Jag ska inom kort påbörja utrivning av golv + spånisolering i ett nyinköpt hus och har lite funderingar.

Varför gör jag det:

Svag doft av "mikrobiell karaktär", tydligt att det kommer från spånet. Huset är besiktat och både platta och reglar är snustorra.

Förutsättningar:

Huset byggt 1930, betongplatta på mark, uppreglat golv med spånisolering (ca 20 cm) mellan reglarna.

Planen: Bort med golv + spån, dit med ny isolering, spånskivor och ytskikt. Min fundering ligger häri:

De byggare jag tagit in offert från specar att det ska läggas byggplast på plattan, en av dom föreslog platonmatta, är det så man gör enligt dagens byggnorm, dvs lägger plast på betongplattan vid uppreglat golv?

Besiktningsmannen sa att "lämna en liten luftspalt mellan plattan och isoleringen så blir det bra", jag tolkade honom som att man inte skulle lägga nån fuktspärr på plattan. Är detta helt galet? När man lägger Nivell så gör man ju inte det men det går kanske inte jämföra då man har mekanisk ventilation.

Tacksam för synpunkter.
 
Hej
Glöm byggaren med byggplast.Denne kan inte ett smack om fuktproblem med platta på mark.
Bort med allt,städa noga,sanera med saneringsvätska och sedan är det mekanisk ventilerad konstruktion som gäller.
Nivell,Granab och platon är de vanligaste leverantörerna.
Fredrik
 
Att inte lägga något annat att än isoleringen på plattan, med luftspalt mellan då, är inget som rekommenderas, eller? Blir isf samma princip som Nivell utan fläkt.
 
ferlin75 skrev:
Att inte lägga något annat att än isoleringen på plattan, med luftspalt mellan då, är inget som rekommenderas, eller? Blir isf samma princip som Nivell utan fläkt.
Platon som är ventilerad och piggarna nedåt är väl billigast du kommer undan. Platonmattan både ser till att du får en luftspalt du kan ventilera och håller borta isoleringen och organiskt material. Granab och nivell blir väl principiellt mycket lika men oftast till högre kostnad. Dock får du ju en systemlösning som kan reklameras vid problem vilket du inte får med Platon
 
Ja platon är jag som sagt inne på, jag skulle bara vilja få klart för mig om och isf varför man inte kan helt och hållet skippa fuktspärr om man har en luftspalt mellan isolering och platta. Jag antar att det är för att det finns risk för att fukten från plattan sätter sig på reglar mm, men jag förstår inte skillnaden mellan det och ett oventilerat Nivellsystem.
 
Jag hade lagt cellplastisolering 100mm och sedan ny betong.
 
Kommer jag inte att göra, det är inga fuktproblem med plattan törs jag säga. Inget har ruttnat bort efter 80 år, mätningen på besiktningen visade att båda platta och reglar var snustorra. (Tror han mätte 9 % fuktkvot i regeln)
 
Om du hade haft ett golv som du inte skulle isolera så hade platon funkat. Men att lägga en fuktspärr plast eller platon och sedan isolering blir fel. Den varma luften tränger genom isoleringen och kan kondensera på ovansidan av fuktspärren. Du har lukt i spånen nu så du har en påverkan som kommer att komma även i din nya lösning, så cellplast och betong eller ventilerat nivå golv som inte känns så bra.
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Menar du att den varma luften ska komma uppifrån, från inomhusluften? Vet inte hur mkt som kan komma igenom 2x95mm isolering men så mkt borde det inte vara.

Att det finns en påverkan nu som kommer att finnas kvar vet jag inte om jag hänger med på. Anledningen till att spånen luktar lär vara att de tagit åt sig fukt från plattan? Det kommer ju inte finnas risk för nåt liknande iaf? Det "nya" problemet kommer ju (enligt dig om jag förstår dig rätt) uppifrån?
 
Vi hade ett golv med plast direkt på betongen, sedan isolering och sedan trägolv. När vi renoverade så var det en del fukt under plasten och det luktade mögel. Lade om med platonmatta, spånplatta, isolering, värme och laminat, ventilerade golvsocklar. Än så länge ingen mystisk lukt. Intressant hur det kan se ut när framtida ägare river ut detta :).
 
Mikael_L
ferlin75 skrev:
Menar du att den varma luften ska komma uppifrån, från inomhusluften? Vet inte hur mkt som kan komma igenom 2x95mm isolering men så mkt borde det inte vara.
Tja, då diffusionsmotståndet mot vattenånga genom mineralull är så gott som samma som genom luft så lär ju inte 2x95mm isolering stoppa vattenångan något speciellt.

Men vattenånga har dock något lägre densitet än luft, så i någon viss liten mån vill den ju uppåt, inte nedåt.

Men det allvarligaste problemet är dock att det är kallt och oventilerat under isoleringen, vilket betyder att fukten i viss mån drivs nedåt mot kalla ytan och kondenserar där.



Men slutligen ska vi inte överdriva ev kommande problem, har du såpass bra situation idag, efter att huset stått i 80 år så har du troligen ganska bra grundförutsättningar. Men du bör göra rätt ändå, annars kan du råka försämra det hela.
 
Ojoj, inte lätt detta :screwy: Jag vill absolut göra rätt, men vad är då rätt men mina förutsättningar? Är det ENDA som är rätt Nivell eller Granab?

Med risk för att bli tjatig: Kan någon svara på om det verkligen är helt förkastligt att inte sätta någon fuktspärr på plattan? Alltså att "hänga upp" isoleringen på reglarna och ha en luftspalt mellan isolering och platta. Jag har iaf läst om flera som kört Nivell utan fläkt och det blir väl precis samma sak?
 
Det är inte rätt då kondenserar det mot betongen och mögelväxt på reglarna. Så allt är fel utom cellplast och betong.
 
  • Gilla
Branimir
  • Laddar…
@Fixar_Krille Nu snackar du väl lite i nattmössan.
Både Platon och Granab/Nivell är väl utprovade system.
Platon med cellplast på är en väl fungerande konstruktion. Problemet med Platon är att det krävs en väldigt slät och plan platta för att det ska funka.
Ett sista alternativ är att gjuta upp golvet med EPS betong och sedan flytspackla.
Vad gäller träreglar och sedan hänga upp isoleringen är inte optimalt eftersom reglarna då kommer i kontakt med betongen.Grundregeln är att fukten måste kunna ta sig ut och att man inte ska ha något organiskt i direkt kontakt med plattan.
 
Fredrik Å: Reglarna ska distanseras från plattan, troligen med plastkilar, oavsett vilken lösning jag väljer så inget organiskt kommer att vara i kontakt med plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.