Du måste inte använda skjutbanans bössor vid provet. Går bra att använda bekantas bössor om bekanten är med vid provet. Då har du chansen att skjuta in dig före prov. Men tror inte det är nödvändigt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Varför är det förbjudet att skjuta rådjur med slug men tillåtet att skjuta dovvilt?

Om precisionen på slug är bristfällig, varför får man då skjuta rådjur med det? :screwy:
 
Det borde inte vara någon skillnad. Vad jag hört kommer det troligen bli lovligt att även skjuta rådjur med slug.
Att du får skjuta dovvilt beror nog på att dom finns mestadels i hägn.
 
D09
Lite snabb återkoppling från en hopplös mobil byggahusversion

Teorin avklarad (y)

Februari någongång som det finns någon lucka i schemat så börjar det praktiska
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Förbered dig på att det kommer kosta en del att övningsskjuta... det springer fort bort några hundralappar. ;)

Har du fixat så att du kan komma med i något jaktlag när du är klar eller blir det en senare fråga? :)

Lycka till med skjutningen och tänk på säker vapenhantering! När jag skulle göra skjutprov för kula så glömde jag känna efter med lillfingret i patronläget att det var tomt efter att ha gjort patron ur och då blev jag kuggad direkt! FIck återkomma en vecka senare och testa igen.
När min grupp skulle göra hagelprov så skulle en kille hoppa över ett dike alldeles precis i början, men glömde bryta bössan. Han fick åka hem direkt och återkomma en vecka senare.

//Patrik
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag har fått erbjudande att hänga på en gammal vän som arrenderar jaktmark.

Vet inte om det är rätt jaktform för mig men ska haka på utan bössa och kolla av hur det går till :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
D09
Dum fråga om säker vapenhantering

Läste om det i naturvårdsverkets bilaga. ( är lite trög bara ;)

Ska man gå med brutet gevär på hagelprovet ( stigen ) och "ladda" geväret först när det anvisas mål eller har man det endast säkrat under stigen ? :)
 
Man promenerar med vapnet brutet. Det är först när man står på passet som man fäller ihop det och "laddar" det. Det gäller både hagel och kulgevär.

En av min frus kollegor var nära att avsluta livet på grund av att han inte ville skramla med patroner vid passet och därför laddade studsaren redan vid bilen. På vägen till passet så måste han ta ett skutt över ett dike och han missar hoppet lite och landar lite tyngre än vanligt varpå ett skott går av. Eftersom han bar geväret med pipan upp så var mynningen precis vid bakhuvudet och det var bara tur eller möjligen ett bevis på guds existens som gjorde att kulan strök bakhuvudet istället för att göra ett hål i det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Aha jo, tänkte att normalt så går man ju med "brutet"

Var mer inne på slingan man går på vid praktiska hagelprovet.

Har nog missuppfattat uppgiften, var inne på att man gick längs ett spår och så kunde det dyka upp målobjekt men det verkar vara en promenad över ett dike, ett staket etc utan målobjekt och sedan så skjuter man målobjekt vid en separat bana :)
 
Man går med vapnet "laddat" och ihopfällt. Bryts vid hinder och skjuts med vid skottillfälle.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Vapnet ska vara säkrat med och ska alltid brytas när det kommer någon eller man går mot någon.
Var speciellt uppmärksam att om dom tex säger nu kommer jaktledare då ska vapnet omedelbart brytas och hagelskotten tas ut även om du står och ska skjuta ett skjutbart mål.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tänk även på att kontrollanten vill "sätta dit" dig. Vid mötet på stigen försökte han hela tiden glida in framför det brutna vapnet. Lite karusell varning på att hålla pipan åt annat håll hela tiden.

Kom även ihåg när du klättrar över staket, luta brutna vapnet mot en staketstolpe och inte bara mot liggarna, dvs. ställ vapnet på den sidan stolparna är innan du klättrar över själv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bokat tid på skjutbana nästa vecka :)

Ska bli riktigt kul, är 3 som delar på tiden och handledare som ska lära grunderna :)
 
Och allt detta bara för att du köpte ett luftgevär i somras ;-)

Lycka till! Ta det bara lugnt så kommer det att gå bra med både skytte och vapenhantering.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Blev ett dyrt luftgevär ;)

Var föresten ute o sköt lite i julas ( sambon trodde jag hämtade julklappar i garaget )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.