Nyfniken skrev:
Kan det vara så att det är olika signaler men att fjärren växlar varannan gång? Testa att mutea, håll för dioden och tryck på knappen igen. Ta bort handen och tryck på knappen igen.
!!!! ååååhhhh vad enkelt.. att jag inte kom på det!!

Räckte att titta noga på IR koden som kom fram, ett tal ändrades från 11 till 22 och så vidare för varje gång jag tryckte på knappen..

TACK! :)
 
Hur är det med Fibaros 1x3 insatsbrytare, funkar dessa med dubbel/trippeltryck precis som insatsdimmern?

Parameter 41 ska ju sättas till 1 på dimmern för att aktivera funktionen men den går inte att sätta på switchen.
 
Freddan101 skrev:
Hur är det med Fibaros 1x3 insatsbrytare, funkar dessa med dubbel/trippeltryck precis som insatsdimmern?
Nej.
 
Ajdå, det hade jag taget för givet eftersom den har en virtuell knapp. Inte hela världen men hade velat styra Sonosen i garaget med ett dubbeltryck.

Dimmern skapar ju endast en knapp i kontrollern (iaf. hos Vera). Skapar brytaren två? Annars blir det ju svårt att styra från kontrollern.
 
Freddan101 skrev:
Dimmern skapar ju endast en knapp i kontrollern (iaf. hos Vera). Skapar brytaren två? Annars blir det ju svårt att styra från kontrollern.
Nja. Nu har jag inte installerat mina dubbelbrytare än, men som jag förstått det så är det dubbel- och trippelklick som inte fungerar.
 
Detta är singelbrytaren men samma sak kanske gäller för den?
 
Är jag redo för UI7?

Läste precis att plugin för RFXtrx433 till Vera nu fungerar fullt ut på UI7. Det var egentligen detta som höll mig kvar i UI5, då jag har 10 temp/fukt-givare från Oregon utplacerade i huset.

Är det dags att gå över till UI7 eller kommer jag att ångra mig stort?
 
Vilka extra funktioner finns i UI7 förutom uppdaterat GUI?
 
Freddan101 skrev:
Detta är singelbrytaren men samma sak kanske gäller för den?
Exakt.
 
Freddan101 skrev:
Vilka extra funktioner finns i UI7 förutom uppdaterat GUI?
Bra fråga. Jag är notorisk måste-ha-senaste-firmware-kille ;)
GUI är ju ett lyft. UI5 är något av det sämsta jag haft med att göra i webbapplikationsväg. Det är ett under att micasa, som ändå är såpass stora på marknaden, sluppit undan att förnya sig i snabbare takt på den fronten.

Sedan finns det ju en nya app till UI7 från micasa, som ser rätt trevlig ut. Någon som provat och kan berätta hur den står sig jämfört med tex ImperiHome?
 
É
Finns det några enheter som endast mäter ström som man kan sätta inne i en dosa? Vill styra en annan brytare om köksfläkten är igång men känns lite onödigt att köpa en brytare med strömavläsning när jag inte är intresseras av brytarfunktionen.
 
ÉlPontus skrev:
Finns det några enheter som endast mäter ström som man kan sätta inne i en dosa? Vill styra en annan brytare om köksfläkten är igång men känns lite onödigt att köpa en brytare med strömavläsning när jag inte är intresseras av brytarfunktionen.
Njae, tror nog inte att jag sett någon sådan.
 
ltfrebac skrev:
Har lite funderingar kring Zwave och om den kan lösa ett specifikt problem jag har.

Förutsättningar:
Fristående garage, motorportar (såklart), larm Power 864 (monterat i bostadshus), rörelsedetektor i garage via tråd

Problem:
Vid larmat hus har man ingen indikation vid garage på att det är larmat och blir hemskt lätt falsklarm när man missar att det är larmat, öppnar portarna via fjärr och kör in för att mötas av full ljudsymfoni :)

Önskvärt:
1. Blinkade indikation med någotsånär diskret lysdiod vid garageport och sidoingång i garage (inga trådar finns ledigt för att åstadkomma detta idag)
2. Ännu bättre vore att portarna var spärrade vid aktiverat larm eller kombo av 1&2
3. Alternativt att man larmar av automatiskt när man öppnar garageportar via fjärr
Har undersökt lite mer alla alternativ som finns och har hittat en väg framåt. Kan detta funka?

1. Fibaro universalsensor kopplat IN1 mot status ut från larmet (PGM 1).
2. Motorportarna (Aperto 868) har en ingång som normalt är byglad. Bryter man här spärras portarna. Vad är lämplig Z-waveenhet med en sådan enkel slutare/brytare?
3. Lämplig programmering? Jag antar att de flesta kontrollers klarar av det som jag skissar på här? Hade tänkt mig en Vera Lite.
 
ÉlPontus skrev:
Finns det några enheter som endast mäter ström som man kan sätta inne i en dosa? Vill styra en annan brytare om köksfläkten är igång men känns lite onödigt att köpa en brytare med strömavläsning när jag inte är intresseras av brytarfunktionen.
Lite osäker på storleken, men http://aeotec.com/z-wave-home-energy-measure mäter ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.