pmm skrev:
En droppe diesel på kläder är samma som en dl rakvatten...
Men du ska inte hälla det på kläderna!
Jag funderar på hur folk gör som tankar sina dieselbilar. Jag har tankat både dieselbilar och hällt diesel på min ved utan att någonsin luktat det minsta mina kläder. Men alla är vi olika som människor.
 
perantoniohansson skrev:
Jag hällde också på diesel med en petflaska med hål i korken under några år. Visst brinner det, men det brinner med en fet sotande låga som inte är jättevarm för att antända veden. När jag upptäckte Ajax eldkastaren infann sig den rätta o mysiga Vietnam-atmosfären med bråkdelen så mycke soppa. Ingen som provar?

En metod som jag bara funderat på att prova är att svetsa på en rörbit i sidan av kaminen så att varmluftspistolen passar och kan blåsa liv i brasan under någon minut. Min Pellets brännare funkar så klanderfritt. Kan ingen prova detta o berätta sen (jag är för lat)
Den här är bra och luktar inte... ImageUploadedByByggahus.se1411578797.370544.jpg

Finns hos Piltorps varmluft!
 
Lite tunnare bitar med ved, en tändkub (pressat spån och vegetabilisk olja enligt förpackningen) och en liten, liten snutt med tidningspapper för att få ut lågan i yta, har funkat finemang hemma hos oss de senaste dagarna när vi numer har små bitar med ved inne. Innan har vi slagits endel.

Men det vore lättare att få igång en eld också om eldvakten inte råkade somna gång på gång i soffan :surprised:
 
Har precis installerat braskassett och i manualen står det att endast tidningspapper (inte färgat reklampapper) skall användas. Då kassetten inte är besiktigad än så har jag själv inte eldat än men man lusläser ju manualen. Man ska ej heller använda braständare. Varför då, undrar man?
 
Chrilletuff skrev:
Har precis installerat braskassett och i manualen står det att endast tidningspapper (inte färgat reklampapper) skall användas. Då kassetten inte är besiktigad än så har jag själv inte eldat än men man lusläser ju manualen. Man ska ej heller använda braständare. Varför då, undrar man?
Vad menas med braständare ?
 
Elkludde skrev:
Vad menas med braständare ?
Jag tänker att de menar sådana kuber som brinner i 10 min eller så. I manualen verkar de ogilla alla alternativa braständare förutom tidningspapper.
 
Chrilletuff skrev:
Jag tänker att de menar sådana kuber som brinner i 10 min eller så. I manualen verkar de ogilla alla alternativa braständare förutom tidningspapper.
jag använder sådana kuber som är tillverkade av kutterspån och parafin,kan ej se något miljövänligare

Tidningspapper ar ju fullt med trycksvärta,kan inte vara miljövänligt,det blir dessutom en massa flagor som flyger omkring
 
Chrilletuff skrev:
Har precis installerat braskassett och i manualen står det att endast tidningspapper (inte färgat reklampapper) skall användas. Då kassetten inte är besiktigad än så har jag själv inte eldat än men man lusläser ju manualen. Man ska ej heller använda braständare. Varför då, undrar man?
Jadu íngen aning om kuberna.
Men det är det enda jag använder som tändhjälp, möjligen en liten skvätt tändvätska om jag missat att ta in ett par björkträn.

Men jag eldar helst inte dom färgade reklambladen/tidningarna i min vanliga gjutjärnskamin heller.
Det blir så förbannat mycket aska, och inte vanlig svartaska heller, utan någon vit/grå lätt variant som gärna följer med ut när man öppnar luckan för att starta brasan dagen efter.

1-2 reklamhäften från jula, jysk eller dollarstore motsvarar en veckas eldning av ved i askmängd :thumbdown:
 
Har en Wamsler vedspis och därför rätt begränsat eldningsutrymme såsom det är i en vedspis. Jag brukar alltid köra på tre knögglade tidningspapper i botten, 5-6 stycken "tändvedsstickor" ni vet såna här man gör själv med yxan av fina granbitar utan kvistar och om jag har bråttom med att starta elden eller har mycket att gör vid sidan av eldningen så brukar jag slänga med en bit björknäver. (När vi tar ner björkar på tomten brukar jag alltid samla ihop nävern och sen riva lämplig storlek. ) På detta sen lägger jag 2 bitar klenved, tjockare än stickor, tunnare än klabbar och sen på detta en halvstor klabb. När detta fått glöd lägger jag på en klabb som brinner ner och så fortsätter jag bara mata på så.
 
Chrilletuff skrev:
Jag tänker att de menar sådana kuber som brinner i 10 min eller så. I manualen verkar de ogilla alla alternativa braständare förutom tidningspapper.
Lustigt!
I bruksanvisningen till min Lotus-kamin rekommenderar de tändkuber och inte tidningspapper.
Och det är väl självklart egentligen?
Det finns väl inget som alstrar så mycket sot och aska som just papper.

Just nu är det dessa som gäller. En kub räcker. innehåller paraffinvax och sågspån:
72-4296b5261ef2cb69636898c91cc0a122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt att tända kakelugnen med ogräsbrännaren. (y)
 
Väcker liv i den här med ett tips om det jag tror är marknadens överlägset billigaste braständare:

Reklambild för 32-pack tändkuber för 4,98 styck från EKO med texten "Alltid på eko".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer likt en ikeamöbel i platt paket och man får själv montera, bryta isär menar jag, produkten. Hur de står sig kvalitetsmässigt vet jag inte men de duger för mig!

Finns på https://www.ekostormarknad.se/ Tror bara att man kan handla i de fysiska butiker som finns.
 
Med späntade stickor går det sällan fel. Normalt räcker en tändsticka.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.