket i värsta fall kan leda till brand. Gällande att mata ut el till elnätet utan lov - det finns risk för bakspänning, vilket inte blir särskilt bra.

Använd inte ett vanligt vägguttag. Solceller håller i upp till 30 år, så kanske det kan vara värt att ta ett snack med din elnätsleverantör så du får det ordentligt fixat från början? Du lär tjäna på det i ängden, även för en 5kW anläggning.
 
Örsta Örsta skrev:
Risken med att koppla in solcellerna i en vanlig stickkontakt är risken för överhettning. Systemet är inte lämpat för den typen av eltillförsel, vilket i värsta fall kan leda till brand. Gällande att mata ut el till elnätet utan lov - det finns risk för bakspänning, vilket inte blir särskilt bra.

Använd inte ett vanligt vägguttag. Solceller håller i upp till 30 år, så kanske det kan vara värt att ta ett snack med din elnätsleverantör så du får det ordentligt fixat från början? Du lär tjäna på det i ängden, även för en 5kW anläggning.
Tyvärr du har helt fel. Vilken riktningen ska ström ha, har inte betydelse för överhettningen. Om jag drar 1,5 kw med en förbrukare varför ska jag inte kunna mata in 200-300 watt? Just det handlar mest som elbolag vill inte förlora en bra del av kakan på grund av elinstalationer.
 
  • Gilla
jocar71
  • Laddar…
P Pavao skrev:
Tyvärr du har helt fel. Vilken riktningen ska ström ha, har inte betydelse för överhettningen. Om jag drar 1,5 kw med en förbrukare varför ska jag inte kunna mata in 200-300 watt? Just det handlar mest som elbolag vill inte förlora en bra del av kakan på grund av elinstalationer.
Det är en gammal tråd. Men samma fråga har nyligen varit uppe igen. Problemet har precis som du säger inget alls att göra med överbelastning av stickproppen för att elen går åt fel håll. I stället är problemet att när elen matas från två håll så kan gruppledningen överbelastas utan att säkringen löser.

I en annan tråd redogjordes för att det i Tyskland är tillåtet att mata in i ett uttag om effekten är max 600W. Å ena sidan känns det rimligt att det är liten risk för överbelastning med så låg effekt på inmatningen. Å andra sidan är det fel att ändra en avsäkring utan att kontrollera att anläggningen tål det. Visst kan man diskutera om elbolag har en dold agenda. Men i detta fall är de inte utan argument. Även om tyskarna dragit en annan slutsats.
 
K
Det finns ju fina microinverters att sätta på taket under solcellerna ex http://www.swedensol.se/produkter-solel/vaxelriktare-inverter/APS_microinverter

Antar att man ändå vill koppla in dem i centralen för att få säkringsskydd. Men varför har denna typ inte slagit bättre på marknaden? Jag ser nästan bara fördelar. AC på taket ger mindre strömmar = tunnare kablar. Skulle något bli fel skulle branden vara ovan takpannorna = säkert. Går en inverter sönder så är den lättare att byta ut till lägre kostnad utan att produktionen får störningar (resten av anläggningen kommer fortsätta fungera.

Vad ser ni för nackdelar?
 
K Kallebo skrev:
Vad ser ni för nackdelar?
Att det så vitt jag vet inte finns mikroinverterare för 3-fassystem. Förvisso kan man dela upp en anläggning i 3 delar och köra varje på varsin fas.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
K Kallebo skrev:
Det finns ju fina microinverters att sätta på taket under solcellerna ex [länk]

Antar att man ändå vill koppla in dem i centralen för att få säkringsskydd. Men varför har denna typ inte slagit bättre på marknaden? Jag ser nästan bara fördelar. AC på taket ger mindre strömmar = tunnare kablar. Skulle något bli fel skulle branden vara ovan takpannorna = säkert. Går en inverter sönder så är den lättare att byta ut till lägre kostnad utan att produktionen får störningar (resten av anläggningen kommer fortsätta fungera.

Vad ser ni för nackdelar?
Jag ser inga nackdelar om man vill ha en liten anläggning på några paneler. Kanske lite dyrare installation per kw.
 
Man kan ju "fuska" lite så också kanske. Man kan få en elektriker installera en liten anläggning, så kan man utöka själv sen kanske? Men det är väl knappast någon problem att utöka med en vanlig central inverter heller.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.